Din islandshäst

Karin87

Trådstartare
Hej!
Undrade lite över hur ni gör med era hästar.
Hur ofta rider ni dom?
Hur ofta får dom stå inne (o sova) eller har ni dom inne varje natt?
Har ni rakat dom?
Bara undrar lite hur andra gör!! :)

Sv: Din islandshäst

Jag rider min så ofta jag hinner. ungefär 4-5 dagar i veckan, ibland 6 dagar.
Hon står inne en stund efter ridtur, får kraftfoder och vila samt tänka igenom ridturen lite, är hon väldigt svettig och jag skall rida tidigt på morgonen därpå så händer det att hon står inne under natten.
Skall rakas om hon inte ställs av i januari, just nu är det lite si och så.

Red 4-5 dar i veckan.
Hon går på lösdrift så hon får bara stå inne och äta lite kraft och sen gå ut. Hon är rakad med så hon behövde inte stå inne så länge.
Nu har hon varit halt så hon går bara på lösdriften. Har lite jullov kan man säga.

Min pålla har gått på lösdrift fr.o.m. april till nu. Nu kommer hon in vid ca 21 och ut vid ca 08. Hon är jaktklippt.
Har precis satt igång henne efter höstvila och rider ca 4 dagar/vecka.

/Malin

Jag rider min 5-6 dagar i veckan ( 15 min - 2 tim åt gången ) nån dag brukar han få helt ledigt och ibland gör jag så att jag går ut och går med honom ( kallar det "mattemotion" som ju behövs ibland :angel: ) Han går ute på dagarna, men står inne i sin box på natten.
Sen så är han inte klippt, tycker absolut inte det behövs, så hårt rider jag inte.

Hej, jag brukar rida i princip varje dag, ibland hinner jag inte. Men våra hästar (tre islänningar) går ute dygnet runt och har fri tillgång till hö. Då äter de så mkt de behöver, plus att dom får lite extra foder pga kylan ;) Funderar på att raka min ena, men vårat stall (boxarna) är ej klara ännu...
Ha d

Karin87 skrev:
Hej!
Hur ofta rider ni dom?
Har ni rakat dom?

Min foderhäst som jag har på "halvtid" rider jag 3 ggr i veckan. Ibland rider ägaren också men kanske som högst 1 dag i veckan (nån dag som jag inte rider).
Därför är hon rätt rund nu men det ska det bli ändring på.

Hon står mestadels inne nu på vintern, men ibland ute med täcke.
Hon har all sin päls kvar.

Karin87 skrev:
Hej!
Hur ofta rider ni dom?
Har ni rakat dom?

Jga rider i princip varje dag, dock inte varje dag på min.
han går 6dgr i veckan, rids av min mamma 2-3dgr i veckan och av mig oftast resten.
Han är 6år...
Han står inne och sover varje natt, på sommaren (maj-sept) går dom ute dygnet runt.
Han är rakad, otroligt skönt.

Hur ofta rider ni dom? Kjarni (min foderhäst) rider jag ca 6 dagar i veckan. De andra hästar går inte lika mkt. Allt från 2-3 dagar i veckan, till 4-5. O så har vi en pensionär, som inte går alls ;)

Hur ofta får dom stå inne (o sova) eller har ni dom inne varje natt? Vi gör så att vi rider på em, täckar dem, o ger de hästarna kraft (vid 15-16-tiden). Sedan tar vi in alla hästarna (13st) o ger dem kvällshö inne i stallet (vid 18-19), o då tar vi av ev. täcken. När de ätit upp (vid 21-tiden) släpper vi ut dem. Har inte ridhästarna torkat får de vara kvar inne, o är det riktigt uselt väder (typ blötsnö eller neråt 15-20 minusgrader) så får alla stå inne. Sedan får de morgonhö inne igen. Lunchhö får de ute.

Har ni rakat dom? Nej, har funderat på det, eftersom jag rider så pass mkt o tränar. Men jag vet ju inte hur det blir med ridningen o om ägaren ska ta över eller hur det blir. O ska han då vila så får han gå oklippt. Hittills har det inte varit några problem alls, han har alltid varit torr till kvällen.

Hmm... nu blev det rätt utförligt om våra rutiner, hoppas det är ok!

Senast ändrad:

Jag rider min häst c.a varanan dag alltså c.a 4 dgar i veckan, när det är ljusare längre tid rider jag oftare. Jag brukar tömköra eller träna från marken 1-2 gång i veckan.

Våra hästar står på lösdrift och har tillgång till ett stort vindskydd, där dom ligger och sover, ibland ligger dom där och vilar sig allesammans... :smirk:

Jag har rakat min häst tidigare år och då en enkel spårklippning bara. Men eftersom jag just satt igång min häst efter skada så jag har inte klippt honom ännu. Han har otroligt mycket päls så han har det tuft oklippt...

Hur ofta rider ni dom? - Jag rider min häst 3-4 gånger i veckan, varav en gång är lektion för intruktör. Utöver det går han ytterligare 2 lektioner i ridskola med andra ryttare, och kanske någon tur i grupp om det är en erfaren ryttare. Han rids aldrig mer än en gång om dagen och har alltid minst en vilodag i veckan.

Hur ofta får dom stå inne (o sova) eller har ni dom inne varje natt? - Han står inne i box på natten, men är ute i hagen med sina kompisar så länge det är dagsljus.

Har ni rakat dom? - Ja, halsen och magen.

Min pålle rids eller "arbetas" ungefär 5 dagar i veckan. Vi varvar skogen, paddocken, markarbete, akademisk longering, andra övningar och bus. Ibland sticker vi in en vilovecka, som nu då jag dragit en visdomstand och inte kunnat rida. Då får han vara i hagen med kompisarna.

Under vinterhalvåret går han i stort sett ute dygnet runt, så vida han inte är svettig och det är väldigt kallt. På sommaren får de vara inne knottimmarna.

Han är inte rakad.

Min häst motioneras 4-6dgr/veckan, varav 1-2 ggr tömkörning, resten ridning. Han är täckesklippt och står inne om nätterna.

Jag rider oftast min häst 5 gånger i veckan. En dag i veckan rider jag henne på lektion på en ridskola och så rider jag kurser ibland på helgerna. Hästarna går ute hela tiden men om det är väldigt dåligt väder någon natt så tar vi in dom. Har inte rakat henne.

Jag rider min häst Snarfari oftast 5-6 gånger i veckan.
Min andra häst Gáski rider jag 5 gånger i veckan, men under exemperioden så rider vi honom mkt mindre, ca 3 dagar i veckan eftersom han har det jobbigt med exem och han blir inte lika posetiv till arbete.

Min häst arbetas oftast ca 5 dagar i veckan.
Han är klippt på halsen och bogarna. Skulle klippa mer om det gick...
Han går på lösdrift men får komma in om han är väldigt svettig och det är riktigt kallt eller om det är pissigt väder.
Annars får han gå ut med vintertäcke eller "naken" om han är helt torr.

Min häst rids inte alls för tillfället men promeneras ca 1 h varannan dag.

Hon står inne på nätterna (ungefär kl. 20-7) sedan mitten av november.

Hon är inte klippt.

rider typ istortsett varje dag, dock inte exakt! blandar ridhusträning med volt och ridningute. Dom står inne varje natt på hösten till slutet av våren sen nångång i början av sommaren får de flesta av våra hästar gå ute och de vi vill hålla magen på lite får stå inne på kvällar om man så önskar :D

ja vi rakar oftast våra hästar på vintern, dock inte "unghästen"
det är lätt och behändligt om man gör så :)

Blev bara nyfiken. Varför står hästen inne på vintern?

Till trådskrivaren. Min är en unghäst, så hon går på lösdrift och får fritt med hö. Är aldrig inne om jag inte ställer in henne och kompisen i lösdriften (som endast är för 2-3 hästar)

våra hästar som tränas rids mellan 4-6 dagar i veckan beroende på deras "träningsstatus". De är spårklippta, står på stall om nätterna och går täckade ute vid dåligt väder. Anledningen att jag vill ha de som tränas på stall är att de har olika foderstater.

våra unghästar och fölston går ute dygnet runt i stor hage med ligghall.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: Sryoqwe
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
303
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka