Dionysos vs Sandakan

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Isiliana
  • Startdatum Startdatum
Sv: Dionysos vs Sandakan

Han är verkligen fin, men har lite bakdel. Rör sig jättefint.

Ja, jag har vart på Meyers hemsida. Hingsten har en riktigt vackert huvud... Har tittat också på avkommor.

Ja:idea:

Ungefär lika mycket korsning som det är i halvblod, fast det i huvudsak bara är två korsningar där ( de flesta/alla hästar härstammar från samma urfädrar Godolphin arabian, Darley arabian och Beverly Turk som är avrasen halvblod, fullblod,arab och angloarab).

Avkomman du får blir ju då ändå mer blandras än de svenska halvbloden. OBS, jag ser inget fel i det. Men, jag hade nog väntat en generation på att ta "dina" hingstar. ex satt Richfield, som verkar lämna både snygga och ädla hästar och ge ett bra temperament och bra storlek. Bonus är ju att han även presterar bra själv och är på väg till de högsta klasserna.

Jag har ställt en konkret fråga: Sandakan eller Dionysos? Och jag har inte bett om några andra förslag och fick dem ändå. Ni vill övertyga mig att jag är dum för att jag har valt de två. Jag känner mitt sto, jag har fött upp henne och tycker de två hingstarna passar henne bäst. Jag tycker de är vackraste och skulle vilja ha en kopia av en sådan hingst hemma. Jag har bara frågat om vilken av dem tycker ni är bättre. Ni förklarade bara att båda två är skithästar och jag skulle betäcka med en svensk halvblod. Jag tycker inte svenska halvblod är värda att avla på. Ingen ville hjälpa mig, alla bara satte sig på mig. Tack! That's all.

Ja men det som du inte förstår är att de allra flesta vill veta mer innan de kommer med råd. Man vill veta hur stoet ser ut, kanske se en bild. Man vill veta hur hennes gång är, vad hon har presterat, hennes för och nackdelar. Man vill veta mer än att du vill ha en gp häst.
Du skulle förmodligen fått mer hjälp om du hade varit mer ödmjuk och berättat mer om stoet, som flera har bett dig om.
Som det är nu så gör du bara folk upprörda.

Om du t ex tar ett arabsto och betäcker henne med ett engelskt fullblod eller ett engelskt fullblodssto och betäcker med en arabhingst. Då får du det som anses vara bland det finaste angloblodet du kan få med 50/50 blod. De som får mycket engelskt fullblod i sig är inte att anse som lika fina. Men t ex Jaguar Mail är också godkänd inom angloaveln till rätt sto.
Men det finns också Kilroy X, Shiva du Luop X, Phaèton X och 11 engelska fullblodshingstar och tre arabhingstar som är godkända för angloavel. Plus att du kan använda danska, tyska och franska hingstar. Så att Business skulle vara den enda vet jag inte var du har fått det ifrån. Tydligen har du inte läst på ordentligt.

*KL*

Är ditt sto verkligen ren anglo? Med shagyablod?

För övrigt så hade jag nog tagit en hingst med dubbelbegåvning och stam/nedärvning av både hopp och dressyr, med tanke på ditt stos stam. Inte är det så mycket dressyr i den, men desto mer fälttävlan och hoppning!

Sen bör du nog läsa på stammar över huvud taget. Svenska som utländska. Vad som kan passa till just ditt sto.

Finns en del som passar till ston som står högt i blod, både svenskt och utlänskt.

Men du ville ha tips om du skulle välja Sandakan eller Dionysos. Hade nog inte valt nån av dem faktiskt.

Mvh Cissi

*KL*

Är ditt sto verkligen ren anglo? Med shagyablod?

För övrigt så hade jag nog tagit en hingst med dubbelbegåvning och stam/nedärvning av både hopp och dressyr, med tanke på ditt stos stam. Inte är det så mycket dressyr i den, men desto mer fälttävlan och hoppning!

Sen bör du nog läsa på stammar över huvud taget. Svenska som utländska. Vad som kan passa till just ditt sto.

Finns en del som passar till ston som står högt i blod, både svenskt och utlänskt.

Men du ville ha tips om du skulle välja Sandakan eller Dionysos. Hade nog inte valt nån av dem faktiskt.

Mvh Cissi
Vad tror du om Herzendieb då till TS sto?

om huvudets storlek var bocellis enda minus hade jag inte varit så orolig med en anglomamma.. =) lär inte ploppa ut ett ardennerhuvud vad man än väljer för hingst ;)

Hejsan!

Jag ska betäcka mitt angloarabiskt sto i år och funderar på vilken hingst skulle passa bättre - Dionysos eller Sandakan.

Ingen av hingstarna tilltalar mig så jag kan inte råda dig på den punkten. Men du har ju klart deklarerat att du inte vill ha andra förslag så då får du väl singla slant emellan dem.

Jag har ställt en konkret fråga: Sandakan eller Dionysos? Och jag har inte bett om några andra förslag och fick dem ändå. Ni vill övertyga mig att jag är dum för att jag har valt de två. Jag känner mitt sto, jag har fött upp henne och tycker de två hingstarna passar henne bäst. Jag tycker de är vackraste och skulle vilja ha en kopia av en sådan hingst hemma. Jag har bara frågat om vilken av dem tycker ni är bättre. Ni förklarade bara att båda två är skithästar och jag skulle betäcka med en svensk halvblod. Jag tycker inte svenska halvblod är värda att avla på. Ingen ville hjälpa mig, alla bara satte sig på mig. Tack! That's all.

Eftersom du inte vill berätta något om ditt sto mer än stammen, så går det inte att ge något riktigt bra svar på den frågan.

Ingen har sagt att Dionysos och Sandakan är skithästar. De har svagheter, som alla andra hingstar, och för att veta vilken som passar bäst behöver man veta mer om ditt stos styrkor och svagheter.

Du har också fått tips om en massa hingstar utan spår av svenskt halvblod i (varför nu det skulle vara en sådan katastrof :grin:), men du har inte ens bemödat dig om att kommentera de råden.

Och en sak till: Läs mer om angloaraber för de kan ni inget om! Det är ju elithästar som föds upp i flera århundraden!!!! Ni kan inte kalla er för hästuppfödare om ni blandar en fullblod med en angloarab!!!!

Angloaraber ÄR ju fullblod?:confused:

Vem är det som behöver läsa på egentligen?

Jösses var har ni tagit den j.... Scharmeur ifrån? Jag sa "arbetshäst", ok, det var överdrivet, jag blev arg på "experten" sara-nåt, men han är en ändå vanlig häst, inget speciellt! Han har korta ben, jättestort huvud och bakdelen högre än manken. Jag har läst att han har inte avslutat bruksprovet för fyraåringar. Jag vill få ett föl som blir toppen, inte botten för tusan! Det vill ju alla!

Du får nog läsa på lite till, han har slutfört sitt bruksprov och blivit godkänd. Dessutom är han en av de bästa hästarna i Sverige i sin årskull, och har hittills presterat strålande på tävlingsbanan. Så lite mer än en "vanlig häst" är han nog.

Sen har han naturligtvis brister, som alla hästar.

Jösses var har ni tagit den j.... Scharmeur ifrån? Jag sa "arbetshäst", ok, det var överdrivet, jag blev arg på "experten" sara-nåt, men han är en ändå vanlig häst, inget speciellt! Han har korta ben, jättestort huvud och bakdelen högre än manken. Jag har läst att han har inte avslutat bruksprovet för fyraåringar. Jag vill få ett föl som blir toppen, inte botten för tusan! Det vill ju alla!

Korta ben och stort huvud?? Men snälla, nu får du ta dig samman. Det här börjar bli löjligt.

Kopierat från Tullstorps hemsida
2008-05-30

SCHARMEUR VANN VM-KVALET!!!

Scharmeur 1167 segrade stort i Flyinge i sitt andra 5-årskval. Han är tidigare kvalad till Scandinavian Open och Breeders Trophy genom de fantastiska resultaten i Dagstorp. Denna gång fick Malin Rinné och Scharmeur 87,6%, tvåa blev Minna Telde på Wladimir med 80,8% och trean Camilla Larsson på Daphna hade 76,4%.
2008-05-12

SCHARMEUR 1167 SEGRADE MED 90,2% !!!

Scharmeur 1167 vann sitt första 5-årskval till Scandinavian Open och Breeders Trophy på lördagen i Dagstorp. Domarna var lyriska och gav honom 90,2%. Ryttare var ägaren Malin Rinné som arbetar som beridare på Neustadt Dosse i Tyskland. Scharmeur 1167 är verksam i avel och tränas av Jan Brink under sin vistelse på Tullstorp.

http://www.tullstorp.nu/aktuellt.asp?id=91

Ähhh skit jag tar nog hans korta ben och stora huve *bara han springer fint med det han har :D) För rida på honom går ju tydligen :rofl::rofl::rofl::banana:

Varför hjälper ni en människa som igentligen inte vill ha hjälp skitsamma vad hon väljer för hingst till sitt sto :confused:

Mia

Jag tänker inte kommentera dessa elaka och orättvisa svar. Jag ska be om råd någon kompetent istället. Avla själva på era konstiga hästar. Lycka till!

Vad tror du om Herzendieb då till TS sto?

Personligen så ser jag ju Herzensdieb mer som förädlare, men han borde kunna vara vettig till TS sto. Han har väldigt stark stam, att han själv är en riktigt bra individ är ingen slump.

Sen är ju Trakehner en gammal och "ren" ras vilket borde tilltala TS... Trakehnen födde för övrigt upp anglos redan för 200 år sedan...

Herzensdieb har för övrigt inget fullblodsinslag i de tre första leden (i fjärde finns endast Swazi).

Mvh Cissi

Jag tänker inte kommentera dessa elaka och orättvisa svar. Jag ska be om råd någon kompetent istället. Avla själva på era konstiga hästar. Lycka till!

Med den inställningen kanske det är bättre du börjar "odla" vandrande pinnar istället.
Mvh Nin med "heltysk" märr i stallet

Personligen så ser jag ju Herzensdieb mer som förädlare, men han borde kunna vara vettig till TS sto. Han har väldigt stark stam, att han själv är en riktigt bra individ är ingen slump.
Precis så tänkte jag också till TS sto. Jag tror att man hamnar mer rätt i ibland alla kandidaterna med Herzendieb istället för övriga föreslagna. Jag tror tom att den kombinationen kunde bli hemskt spännande.

Till Itsiliana: Vad har du för möderne i ditt sto? Finns det några prestationer?

Liknande trådar

• Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 780
Senast: ameo
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka