Din islandshäst

Sv: Din islandshäst

em76 skrev:
Min häst rids inte alls för tillfället men promeneras ca 1 h varannan dag.

Hon står inne på nätterna (ungefär kl. 20-7) sedan mitten av november.

Hon är inte klippt.

Varför promeneras hon bara ?

rider min lilla pålle 5-6 dagar i veckan. efter jag ridit står hon inne över natten och släppa ut i hagen efteråt. hon går ute dygnet runt på sommaren:d rakar henne på vintern...hon svettas otroligt!

//loddie den vilde

Karin87 skrev:
Hej!
Undrade lite över hur ni gör med era hästar.
Hur ofta rider ni dom?
Hur ofta får dom stå inne (o sova) eller har ni dom inne varje natt?
Har ni rakat dom?
Bara undrar lite hur andra gör!! :)

just nu ska jag bara rida honom ca 2 dar/vecka och då barbacka eftersom han gåtts igenom av en equterapeft.

och markarbeta/köra ca 3gånger/vecka

det blir alltså då ca 2dar/vecka av bara vila ev ut o gå i skogen.

han är inte rakad och behöver inte vara just nu blir nästan aldrig svettig + att han går ute dygnet runt och jag är tveksam om man skulle klara 20minus om han vr klippt....täcke kan jag inte byta så lätt(bor ju 2,5mil från stallet) annars har han täcke på vintern om han måste ut och är svettig.

han kan gå in i stallet eftersom stallet sitter ihop med hagen men det är sällan hästarna är där inne de står mest ute. det är om det blåser hårt. kyla biter inte på dom=) han står alltå på lösdrift.

så på så sätt ser man ju vad hästarna igentligen vill.

*knapplån*

Mina hästar går ute dygnet runt. Ingen är klippt.
Fri tillgång på hösilage.

Rider ungefär 4-5 dagar i veckan. I bland blir det tyvärr ingen dag i veckan. Hästarna är mellan 4-14 år.

/Åsa

Min häst rider jag 6 dar i veckan. Så hon får stå i mitten av veckan. Jag har henne och hennes 6 månaders fölunge på lösdrift så dom går in och ut som dom vill. Man om det skulle bli storm i vinter så har jag så jag kan stänga in dom ifall jag vill. Så dom är inte klipta efter som dom går ute hela tiden. Mvh

Hur ofta rider ni dom?
3-6 ggr i veckan, allt beroende på hur mkt tid jag har.
De står inne om nätterna.
Har ni rakat dom?
Förra vintern klippte jag, men i år ska jag försöka låta bli. Men till våren ska jag rida mycket i ridhus så det kanske blir att klippa då isåfall!

Jag har en islandshäst sedan snart två år tillbaka.
Jag rider honom i stort sätt varje dag förutom onsdagar då min medryttare rider honom, torsdagar då jag rider lektion på ridskolekusarna på Fors Gård i Västerhaninge och fredag som är hans officiella vilodag.
De stor alltid inne på nätterna och nej, jag har inte rakat honom! Eftersom det inte har behövts.

Karin87 skrev:
Hej!
Undrade lite över hur ni gör med era hästar.
Hur ofta rider ni dom?
Har ni rakat dom?
Bara undrar lite hur andra gör!! :)

Jag försöker att hinna motionera min häst 5 dagar i veckan, rider då inte alla dagar utan kanske bara 2-3 gånger. Han är klippt framme på bogen och lite på halsen eftersom han står inne mellan ca 20-6.

Min islandshäst har jag i någonting mellan lösdrift och stall. Hon står i en s.k. engelsk box, är klippt om vinteren, har på stalltäcke och utetäcke - se mera på http://clix.to/ertla

Rider ut, rider dressyr, hopptränar, gångartstränar, linlöper och tömkör. Trodde aldrig att en islandshäst skulle vara så enormt allround! Jag är en tidigare storhästryttare som nu har sadlat om - och jag skulle inte byta tillbaka för allt guld i världen...:bow:
6_small.jpg

ertlatolt2_small.jpg

*hugger sista knappen*

Jag rider Alfur 6-7 dagar i veckan, 1-2 timmar per gång. Han är ute mellan 8-21 ungefär, och han är inte klippt. Blir väldigt svettig trots att han har kort päls. Släpper ut honom med fleecetäcke och regntäcke. Jag har aldrig sett honom frysa, inte ens när det varit upp mot -15 C och han har haft istappar i näsborrarna..

Josefin

*lånar knapp*

Jag rider så ofta jag hinner. Det brukar bli ca 4-5 dagar i veckan. Mitt sto är 7,5 år.

Hon står inne i stall om nätterna.

Hon är klippt. Hela halsen, magen. Och hon går med regntäcke på sig. Är det jättekallt och blåsigt sätter jag ev på vintertäcke.

När jag inte har medryttare blir det
ridning max 3 ggr i veckan.
Nu har de stått någon vecka då jag
ramlade och fick hjärnskakning samt
ont i höften!
Får dåligt samvete!
Måste hitta en bra medryttare!
Blev glad när jag såg att några faktiskt
har vintervila på sina......den tanken har
aldrig slagit mig.
Helst vill jag hålla kondisen uppe
på dem.

Hästarna går ut ca: 6,30-7,00 på morgonen
tar in dem på kvällen lite olika tider
beroende på hur de vill själva och på vilket väder
det är.In någonstans mellan 18,00-20,00.
Alltid inne på natten!

Morgonmål och Lunch i hagen Kvällsmålet inne
och en liten nattvickning.

Ingen är rakad varken sommar eller vinter.

Tar oftast in dem på natten sommartid också,
medan andra kopplar av när sina hästar är på
sommarbete så springer/rider jag fram å tillbaka
med hästarna mellan stall å hage, puh!
Det är för att en har exem och mår bäst av att
vara inne när knott å mygg är som värst.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: Sryoqwe
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
303
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka