Dionysos vs Sandakan

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Isiliana
  • Startdatum Startdatum
Sv: Dionysos vs Sandakan

Om du ska välja mellan Sandakan och Dionysos så skulle jag ta Sandakan. Som andra sagt är det lite som att välja mella pest och kolera-men han är den av hingstarna jag personligen tycker bäst om. Jag skulle dock aldrig i mitt liv själv vilja sitta på denna framavlade häst för alla pengar i världen.

Ang. meriter och avkommors meriter vinner ju Don Primero i alla kategorier. För mig hade han varit den självklara valet till ditt sto för att få fram det du eftersträvar. Om du läser BLUPen s¨lämnar han ju inte heller allt för smått.

Och Swedish Warmblood är en blandras, ingen riktig ras. Det blandning mellan de svenska bondhästar och andra europeiska raser. Ni har blivit smartare de sista tiderna och blandat in lite tyskt blod i sin avel. Det är jag glad för :)

En blandras? Precis som alla andra halvblodsraser då. Inklusive tyskarnas halvblodsraser.

Och Swedish Warmblood är en blandras, ingen riktig ras. Det blandning mellan de svenska bondhästar och andra europeiska raser. Ni har blivit smartare de sista tiderna och blandat in lite tyskt blod i sin avel. Det är jag glad för :)
Nu skulle jag vilja ha en riktig skratt symbol när jag läser detta citatet.
Var i hela friden tror du "andra europeiska raser" kommer ifrån?
Om du inte vet det sedan tidigare kommer de från tyska, franska, belgiska, holländska, polska m fl bondhästar. Som blandats upp med fullblod i olika delar av Europa.
En del av dem speciellt de som är mycket inriktade på dressyravel har även blandat in den enligt dig svenska blandrasen för att den har så bra dressyregenskaper. Vilket är väl dokumenterat. Den svenska hästens svaghet har blivit i hoppningen. Det är där vi behöver lite hjälp med utländskt blod för att höja nivån. Inte inom dressyraveln där ligger SWB bland de högst rankade.

Nää jag är ingen svensk. Angloaraber kan blandas med vilka raser som helst. De behöver inte vara dressyrhästar för att ge en GP dressyrhäst. Alla varmblodiga raser kommer från de tre viktigaste hästraser: Araber, Angloaraber och Engelska fullblod och de kan blandas med alla för att ge lite ädlare hästar. Läs lite mer om de, tack. Briar passar inte mig, han är för tung liksom den andra med trakhener i. När det gäller Briar så tycker jag att en bra ryttare såsom Jan Brink skulle kunna göra en shettis till en OS dressyrhäst. :D

Eftersom du har din häst i Sverige är du en svensk uppfödare, vare sig du tycker om det eller inte.

Att man inte behöver ha ett bra sto med begåvning för dressyr för att få fram en GP-dressyrhäst får verkligen stå för dig, det tror ingen uppfödare skulle hålla med dig om, vare sig i Sverige eller Tyskland. Fullblod eller inte fullblod - det räcker inte me bara fullblod, det måste vara ett bra fullblod.

Jan Brinck själv har lite högre tankar om Briar än vad du har, kan jag ju säga. Han anser inte att han lika gärna kunde sitta på en shettis, om man säger så.

Du får gärna förklara hur du kan tycka att Dionysos är ädlare än Scharmeur?

Om du ska välja mellan Sandakan och Dionysos så skulle jag ta Sandakan. Som andra sagt är det lite som att välja mella pest och kolera-men han är den av hingstarna jag personligen tycker bäst om. Jag skulle dock aldrig i mitt liv själv vilja sitta på denna framavlade häst för alla pengar i världen.

Ang. meriter och avkommors meriter vinner ju Don Primero i alla kategorier. För mig hade han varit den självklara valet till ditt sto för att få fram det du eftersträvar. Om du läser BLUPen s¨lämnar han ju inte heller allt för smått.

Jag gissar att DP är för tung för TS, eftersom hon redan avfärdat ädlare hingstar än honom som "arbetshästar".

Får jag fråga en sak?

Varför ställer du din fråga här överhuvudtaget?
Vad vill du ha ut av denna tråd?

Ingen kommer kunna hjälpa dig, du har inte berättat tillräckligt om ditt sto och du är inte öppen för förslag.
Du påstår att andra som svarat inte vet vad de pratar om men kommer själv med väldigt konstiga och okunniga uttalanden.

Jag har ställt en konkret fråga: Sandakan eller Dionysos? Och jag har inte bett om några andra förslag och fick dem ändå. Ni vill övertyga mig att jag är dum för att jag har valt de två. Jag känner mitt sto, jag har fött upp henne och tycker de två hingstarna passar henne bäst. Jag tycker de är vackraste och skulle vilja ha en kopia av en sådan hingst hemma. Jag har bara frågat om vilken av dem tycker ni är bättre. Ni förklarade bara att båda två är skithästar och jag skulle betäcka med en svensk halvblod. Jag tycker inte svenska halvblod är värda att avla på. Ingen ville hjälpa mig, alla bara satte sig på mig. Tack! That's all.

Och en sak till: Läs mer om angloaraber för de kan ni inget om! Det är ju elithästar som föds upp i flera århundraden!!!! Ni kan inte kalla er för hästuppfödare om ni blandar en fullblod med en angloarab!!!!

jag funderar på en sak.. stoet har inte haft föl innan va? så ingen vet vad eller hur hon lämnar.. OM hon då blir betäckt med någon av dessa "topphingstar" och lämnar något som inte räcker för eliten och som blir svår att både hantera å rida, überkänslig och så.. Vad ska du då göra? speciellt om de blir en hingst? Kanske är bättre att safea lite? ta en hingst som är inom toppen men som inte är lika tuff i psyket, och som lämnar god typ, och goda grundgångarter? Tex bocelli borde vara en typ som passar, goda blup i gångarter, lämnar 2,8 + på mankhöjd och har ändå det "häftiga" tyska blodet på pappas sida, ihop med lite fullblod på mammas! Vet dock inte vad han lämnar i psyke, men de är en hingst jag kom att tänka på !

Jösses var har ni tagit den j.... Scharmeur ifrån? Jag sa "arbetshäst", ok, det var överdrivet, jag blev arg på "experten" sara-nåt, men han är en ändå vanlig häst, inget speciellt! Han har korta ben, jättestort huvud och bakdelen högre än manken. Jag har läst att han har inte avslutat bruksprovet för fyraåringar. Jag vill få ett föl som blir toppen, inte botten för tusan! Det vill ju alla!

:grin:Även angloarab är en blandras....!:grin:

Eller har du glömt det?

Ska du ha fölet själv tar du Sandakan, ska du sälja = ingen av dem. Det är nog inte många som skulle våga köpa avkomman förrns den har presterat, tyvärr.

Bocelli är fin i kroppen, jag har också funderat på han, men huvudet tycker jag han har lite för stort. Annars är han ok.

Och en sak till: Läs mer om angloaraber för de kan ni inget om! Det är ju elithästar som föds upp i flera århundraden!!!! Ni kan inte kalla er för hästuppfödare om ni blandar en fullblod med en angloarab!!!!

Alltså jag bara råkar ha ägt ett par även avlat inom angloaveln, vilket jag också kommer att fortsätta med, men naturligtvis så vet jag inte om dem:angel:

Alltså jag bara råkar ha ägt ett par även avlat inom angloaveln, vilket jag också kommer att fortsätta med, men naturligtvis så vet jag inte om dem:angel:

Vad har du använt för hingstar? Den enda som finns här kallad Buisness?

Eftersom du redan har bestämt dej för någon av dessa två hingstar så får du väl göra en plus och minus lista och sedan ta den hingsten som får flest plus.

Tycker att dessa två är ganska olika men eftersom du Vet att en av dessa passar just ditt sto perfekt så spelar det väl inte så stor roll vilken du tar.

Jag hade själv valt Dionysos för en Sandakan avkomma med anglomor hade jag för mitt liv inte viljat ha.

Passa på att använd Dionysos nu när han är i Sverige..

Liknande trådar

• Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 780
Senast: ameo
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 559
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka