Din foderstat!

M

Midnightwalker

Vad ger du din häst för foder? Nämn gärna ras, ålder och hur pass mycket motion och träning din häst får.

Vad upplever du bra med ditt foder, vad upplever du dåligt?

Sv: Din foderstat!

Vad ger du din häst för foder? Nämn gärna ras, ålder och hur pass mycket motion och träning din häst får.

ÅH jag älskar sånna här trådar :D Men jag orkar bara rabbla upp två hästar. Båda hästarna går på grönbete. Det dåliga med färdigfoder och lucern är att det är så sjuuuukt dyrt! Det som är bra är att det är högt proteinvärde osv, vårat hösilage är inte det bästa.
Betforen ser jag inte nackdelar med förutom sockerhalten. Betfor ger jag till alla mina hästar utom min shettis som har höööög fångrisk.

Häst nr 1

Valack, connemara, 146 cm, 9 år, ridning 6 dgr/vecka.
morgon: 5 dl krafft grov 90, 5 dl lucernpellets, 2 dl betfor, 35 gram mineral blå, 2 kg hösilage
efter ridning: 5dl lucernpellets, 2 dl krafft grov 90, 2 dl betfor
kväll: 5 dl krafft grov 90, 5 dl lucernpellets, 2 dl betfor, 2 kg hösilage

Häst nr 2

sto, nätt halvblod, 165cm +, 3 år, lättlätt arbete två dgr/vecka.
morgon: 1,5 l krafft grov90, 1 l lucernpellets, 2 dl betfor, 20 gram mineralblå, 2 kg hösilage
kväll: 1,5 l krafft grov90, 1 l lucernpellets, 2 dl betfor, 2 kg hösilage

Senast ändrad av en moderator:

Ivintras då jag red mycket fick min travhäst 16 år
2kg havrekross
½kg müsli
4dl betfor
mineraler
salt
10-15kg hö(inne) fri tillgång på ensilage(ute)

När hon inte rids får hon....fri tillgång på grovfoder och en näve havrekross:angel:

Jag gillar inte att handskas med betfor, men hon behöver det. Helst ger jag hel havre till henne, men då jag har haft flera hästar så är det tillräckligt rörigt att hålla reda på de olika burkarna utan att behöva hålla reda på en till. Müslin var bra, och god, men svår att tilldela i rätt mängd så det stämmer för hästen. Ibland fanns inte heller samma märke utan jag fick byta=jobbigt.

äh, jag har så tråkigt så jag skriver dom andra också :angel:
Båda dessa går i tråkig grushage dygnet runt. Får gå på nerbetat gräs 1 h/dag.

häst nr 3
valack, 136 cm, fjording, 11 år, lätt arbete 3-5 dgr/vecka.

morgon: 3 kg hösilage
efter ridning/middag: 3 kg hösilage, 5 dl betfor
kväll: 1 h bete, 3 kg hösilage

häst nr 4
valack, 107 cm, shettis, 16 år, lätt arbete 2-4 dgr/vecka, hög fångrisk

morgon: 2 kg hösilage
efter arbete/middag 2 kg hösilage och mängder med morötter :love:
kväll: 1 h bete, 2 kg hösilage

Morgon: 2kg hö 0,25 kg havre
Lunch: 1 kg hö 0,25 kg havre
Middag: 2 kg halm 0,25kg havre
Kväll: 3,5 kg hö 0,25 kg havre och 0,5 kg heestekraft

Just nu går han på bete och äter endast gräs.

MEn normalt går han på detta:

Morgon: 2 kg hösilage 1 liter racing prix, 1dl betfor(pellets som blötläggs) 15 ml b-vitamin
Lunch: 2 kg hösilage
E.m: 1½kg hösilage, 1 liter racing prix, 1 dl betfor
Kväll: 4 kg hösilage, 1 liter racing prix, 1dl betfor, 15 ml b-vitamin.

Mängden hösilage varierar lite på hur blött det är och hur kallt det är ute.
Han är 5 år och rids 5 dagar i veckan.

Är Super nöjd med racingen, har fått en helt annan häst i possitiv bemärkelse när jag gick över till det från krafft grund.

Varmblod, 3 år, ca 550 kg. Har ridits in under vintern och våren och var tänkt att få sommarvila nu. Tyvärr fick hon fång i söndags...:cry:

Hennes tänkta foderstat var alltså gräs och mineraler, men är för närvarande 6-7 kg hö + mineraler och Finadyne...:(

När medicineringen är över och läget stabilt kommer hon att få lusern som tillskott för att täcka upp för höets ganska låga proteinvärde.

Vinterfoderstaten ligger på ca 65 MJ och en smrp/MJ-kvot på drygt 6.

Vad som är bra med mitt foder?
Tja, höet är ju inte så himla bra, därav lusernet och mineralerna... ;)
Lusern är alltid mitt förstaval som tillskottsfoder, då jag undviker att ge kraftfoder om jag inte måste. Hästar är gräsätare och mår bäst av att få enbart grovfoder så långt det räcker.

Senast ändrad:

Min 4-åriga islandshäst äter:

6 kg hö
0,3 kg Hippo Alfa
0,1 kg betfor
75 gr Krafft miner röd

Han tömkörs mest, både i volt och utomhus samt löshoppas lite.
Han är lite mullig och skulle gladerligen klara sig på enbart hö & mineraler. Maten fördelas på fyra fodringstillfällen, så det blir inte speciellt mycket åt gången.

Det som jag tycker är bra med Hippo Alfa är att det har högt smältbart råprotein, vilket även vårt hö har, därför behöver jag inte komplettera med massa annat.

Men när säcken med Alfa är slut kommer jag göra som Pinky - fodra med hö, lusern (Hack) och mineraler.

Min 13-åriga travmärr får lite lusernhack som 'stödfoder' när hon går på betet (har en fölunge vid sidan) o så får hon 1kg betfor (uppblött) o mineralslicksbaljan som hon delar med shettisen (jag flyttar på den mellan hagarna varje dag), 13gram Bakjäst o en skvätt linfröolja.

Shettisen är en 6 årig valack som får 3kg lusernhack per dag, 4dl betfor (torrt, blir lite mer när det är uppblött) o mineralslicksbaljan (se ovan) o 15ml linfröolja o 10gram bakjäst.

Fölmärren är bara "mamma" under hela sommaren, o är med sin fölunge.
Shettisen ska jag börja köra igen så småningom, då han blivit helt bra iår från fången.

Jag upplever denna foderstat POSITIVT! Dom får inget spannmål i foderstaten,alls.
Har slutat med 'färdigfoder' då jag tycker att dom ska få en naturligare foderstat utan spannmål.

När fölungen blir lite större o börjat äta ska hon inte få något spannmål, jag tänkte testa fram o se om hon funkar bra på denna foderstat, sen så beror det helt på analysen i grovfoder till hösten, givetvis.

D-ponny, korsning 15 år, Har inte gått några hårda pass direkt i vinter men ridits varje dag.

10 kg hö
1 dl (ca 110 g) krafft röda miner
Ett par dl havre mest för syns skull :D

Mineralerna (och foderstaten öht) verkar vara kanon för min häst då hon aldrig varit blankare i pälsen. Hon fällde även vinterpälsen tidigare än förra året men det kan ju ha med vädret att göra. Pigg och glad och ännu bättre nu när hon fick börja gå på gräs... Men då blir hon ju fet istället *suck*

Lite beroende på årstid (näringsrikt bete + lättfödd häst skapar vissa problem :angel:)

VINTER (under kallaste tiden)
Morgon
Havre: 3/4 L
Glycosamin: 1 dosmått
Lunch
Hösilage: Fri tillgång
Middag:
Havre: 1 L
Betfor: ½ L
E-vitamin: 1 dosmått
Hösilage: 3kg
Kväll
Hösilage: 3 kg

SOMMAR
Efter ridning
Havre: 1L
E-vitamin: ½ dosmått
Salt

Hästen är en 17årig arab/welsh (liten, stor häst på ca 400kg), som rids mestadels dressyr och i skogen, mycket uteridningar.
Tycker att vårat foder är förvanandevis bra. På sommaren kan det bli lite svårt att veta hur mycket man ska ge honom, eftersom han går på så näringsrikt bete. Men på sommaren får de vara lite tjocka :D
Höet är otroligt bra, med mycket näing, kalk och salt. Så på vintern behöver man inte mycket tillskott till pållarna :D
Har exprementerat fram foderstaten, och den funkar super på honom. Inte sett något dåligt med den alls. det enda är att det inte fanns E-vitamin i pulverform sist jag var och handlade, utan han fick flytande. Och han äter motsträvigt, men det mesta går ner med lite morötter ;)
Sen dammar havren, så jag får blöta ner den innan han får det, det gillar han inte riktigt heller :)

Senast ändrad av en moderator:

Vbl. valack, 11 år, rids ungefär 5-6 dagar/vecka

Vinter
Fri tillgång på hö ute under dagen, ca 3 kg på kvällen
Olja
Betfor
Krafft Grund
Korn
Sojamjöl

Sommar
Sommarbete (ute dygnet runt)
ca 2 dl Krafft Grund och lite sojamjöl efter ridning

Vbltravarsto, promenadrids och körs, 15 år, 154 cm

Fri till gång på hösilage i hagen, 4 kg hö inne kväll
0.5 kg hel havre
5 dl betamix
3 dl betfor
1 dl mineraler

Vltravarvalack, travtränar, 5 år, 167 cm

Fri till gång på hösilage i hagen, 6 kg hö inne kväll
3 kg hel havre
2 kg betamix
8 dl betfor
1,5 dl mineraler
+ extra salt och e-vit. efter jobb

Kommer dock ändra lite till hösten då jag ska sluta ge betamix efter massa strul med leverantör.

Just nu går båda på bete, och valacken är dessutom skadad.
Stoet får nån näve havre och betfor, mineraler och e-vit. med selen.
Valacken håller jag på och sänker foderstaten, så att han inte ska riva boxen efter operationen.. i vanliga fall när han är frisk äter han 2 kg havre, 1 kg betamix, 5 dl betfor, mineraler och e-vit. på betet.

Senast ändrad:

Min 13-åriga travmärr får lite lusernhack som 'stödfoder' när hon går på betet (har en fölunge vid sidan) o så får hon 1kg betfor (uppblött) o mineralslicksbaljan som hon delar med shettisen (jag flyttar på den mellan hagarna varje dag), 13gram Bakjäst o en skvätt linfröolja.

Shettisen är en 6 årig valack som får 3kg lusernhack per dag, 4dl betfor (torrt, blir lite mer när det är uppblött) o mineralslicksbaljan (se ovan) o 15ml linfröolja o 10gram bakjäst.

Fölmärren är bara "mamma" under hela sommaren, o är med sin fölunge.
Shettisen ska jag börja köra igen så småningom, då han blivit helt bra iår från fången.

Jag upplever denna foderstat POSITIVT! Dom får inget spannmål i foderstaten,alls.
Har slutat med 'färdigfoder' då jag tycker att dom ska få en naturligare foderstat utan spannmål.

När fölungen blir lite större o börjat äta ska hon inte få något spannmål, jag tänkte testa fram o se om hon funkar bra på denna foderstat, sen så beror det helt på analysen i grovfoder till hösten, givetvis.

Glömde tillägga att dom får även Tokosel 1 gång i veckan. Fölmärren får 1 mått o shettisen ½ mått.

Sto, 9 år, 156cm, normalfödd, normal träning.

9 kg hösilage
1½ kg krafft grund
½ dl krafft miner blå
3dl betfor (uppmätt torr)

BRA: Värderna är bra på den foderstaten och eftersom hösilaget är utspritt på 4 fodringar/dag så har hon att pilla med nästan hela tiden.
DÅLIGT: Jag skulle villja ha ännu större giva hösilage, men värderna är för starka.

Nu går hon på bete och får bara 1 kg krafft grund efter jag har ridit.

Senast ändrad:

Foderstaten som den ser ut nu:

Kväll:[/COLOR]
4 dl kornkross
3 dl betfor
2 skedar vitlökspulver
3 kg hö
3 morötter

Morgon:

3 dl kornkross
2 dl betfor
2 morötter

Han är en arabkorsning på 13år 152cm i manken rids 6 ggr i veckan och mestadels dressyrträning. Går på bete på dagarna från kl 9 till kl 19, hade fångkänningar förra sommaren så jag har honom inte ute dygnet runt och försöker hålla koll dagligen på honom.

På vinterhalvåret läggs det på lite betfor och korn + morgonhö. Han blir extremt pigg om jag skulle lägga på mera mat, vet att det är lite mat men han mår inte dåligt av det och veterniären tkr att han är fin i hullet.

Tycker verkligen inte att det är lite mat, men för lite grovfoder på vintern.
Om han är pigg skulle det nog vara bra att ta bort lite kraftfoder och öka på höet istället! :)

Många hästar skulle klara sig utan kraftfoder när de fick beta så mycket. T ex min :angel:

ras:Varmblodstravare
Mankhöjd:157 cm
Rids 6 dagar/veckan normalhårda pass
Morgon: 2 kg hö
1½ l Fibergi Bas
5 dl Kornkross
Lunch:2 kg hö
Kväll: 5 kg hö
1½ l Fibergi Bas
5 dl kornkross

denna foderstat gäller alltså inte när hon går på bete. sedan tillkommer saltsten och lite frukt och grönt...

Nu går hon på bete dygnet runt och får lite krafft rehab (ca 300g)för att blanda probimin och tokosel i. kommer dock successivt att öka på till större mängder då hon lätt faller ur ju längre sommaren går.
Under året som gått har hon haft 2 olika foderstater.
Engelskt fullblod, 15 år, 159 hög. Rids mkt lätt.

Hösten/vintern
1,5 kg hö
20-22 kg hösilage (fri tillgång)
1 kg kornkross
200 g betfor
Tokosel

Under våren:
15 kg hö ca (fri tillgång)
1 kg lusernpellets
1 kg kornkross
200 g betfor
Tokosel

Har stått på ca 140-150 mj och en kvot på 8 ca

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 464
Senast: Hgfy
·
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka