Dionysos vs Sandakan

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Isiliana
  • Startdatum Startdatum
Sv: Dionysos vs Sandakan

Det blir Sandakan eller Dionysos, punkt och slut. Min fråga är vilken AV DEM blir klokare att betäcka med? Sandakan är en kombination mellan Sandro Hits och Donnerhallsblod, medan Dionysos har Rubinsteins och Donnerhalls blod i sig. Vilket är mer imponerande, tycker ni? Hos båda hingstarna "allt sitter rätt", båda är stora och vackra. Men valet är svårt.
Jag har nu setat länge och väl vilken jag skulle valt av dem två du förslagit men jag kan bannemig inte rekomendera någon av dem. :crazy:
Avelsmålet var: " en ädel dressyrhäst med bra gång." Ridbarheten då ? Jag skulle nog ha det som ett väldigt starkt kriterium i mina hingstval...Samtidigt som du är rädd för svårridna hästar... Då faller ju en av dem du velar mellan bort omedelbart, då han är oerhört svårriden själv...

Nja jag tycker nog att dem förslagen som du fått av andra här på forumet är bättre till det du söker...;)

Sandakan och Dionysos är också avelsvärderade. Förutom dess så är fölet mer säljbar om den är efter en välkänd hingst. Vem sa att jag tänkte avla på fullblod?

Sandakan och Dionysos är också avelsvärderade. Förutom dess så är fölet mer säljbar om den är efter en välkänd hingst. Vem sa att jag tänkte avla på fullblod?

Om du anser att scharmeur (e trakhener) ser ut som en "arbetshäst" undrar man ju vad referensramen är - renrasiga fullblod? För det är han inte enligt avelsvärderingsnämnden.

Men välj du Sandakan - det blir nog bra. Du verkar ha låst in dig i det tänket, så what the hell.

Clownen - rörande ense. :bow:

Svenska värderingar är lite annorlunda än de europeiska. Jag satsar dock på de andra. Tack, Sara Ida. Låt någon annan säga sitt. Jag har framställt vad jag tycker om för hästtyp.

Svenska värderingar är lite annorlunda än de europeiska. Jag satsar dock på de andra. Tack, Sara Ida. Låt någon annan säga sitt. Jag har framställt vad jag tycker om för hästtyp.

Då kanske du ska fråga de sk "europeerna" om råd i stället för oss oflashiga svenskar?

Vet du något om mödernet till dem båda hingstarna? Hur har deras möderne nedärvt sig tex?

Jag kan inte heller förstå hur du resonerar. Ska det vara ett fullblod eller ska fölet bli en bra dressyrhäst?
Ska den vara lättriden och lugn eller ska den vara vass och passa de höga klasserna?
Vad i hela friden är det du vill ha egentligen. För argumenten mot en hingst är samma som du använder för en annan.
Sandakan är nog fullt upp i klass med Briar tempramentsmässigt och Briar var för svår!!!!
De ska vara bra och lättsålda. Dionysos har ju inte de bästa gångarterna själv, galoppen är hans bästa och det lär den ju även vara på ett fullblodssto så därför förstår jag inte heller valet av honom.
Så utan att riktigt förstå vad det är du vill ha ut av avkomman så kan jag gå efter vad själv skulle valt. Då blir det Sandakan han har själv bättre exteriör och gångarter men troligen ett ganska mycket vassare temperament, vilket jag personligen inte är rädd för. Men som kan ligga avkomman i fatet vid en försäljning. För han har fått ett rykte om sig att själv vara svår. Bra mycket värre än det rykte Briar har.

Dionysos och Sandakan är godkända i Tyskland. Sandakan godkändes vid Westfalens premiering för 2,5-åriga hingstar i Münster-Handorf och fick utmärkelsen ”premiehingst”. Dionysos Blupindex tillhör de högsta för dressyregenskaper. Han vann sin första Intermediaire I Kür med 80,35% och har tagit 48 segrar och placeringar i svår dressyr. Betyder det ingenting för Er? Är de verkligen bara skithästar? Jag tror hingsten ska vara en äkta tysk. Inga svenska halvblod i stammen. Jag vill öka sannolikheten så mkt så möjligt att fölet blir en kvalitetshäst.

Jag vill köra på nåt ganska säkert och inte experimentera.

Jag tror hingsten ska vara en äkta tysk. Inga svenska halvblod i stammen. Jag vill öka sannolikheten så mkt så möjligt att fölet blir en kvalitetshäst.

Nähä... :confused:
Med den inställningen lär det här bli en intressant diskussion!

Säkert då är det Briar som själv är godkänd i flera tyska förbund och en blivande OS-häst. Vilket varken Sandakan eller Dionysos kan skryta med.
Inte experimentera? Då kanske du ska börja med stoet istället, anglon är ju inte den mest välmeriterade dressyrrasen. Så ditt sto borde göra sig bättre för fälttävlansavel än ren dressyr om det inte handlar experiment.

Dionysos och Sandakan är godkända i Tyskland. Sandakan godkändes vid Westfalens premiering för 2,5-åriga hingstar i Münster-Handorf och fick utmärkelsen ”premiehingst”. Dionysos Blupindex tillhör de högsta för dressyregenskaper. Han vann sin första Intermediaire I Kür med 80,35% och har tagit 48 segrar och placeringar i svår dressyr. Betyder det ingenting för Er? Är de verkligen bara skithästar? Jag tror hingsten ska vara en äkta tysk. Inga svenska halvblod i stammen. Jag vill öka sannolikheten så mkt så möjligt att fölet blir en kvalitetshäst.

Jag skulle iaf inte köpa en korsning anglo/Sandakan brrrrrrr.

Det verkar väldigt opraktiskt att befinna sig i Sverige då, men kör i vind.

Men jag förstår faktiskt inte hur du tänker, när du avfärdar Scharmeur som "arbetshäst" men gärna väljer Dionysos.:confused: Sen när är Dionysos ädlare eller modernare i typen är Scharmeur?

Trakhener kanske kan vara något? De är ju bland de ädlare man kan hitta, men det får ju bli importsperma då.

Annars har du ju Highcruiser/Highlander, de har inget svenskt i sig.

Men jag måste säga att för att vara en svensk uppfödare har du en lite ovanlig uppfattning. Och att vara halvblodsuppfödare och inte veta vad Swedish Warmblood är blir ju snudd på tjänstefel i mina ögon.

Nää jag är ingen svensk. Angloaraber kan blandas med vilka raser som helst. De behöver inte vara dressyrhästar för att ge en GP dressyrhäst. Alla varmblodiga raser kommer från de tre viktigaste hästraser: Araber, Angloaraber och Engelska fullblod och de kan blandas med alla för att ge lite ädlare hästar. Läs lite mer om de, tack. Briar passar inte mig, han är för tung liksom den andra med trakhener i. När det gäller Briar så tycker jag att en bra ryttare såsom Jan Brink skulle kunna göra en shettis till en OS dressyrhäst. :D

Och Swedish Warmblood är en blandras, ingen riktig ras. Det blandning mellan de svenska bondhästar och andra europeiska raser. Ni har blivit smartare de sista tiderna och blandat in lite tyskt blod i sin avel. Det är jag glad för :)

Får jag fråga en sak?

Varför ställer du din fråga här överhuvudtaget?
Vad vill du ha ut av denna tråd?

Ingen kommer kunna hjälpa dig, du har inte berättat tillräckligt om ditt sto och du är inte öppen för förslag.
Du påstår att andra som svarat inte vet vad de pratar om men kommer själv med väldigt konstiga och okunniga uttalanden.

Liknande trådar

• Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 780
Senast: ameo
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 559
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka