Dionysos vs Sandakan

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Isiliana
  • Startdatum Startdatum
Sv: Dionysos vs Sandakan

Precis så tänkte jag också till TS sto. Jag tror att man hamnar mer rätt i ibland alla kandidaterna med Herzendieb istället för övriga. Jag tor tom att den kombinationen kunde bli hemskt spännande.

Till Itsiliana: Vad har du för möderne i ditt sto?

Det borde väl bli en renrasig trakehner av det hela? Det borde väl tilltala TS, som sagt var. :grin:

Angloarab är angloarab. Fullblod är fullblod. Svart och vitt.

:confused:

Svart och vitt?

Man brukar säga att det finns tre fullblodsraser:

Arabiskt fullblod
Engelskt fullblod
Och så då Angloarabiskt fullblod, som är en korsning av de båda ovanstående.

Vad menar du med fullblod?

*KL*

Till TS - att du inte satsar på en hingst som kan ge riktigt bra fälttävlansavkommor? Med ditt stos stam så... Det riktigt "skriker" fälttävlan om den... Även stostammen.

Sara-Ida - visst blir det trakehner om TS betäcker med trakehnerhingst. Och trakehner är ju en stängd stambok - endast förädlarblod tillåts (arab, anglo, engelskt fullblod, anglo och shagya).

(viskar lite om att det faktiskt finns annat blod i - inte mycket men bland det lilla som finns så hittar man faktiskt svenskt halvblod... gamla hederliga svenska stammar...)

Mvh Cissi

Knapplån

TS sto visades med vid Angloarabutställning som 3-åring med följande poäng:
77767=34p, Klass III, Brons

Till TS:

Dionysos fick följande omdömen vid sitt bruksprov:
Exteriört utlåtande:
"Elegant, ädel, välproportiornerlig hingst. Vackert huvud, välansatt hals, lång manke, djup bog, långt välformat kors. Något tåvid fram och gracil under framknäna. Energisk, något överilad skritt. Taktmässig trav, något spänd för dagen. Poäng: 99777=39 (5 år)"

Omdöme gångarter:
"Het, spänd hingst. Energisk och taktmässig skritt, något överilad. Lätt, energisk och elastisk trav, något spänd för dagen. Lätt, energisk, bärig och luftig galopp."

Omdöme testryttare dressyr:
Testryttare 1: "Låter sig ridas på bra sätt, arbetar med ryttaren. Mycket bra galopp. Måste få inre ro och lugn i sitt arbete. Har egentligen traven i sig."
Testryttare 2: "I början mycket stel i ryggen, otillfredsställande. När den sökte sig fram och neråt blev den mycket bättre i sin rygg."

Gång: 779
Testryttare gångarter: 88

Han kom upp i 18p totalt i bruksprovet men p g a att medelvärdet för gångarter stannade vid 7,75 (minimum 8,0) kunde han inte godkännas vid sitt bruksprov. Han beviljades dispens för spermaimport 2002 och har 2003 fått B t o m 2003 med anledning av sin goda härstamning och för dressyraveln ändamålsenliga exteriör.

Jag tror inte att Dionysos ska användas för att ge bättre gångarter, däremot kan han förbättra typen. Han sett ganska många som rört sig kort och "symaskinsaktigt".

Sandakan har fått följande omdömen vid sina bruksprov:
Exteriört utlåtande bruksprov 2005:
"Ädel, elegant och välproportionerlig. Vackert huvud, lång välansatt hals, något lång manke. Djup och något brant bog, långt välformat kors. Obetydligt parallellförskjuten höger fram, i övrigt välbenad. Ren, taktmässig, energisk och ganska vägvinnande och rörlig skritt. Taktmässig, rörlig och välbalanserad trav med god bakbensaktivitet. Poäng: 99888=42 (3 år)"

Omdöme gångarter bruksprov 2005:
"Samarbetvillig, mkt avspänd och harmonisk hingst. Skritten är ren, taktmässig och avspänd. Traven är ren, taktmässig, avspänd och aktiv. Galoppen är ren, taktmässig, avspänd och vägvinnande med väl undersatta bakben."

Gång: 8,5 8 8 9 (2005)

Exteriört utlåtande bruksprov 2006:
"Ädel, elegant och långlinjerad hingst. Vackert huvud, lång välansatt hals, lång manke, djup ngt brant bog, långt och välformat kors. Ngt öppen i ländpartiet. Obetydligt parallellförskjuten fram, i övrigt välbenad. Taktmässig, energisk rörlig, ganska vägvinnande skritt. Taktmässig, rörlig och välbalanserad trav med god bakbensaktivitet. Poäng: 108888=42 (4 år)

Omdöme gångarter bruksprov 2006:
"Hingst med naturligt god balans och avspändhet men ändå tillräcklig energi. Ren, energisk och ganska rörlig skritt. Taktmässig, avspänd och välbalanserad trav. Taktmässig, avspänd, välbalanserad och bärig galopp med väl undersatta bakben."

Omdöme ridbarhet dressyr bruksprov 2006:
Testryttare 1: "Trevlig, framåt häst, ännu inte så välbalanserad och gör lite motstånd när man ber om mer samling. Mer schwung vore önskvärt, men ger en bra känsla."
Testryttare 2: "Stor trevlig hingst, något okoncentrerad på ryttaren. Bra gångarter och balans, men kan bli lite vinglig ibland. Välriden."

Gång: 8,4 8 8 9 (2006)
Ridbarhet: 8,5 8 9 (2006)
Index 20,8 (2006)

Var ska du registerar ditt stos blivande avkomma? I Oldenburg....?
Det är också viktigt att du då kollar upp i vilka tyska förbund Dionysos och Sandakan är godkända i.
För med tanke på vad du skrivit så antar jag att du inte kommer att registrera den som SWB.:eek:

KickiH har i en annan tråd svarat så här vad gäller om avkomma efter trakehnerhinst undan arabisktfullblodssto:

Arabstoet måste visas upp och bli godkänd för att man ska få registrera avkomman som Trakehner med rosa papper.

KickiH har i en annan tråd svarat så här vad gäller om avkomma efter trakehnerhinst undan arabisktfullblodssto:

Ok, tack! :) Det borde fungera med att visa upp för t ex TAF i Danmark och regga där? Om man nu vill ha papper som trakehner?

Funderade ju på om TS sto verkligen är anglo, läste på lite nu. Har förstått det som om hon är AA och inte *AA*, bok II istället för bok I eftersom hon inte är rent fullblod.

Mvh Cissi

Knapplån

TS sto visades med vid Angloarabutställning som 3-åring med följande poäng:
77767=34p, Klass III, Brons

Mot bakgrund av det resultatet ställer man sig kanske lite frågande till avelsmålet grand-prix-dressyr.

Däremot har ju TS sto en i svenska sammanhang ovanligt konsoliderad angloarabstam, så jag skulle spinna vidare på det, och då mot hoppning/fälttävlan, inte i första hand dressyr.

Så antingen avla ren anglo - då ligger väl Business närmast till hands.

Eller fortsätta på Shagya-inslaget, där har jag dålig koll på utbudet tyvärr.

Eller ta en fransk hopphingst med mycket fullblod/angloarabinslag, t ex Alligator Fontaine, Kricket de Hequet eller Uskudar de Malais.

Eller, som många föreslagit: Trakhener på importsperma.

Att satsa på en ren dressyrhingst med de gångartsbetygen som stoet har skulle jag se som alltför hasardartat - risken är ju att man får en avkomma som varken rör sig eller kan hoppa, och jag tror inte att angloarabinslaget lockar dressyrryttare dessvärre, så det kan bli svårt att sälja på stammen enbart.

Nej, och dessutom finns det risk för att det blir en ganska liten häst. Dressyrhästar på 155 brukar inte vara så populära...

K2 kanske vore något? Trakhener med ovanligt mycket angloarab.

Eller Friedensritter, som jag misstänker skulle tilltala TS typmässigt.

Bägge två heltyska och obesudlade av svenska "bonnhästar".;)

Mitt sto visades på en angloarab utställning som 1-åring och fick I klass. Jag har två ston som är helsystrar.

Jag har redan valt och behöver ingen hjälp längre. Jag tackar så mycket alla som var snälla och ville hjälpa mig. :-)

Dra åt helvete ni som var elaka och ni som tycker är smartaste i hela världen! Lycka till med eran skithästavel! Och ta en bussresa runt Europa och kolla hur en modern sporthäst ska se ut!

Dra åt helvete ni som var elaka och ni som tycker är smartaste i hela världen! Lycka till med eran skithästavel! Och ta en bussresa runt Europa och kolla hur en modern sporthäst ska se ut!

Tack detsamma! :laugh:

Jag har redan valt och behöver ingen hjälp längre. Jag tackar så mycket alla som var snälla och ville hjälpa mig. :-)

Det var väl ingen som vare sig var elak eller tyckte de var smartast i världen?:confused:

Tvärtom har folk verkligen försökt hjälpa dig, men du verkar helt ointresserad och far istället med ovett. :crazy:

Mitt sto visades på en angloarab utställning som 1-åring och fick I klass. Jag har två ston som är helsystrar.

Det är möjligt, men som treåring fick hon klass tre och ganska trista gångartspoäng. Så hon tycks kanske ha utvecklats i riktigt önskad utveckling.

Är systern betydligt bättre så är det kanske bättre att sätta henne i avel? :laugh:

Vem blev det då? Lycka till oavsett hingstval!

Eftersom trådskaparen är klar med tråden...

Tror inte Kricket de Hequet finns tillgänglig längre. För visst var det den P F hoppade?
Tror inte att han levde upp riktigt till förväntningarna.

Liknande trådar

• Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 780
Senast: ameo
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Jag kunde köpa en hund
  • Uppdateringstråd 31