Dionysos vs Roosevelt

pastejja

Trådstartare
Lite nyfiken på de här tjusiga herrarna. Vilken typ av ston tror ni passar bäst till vilken hingst?
/U

Sv: Dionysos vs Roosevelt

Men någon kvalificerad gissning finns det väl? Rent krasst utifrån att granska stamtavla alltså?
Vem borde nedärva mest nerver eller vara coolast?
Förädla mest?
Ge bäst typ?
Ge vilken typ av rörelsemekanik?

..och allt annat som är spännande att diskutera. ;)
/U

Av de två skulle jag välja Dionysos. Med Donnerhallblodet så tror jag en bra skalle är säkrad, och han har själv bevisat att han klarat att "gå hela vägen".
Vad jag håller och alltid hållt emot Rosevelt är att han är en tåsläpare. Först nu när han är hos Brink har de lyckats stärka bakbenen så mkt att han kommer upp från spånet med bakhovarna. En snygg (låt så vara med lite ponnykaraktär, han ska nog ha lätta ston) och rörlig hingst, men i grunden utan något som helst lyft bak??? Jag förstår inte hur han kunnat få så höga poäng, jag ser det som ett allvarligt fel. Men om jag låtsas att han inte har det här felet som jag ser det, så är det en mkt tilltalande hingst. Jag var själv på väg att välja honom ända tills jag såg honom IRL och då föll han på bak.
Förädla mest? Hugget som stucket tror jag nog. Framtiden får visa.
Bäst typ? Kanske Rosen om han får långlinjerade och ädla ston, annars Dio. Jag tror Dio tål ett grövre sto, med Rosen blir de nog köttbullar annars.

Mitt sto e.Chapman-Neapel har en avkomma med varje:D

Ett sto -07 e. Roosevelt. svart med tecken, rätt så nätt. Snygg och trevlig! Blir nog ca 166.

En val -08 e.Dionysos. Brun med tecken. grövre utan att vara tung, kommer nog att bli maffig. Otroligt trevlig i all hantering! Blir nog minst 168.

Mamman är snygg men aningens lågställd och något tung i modellen men med ett härligt schvung i steget. Hon väntar i dagarna sitt andra föl med Dionysos!

Vet inte om det var till någon hjälp men du får gärna höra av dig om jag missat något som du vill veta.

Jo det kan jag ordna!

e.Dionysos ca två veckor gammal

ca fyra månader

och så ett år! Fortfarande i vinterpälsen!

Den efter Roosevelt kan jag ordna bilder på men inte idag, hon finns hos stoets förra ägare.

Han är fin :-)

Och jag jag skulle jättegärna vilja se Roosevelt ungen ,fick ett sto för en vecka sen efter Roosvelt .

Varför valde du Dionysos igen och inte Roosvelt ?

Mvh Mia som väntar med spänning på fler bilder

Jag köpte stoet när hon precis fått Roosevelt bebben och då hade jag redan bestämt mig för Dionysos. Sen blev Dionysos bebben så ljuvlig, allt jag kunnat önska mig; snygg, trevlig och otroligt charmig, så jag kunde inte annat än att betäcka med Dionysos igen. Enda nackdelen jag kan se är att han kommer att bli (för??) stor för mig!! Skall bli spännande att se vad som kommer den här gången!!:) Skulle vara kul med ett sto!:d

Jag kan åka till förra ägaren i helgen och ta några bilder på Roosevelt:an! Hon ser verkligen trevlig ut men är nog snäppet vassare i temperamentet än min Dionysos.

Jag återkommer!!

Jag kan bara bidra med att jag har träffat en efter vardera hingst men med olika mammor. Den efter Roosevelt är min egen hingstunge född 07 och den efter Dionysos är ett sto som är 6 eller 7 och står uppstallad där jag har mitt sto. Det jag kan säga är att båda är korta. Den efter Dionysos har en kort och ganska grov mamma och är betydligt ädlare än sin mamma. Hon är kanske inte världens modigaste individ men det kan nog bero på både mamman och hantering. Själv valde jag Roosevelt mycket pga hans balans som även mitt sto har,dock var jag medveten om att det kunde bli en köttbulle om inte fulblodet på pappans sida slog igenom. Som det ser ut än så länge så kommer min att bli en liten snygg köttbulle (vilket jag inte har så mkt emot) med väldigt trevligt temprament och bra balans. Det jag är lite orolig över just nu är att han ser lite vek ut i kotorna. Det hela kanske blev något förvirrat:eek:

Av de två skulle jag välja Dionysos. Med Donnerhallblodet så tror jag en bra skalle är säkrad, och han har själv bevisat att han klarat att "gå hela vägen".
Vad jag håller och alltid hållt emot Rosevelt är att han är en tåsläpare. Först nu när han är hos Brink har de lyckats stärka bakbenen så mkt att han kommer upp från spånet med bakhovarna. En snygg (låt så vara med lite ponnykaraktär, han ska nog ha lätta ston) och rörlig hingst, men i grunden utan något som helst lyft bak??? Jag förstår inte hur han kunnat få så höga poäng, jag ser det som ett allvarligt fel. Men om jag låtsas att han inte har det här felet som jag ser det, så är det en mkt tilltalande hingst. Jag var själv på väg att välja honom ända tills jag såg honom IRL och då föll han på bak.
Förädla mest? Hugget som stucket tror jag nog. Framtiden får visa.
Bäst typ? Kanske Rosen om han får långlinjerade och ädla ston, annars Dio. Jag tror Dio tål ett grövre sto, med Rosen blir de nog köttbullar annars.

Jag har helt missat att han skulle ha dåliga bakben, inget han har visat när jag har tittat på honom. Fler som har sett detta? Syns detta fortfarande, som vid visning vid hand?
Annars tycker jag att det är många dressyrhingstar som har supertråkiga bakben.
Ponnykarraktär gör mig inte så mycket, kan tycka att det är lite charmigt ;).
Jag tycker som sagt att båda hingstarna verkar mycket trevliga.
/U

Mer info om avkommor till hingstarna? Järna med jämfämförelse med moder och ev. syskon?
U

Jag har precis sålt en 06:a e.Dionysos- Kaliber, nya ägaren är extremt nöjd med henne. Hon är väldigt lik sin rejäla moder i modellen, trodde att Dionysos skulle lätt upp mer. Hon är nog en av dom minsta avkommorna modern lämnat, men med mkt resning. Rör sig med mkt fina bakben (det har modern också), inte lika bra fram, men det blir nog bättre med ridning.
Hon har ett otroligt bra temperament, alltid öronen framåt, nyfiken på allt och väldigt modig, men ändå väldigt känslig.

Sammanfattningsvis en mkt fin häst som är väl ihopkommen med bra temperament, trevliga rörelser med mkt bakben, men av lite gammalmodig modell (kommer från modern).

Jag har bara sett en enda Dionysos-avkomma live så det är ju inte direkt något stort underlag så man får ta det med en nypa salt. Den var dock snygg, ädel och högställd men rörde sig symaskinsaktigt och var nervös och stressig i tempramentet.
Utifrån den avkomman skulle inte Dionysos vara ett alternativ för mig.

Rosevelt lockar mig mer men han lättar knappast upp som jag tror att Bionysos kan göra på ett ngt grövre sto.

Nej, det har pratats förvånansvärt lite om detta kan jag tycka. Står inget om det från bruksprovet t ex. Men när jag såg honom på Millegarnes visning i Hogsta 2007 så garanterar jag att det hade synts på ovansidan av hans bakhovar efter ritten, att han inte lyfter dem från marken. Han var ju så mycket yngre då än nu, och med ålder=styrka och rätt utbildning märks det inte längre. Det såg bra ut/normalt på filmen från Tullstorp i år.
Mycket möjligt att det syns vid visning vid hand däremot. Kan du hitta någon gammal film där han är yngre så lovar jag dej att du ser det.
Synd på så rara ärtor tycker jag. Härstamningen är ju väldigt bra dessutom.

Hmm..trist
ok, då efterlyser jag (eller host man får ju intre efterlysa här..) Har någon en film på Roosevelt från den visningen eller en annan visning innan Jan Brink fått fixat till mekaniken? ;)

/U

Jag har precis sålt en 06:a e.Dionysos- Kaliber, nya ägaren är extremt nöjd med henne. Hon är väldigt lik sin rejäla moder i modellen, trodde att Dionysos skulle lätt upp mer. Hon är nog en av dom minsta avkommorna modern lämnat, men med mkt resning. Rör sig med mkt fina bakben (det har modern också), inte lika bra fram, men det blir nog bättre med ridning.
Hon har ett otroligt bra temperament, alltid öronen framåt, nyfiken på allt och väldigt modig, men ändå väldigt känslig.

Sammanfattningsvis en mkt fin häst som är väl ihopkommen med bra temperament, trevliga rörelser med mkt bakben, men av lite gammalmodig modell (kommer från modern).

med det skulle vi kunna gissa att även om han lämnar snygga avkommor spelar stoet in en del också.. ;)
intressant att få veta mer!
/U

Jag har bara sett en enda Dionysos-avkomma live så det är ju inte direkt något stort underlag så man får ta det med en nypa salt. Den var dock snygg, ädel och högställd men rörde sig symaskinsaktigt och var nervös och stressig i tempramentet.
Utifrån den avkomman skulle inte Dionysos vara ett alternativ för mig.

Rosevelt lockar mig mer men han lättar knappast upp som jag tror att Bionysos kan göra på ett ngt grövre sto.

det lät ju inte så lockande, hur var mödernet?
/U

Nu kommer äntligen bilden jag lovat på Roosevelt två åringen.

Andra bilden är på Dionysos åringen

och den sista bilden är på årets Dionysos

Alla tre undan samma sto e.Chapman-Neapel

Jag igen... måste nog ta tillbaka att två åringen är "rätt så nätt"... hon är en högbent kopia av modern (som det finns en bild på högre upp...)

Det med bakbenen har jag varken sett eller hört ngt om, har ändå sett honom tidigt, och då fanns det ingen antydan till dylikt. Hade det stämt så hade han inte ens godkänts.
Måste tvärtom berömma honom för hans bakbensmekanik, en av de bästa bland hingstarna i Sverige enligt mig :love:
14mars09052red.jpg

Har själv valt honom till vårat Topaasch-sto iår, då han är den mest kompletta hingst och som jag dessutom är totalt kär i:love:! Så fruktansvärt tråkigt bara att han inte kommer stanna i landet utan åker till USA i höst :cry:. Jätteglad att han lyckades stanna till iår ialf, hade inget sto att betäcka förra året.
Så jag rekommenderar starkt Rosevelt! Rubinstein-blodet är väl känt för sin höga ridbarhet (precis som D-blodet). Tycker också att man ska ta tillvara på honom medan han är kvar i landet, Dionysos kommer finnas kvar nästa år med.

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
970
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 923
Senast: Lea88
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
423
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka