• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jes
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 2 328
J

Jes

Hur är era avkommor efter Dionysos ?
Extriör,temp,gång och färg ?

Sv: Dionysos

Jag har en Dionysos- Kaliber- Diamant, sto f- 06, mörkbrun, bläs. Otroligt lik Donnerhall!

Hon fick 47 p på fölmönstringen 888788. Hon är enormt vaken, alltid pigg, glad & framåt och har en enorm utstrålning. Mkt trevliga gångarter, framförallt traven, skritten är lite kort, men det är den på mamman också.
Det ser ut som att hon kommer att ha mkt lätt för samling och jag ser verkligen fram emot att få rida denna ur häftiga individ.

Det enda på henne som jag inte är helt nöjd med är att hon är lite lågställd (benen är lite korta) och sen har hon väldigt grov hals.

Slänger in en bild från fölmönstringen.

Disa.jpg
[/IMG]

Jag tycker att hon ser trevlig ut.kanske något lågställd men verkar ha en naturlig resning.Det lustiga är att jag blev rek Dionysos för att han lämnar högbenta och högresta avkommor...

Mitt sto är e:Sack sedan är det trak på mödenet.
Skall försöka få in en bild på henne.

Han lämnar nog högbenta (högställda) hästar, men mitt sto lämnar lågställt.
När det gäller resningen så har hon som du säger det naturligt.

Putt***

Dionysos gått från klarhet till klarhet och i år står han i Sverige!

Finns det inte fler som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Finns väl inte så många avkommor av förklarliga skäl men något måste väl finnas att säga?

Putt***

Finns väl inte så många avkommor av förklarliga skäl men något måste väl finnas att säga?

Hur nedärver han sitt benställ? Varför skall han inte tävlas vidare av K.Rehbein?

/b

Har i stallet där jag håller till en valack e. Dionysos. Han är Stor. Högställd och långbent, väldigt smäcker. Han är helt vanligt brun ;).

Han har ett trevligt temperment, dock lite ängslig och väldigt försiktigt ställd till nya saker. Men han är gudasnäll och jättemysig på alla sätt och vis annars!

Ska se om jag kan leta från någon bild.

Hur nedärver han sitt benställ? Varför skall han inte tävlas vidare av K.Rehbein?

/b

Hans avkommor blir korrekta, långbenta, av fin typ och lite ädlare modell.
Inget speciellt angående sämre benställ.
Hans förärvning är genomgående av klass och avkommorna verkar bli bättre gångartsmässigt än han själv (med tanke på generna är det kanske inte så konstigt), därför är jag nyfiken på avkommorna här hemma.

Karin ska fortsätta tävla honom.
Han är tio år och har gått hårt i hela sitt liv.
Denna sommar ska han få semester för att sedan åka tillbaka till tyskland i Augusti och fortsätta matchas för ännu större uppgifter.

Denna säsong är antagligen den enda Dionysos kommer finnas i Sverige.
Vi har fått äran att låna honom för att ägarna råkar vara svenska ;) .

Fortsätter han vara frisk kommer han fortsätta tävlas i svår D/GP till det är dags att gå i pension, då kanske han återvänder?

Putt***

De jag har sett har imponerat med sin typ, front och lätthet. Inte den största gången, men de har varit mycket välbalanserade. För hoppningsvis blir det hästar som kommer till sin rätt i de högre klasserna.

De jag har sett har imponerat med sin typ, front och lätthet. Inte den största gången, men de har varit mycket välbalanserade. För hoppningsvis blir det hästar som kommer till sin rätt i de högre klasserna.

Min erfarenhet också :) !
Dionysos har själv ordinär gång (fin galopp) men avkommorna verkar få bättre gång.
65% av avkommorna har fått 9 på typ och var 4:e har fått 9 på trav, det är ju rätt ok :) .

Jag pratade med Eva igår och det hon tycker är utmärkande hos avkommorna är huvudet (coola och samarbetsvilliga) samt ridbarheten, de ska tydligen ha väldigt lätt för sig.

Låter perfekt för vanliga hobbyryttare ;o)!!

Det är dessutom väldigt bra pris på honom nu när han står i sverige.

Har bokat tid för visning, ska åka och kolla på honom om en timme.

Senast ändrad:

Min erfarenhet också :) !
Dionysos har själv ordinär gång (fin galopp) men avkommorna verkar få bättre gång.
65% av avkommorna har fått 9 på typ och var 4:e har fått 9 på trav, det är ju rätt ok :) .

Jag vet inte huruvida siffrorna ovan stämmer generellt på hans avkommor, tror att de är lokala, men jag tycker absolut att han är intressant, mest pga sitt stora fullblodsinslag. Skriv och berätta hur du uppfattade honom när du har varit där! :)

Hej hopp!

Jag har sett Dionysos, både på hingstvisning och privat!!

Jag har följt hingsten med intresse sedan det "misslyckade" bruksprovet i Sverige.
Till skillnad från avelsnämnden så fastnade jag hårt för honom och när jag 2004 skulle ta föl på mitt sto var han och Baroncelli favoriterna (båda genom Ängagården).
Då fölet var på beställning fick köparen välja mellan fem hingstar och eftersom det skulle bli skick från Tyskland och Dionysos/Baroncelli var rätt dyra så blev det istället en svenskstationerad hingst.

Pga diverse omständigheter lade jag ned mina planer att ta föl på mitt sto i år men pga ytterligare omständigheter har jag nästan tagit upp dem igen :D

När jag fick höra att Dionysos skulle stå i Sverige i år, på en station här hemma, fick jag en känsla av total förvirring - hur ska jag göra nu!

Nog om det och till sak :)

Av det jag sett av avkommorna är hingsten värd benämningen "typförbättrare".

Som S-I skrev är det + för fronten/överlinjen.
Avkommorna blir bildsköna och har generellt god bakbensaktivitet och höga knän, precis som Dionysos.
Efter utvärderingen av fölbesiktningarna (gjord av avelsledningen i Berlin/Brandenburg):
-hade 65% av fölen 9 i typ
-var fjärde 9 på trav
-8 var genomsnittspoängen för samtliga rörelser.

Dionysos har verkat på landgestüt Neustadt/Dosse.

Dionysos har bra galopp, rätt trist/kort skritt med ett övertramp som inte är värt att nämna men absolut helt ok trav.
Han ger ett rörligt intryck.
Han fick 779 på bruksprovet "Energisk något överilad skritt. Taktmässig trav, något spänd för dagen".
Gångartspoängen, efter att ha sett hingsten röra sig fritt, känns inte rättvis, 789 känns mer närma sanningen, kanske tom 8 på skritten eftersom han skrittar genom hela kroppen :) .

När det gäller det exteriöra fick han betyget 99777 med omdömet:
"Elegant, ädel, välproportionerlig hingst. Vackert huvud och välansatt hals, lång manke, djup bog, långt välformat kors. Något tåvid fram och gracil under framknäna".
Att han fick 7 på extremiteter förstår jag men de andra två 7:orna kan jag inte riktigt förstå faktiskt?
Någon frågade om Dionysos benställ och avkommorna har inte svagare benställ än andra hingstars avkommor.
Han är alltså något uttåad, är ngt gracil OCH hänger i knäna (fullblodssidan?).
Jag har faktiskt några halvtaskiga bilder som visar på ett ungefär hur han ser ut. De är tagna i motljus och i största hast för att inte ta upp alltför stor tid av hingsthållarna :o .
Kanske ska lägga in dem här i hans tråd?
Vad tycker ni?
För den som är väldigt intresserad har jag även filmat när han skrittar runt i sin hage. Filmens upplösning är kass eftersom den är filmad med mobilen.

Dionysos fick 18poäng på svenska Bruksprovet men kunde inte godkännas pga att medelpoängen på gångarter blev 7,75. Fick emellertid dispens (B) enligt "sin synnerligen goda härstammning och för dressyraveln ändamålsenliga exteriör".

Idag verkar Dionysos tack vare sina avkommor och egna tävlingsmeriter inte längre på dispens ;) .

Sedan var det en fråga om temp/huvud också...inte nog med att jag blev helt tagen av hur skitsnygg hingsten är IRL (nästan alldeles perfekt, och då är jag svårflirtad på den punkten) han är hur trevlig och cool som helst.
När jag träffade honom så hanterades han i vanlig grimma och grimskaft.
Han brummade lite men höll sig absolut i skinnet trots att det kryllade av brunstiga ston precis framför ögonen på honom. Det körde runt en traktor och lastbil som väsnades en liten bit från oss och han brydde sig inte.

Paret Zeiloths egna ord:
"Ganska ofta får man vara rätt hårdhänt och brysk mot en del hingstar, Dionysos behövs inte det med, han är väldigt mjuk för att vara hingst. Dessutom är han klok så han ger ett väldigt coolt intryck i alla situationer".

Några mer funderingar :D ?!

Hallå Hallå - var är Ameo? Här länkas för fullt till de som har Cartier i Sverige. Var inte det tillåtet i Silvermoon-tråden varför är det tillåtet här?

Hade tänkt att använda honom på detta stoet, vad tror ni om det?

4546985.jpg

2535328.jpg

Hälsningar Jes (HannaPP hjälpte mig att lägga in bilderna)

Hallå Hallå - var är Ameo? Här länkas för fullt till de som har Cartier i Sverige. Var inte det tillåtet i Silvermoon-tråden varför är det tillåtet här?

Är inte det tillåtet?
Jäkla dumt isf.
De gånger jag läser om hingstar här saknar jag direktlänkning så man kan få se vem man pratar om.
Det är service att direktlänka istället för att alla ska behöva googla.

Det ÄR INTE tillåtet här heller, men jag kan omöjligt läsa och se precis allt som skrivs här!
Är inte det tillåtet?
Jäkla dumt isf.
De gånger jag läser om hingstar här saknar jag direktlänkning så man kan få se vem man pratar om.
Det är service att direktlänka istället för att alla ska behöva googla.
Kanske läge att läsa igenom forumreglerna en gång till då ;)
Länkar får du gärna lägga till i bukefalos eminenta Länksamling, men undvik dem i forumet!

Det är lite svårt att säga hur hans avkommer blir. För de är fortfarande unga. På fölmönstringen 06 vissade vi ett hingstföl efter han som fick 9 på galoppen.

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2
Svar
34
· Visningar
2 293
Senast: Bee
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 509
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka