Din erfarenhet av seminstation, samt personal!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
W

wolken fee

Jag har nu förstått att det finns ingen sk "standard utförande", när det gäller undersökning samt själva semineringen.

Har du varit med när ditt sto undersöktes och seminerades? Du kan väl berätta, hur dom gjorde där du var?

Och hur blev du bemött av personalen?

Och vad jag förstår, så är "servicen" väldigt olika emellan stationerna, så berätta så vi alla får vara med och höra hur positivt/negativ dina upplevelser har varit!

Mat nyttigt för alla som håller på med avel !

Sv: Din erfarenhet av seminstation, samt personal!

en liten pekpinne från moderatorn, i förebyggande syfte...

Diskutera gärna hur ni blir bemötta och hur rutinerna fungerar, men låt bli att namnge stationen eller ens lämna uppgifter så att det går att lista ut vilken station det handlar om!

Jag har en station som jag åkt till i flera år. Jag är jättenöjd. Personalen är trevlig men framförallt kunnig! De är lugna i hanteringen av stona och duktiga på att få dem dräktiga.

Sen uppskattar jag dels att de går igenom stoet ordentligt och behandlar diverse problem som kan finnas direkt. Uppskattar också att de alltid hör av sig och går att få tag på. De är måna om att berätta hur det går för stona då de står på stationen.

Jag är med andra ord väldigt nöjd med min station, har dessutom bara en halvtimmas körning dit. :bow:

en liten pekpinne från moderatorn, i förebyggande syfte...

Diskutera gärna hur ni blir bemötta och hur rutinerna fungerar, men låt bli att namnge stationen eller ens lämna uppgifter så att det går att lista ut vilken station det handlar om!

Ledsen, Ameo, det tog jag för givet, att man inte namnger seminstation eller dess personal med namn.:idea:

Vi har både negativa och positiva erfarenheter.

Den negativa erfarenheten har varit ifrån en seminstation, där vi INTE fick ha kontakt med stationens veterinär direkt, utan våra frågor skulle gå igenom de ansvariga på seminstationen till veterinären.:confused:
Fel semin datum i fyllt på språngsedeln för fölet.:eek:

I år har vi växlat och har fått uppleva något helt annat, som om man har stigit in i en helt ny värld. En mkt duktig och lugn semin veterinär som dessutom är väldigt noga.:idea:
Framför seminspiltan finns en krubba, och varje sto som undersöks eller semineras får en skopa pellets, och roligt nog så äter dom och avleds ifrån undersökningens obehagligheter.:idea:

Vid själva semineringen så binds svansen upp, stoet ultraljuds undersöks innan, därefter tvättas stoet ordentligt runt anus och nedför slidan, med en tvålösning, sköljes med varmvatten och handtorkas innan seminering utförs.

Man blir vänligt bemött, oavsett vilken tid på dygnet det är, eller om man är sen tack vare svår lastad märr.
Veterinären är också alltid tillgänglig på telfon.

Jag undrar om dessa människor äter något speciellt, efter som dom alltid är på så gott humör. :love:

Vid själva semineringen så binds svansen upp, stoet ultraljuds undersöks innan, därefter tvättas stoet ordentligt runt anus och nedför slidan, med en tvålösning, sköljes med varmvatten och handtorkas innan seminering utförs.

Tja, använder man en seminstation som inte tvättar stona ordentligt innan seminering är det nog hög tid att byta.....

Jag är supernöjd med min station:bump:, hon som har stationen är jättetrevlig och verkligen superkunnig!! Hon svarar ALLTID när man ringer, superlugn med hästarna, hästarna har det kanonbra, får massor med mat lite för mkt:D. Och man kan ställa dumma frågor;)som jag som inte är så varm i kläderna än, hon svarar så glatt. Jag som har haft ångest inför att lämna bort mina hästar så långt bort utan koll känner mig nu helt helt lugn.

Jag har varit med när dom seminerade och allt går väldigt lugnt till. Trots att hon har så himla mkt hästar så tas alltid alla hästar omhand med ett väldigt lugn. Vilket jag tycker är väldigt viktigt. Mitt ena sto har ganska mkt nerv o präglas väldigt mkt på sin omgivning. Har varit orolig för just henne men hon har varit som en filbunke under tiden där, har fått beröm för mina vänliga hästar:D Så hon är verkligen ett bevis på att det är en harmonisk o lugn hantering av hästarna.

Ringde runt till ganska många stationer innnan jag valde denna för att jämföra pris mm. Denna station fick jag förtroende för direkt, dom är oxå väldigt noga med att gå igenom stoet innan man börjar. Jag blev rekommenderad att ta bakt prov på mina ston, vilket dom andra stationerna jag pratade med tyckte va helt onödigt att börja med, det gjorde man ifall det inte tog sig. Men jag som valt hingstar med svindyra frakter vill inte stå och chansa och få betala 10 tusentals kronor i bara fraktkostnader för att det inte tar sig pga infektioner.

Så det gick ganska snabbt att bestämma sig för station:) även fast den låg längst bort, sagt o gjort så tog vi bakt prov o alla hade infektioner. Först semninerades 2 ston under pågående behandling båda stona blev dräktiga på första försöket:banana: 3e stoet seminerades för första gången i förrgår o är nu klar. Och 4e nästa vecka.

Hade jag åkt till nån av dom andra stationerna jag ringde till så hade vi väl stått än o ej fått dräktigt pga infektioner som man lätt åtgärdar o med hutlösa fraktkostnader.
Kommer aldrig någonsin byta station denna station kommer jag återvända till år efter år:bow::bow:

Den seminstation jag använder är jag väldigt nöjd med. Stoet blir dräktigt på en gång utan behandlingar och kommer hem glad och välmående.
Har inte varit med vid seminering och har inget behov av det. Har alltid blivit informerad om när hon seminerats och ultraljudats och resultatet av det. Personalen har tagit sig tid att prata med mig och första gången vi åkte hem fick jag även hjälp med lastning.

Däremot har jag varit väldigt missnöjd med en hingsthållare jag försökte få tag på för flera år sedan. Denne ringde inte tillbaka till mig förrän stoet gått ur brunst:mad:

Jag har också varit missnöjd med en station jag lämnat mitt sto till som inte brydde sig om de få föreskrifter jag har. När jag kom och hälsade på henne stod hon ensam i hage trots att jag sagt att hon inte får göra det eftersom hon hoppat staket när hon vart det. Man gjorde inte heller som vi kommit överens om med andra saker.

Jag är supernöjd med min station:bump:, hon som har stationen är jättetrevlig och verkligen superkunnig!! Hon svarar ALLTID när man ringer, superlugn med hästarna, hästarna har det kanonbra, får massor med mat lite för mkt:D. Och man kan ställa dumma frågor;)som jag som inte är så varm i kläderna än, hon svarar så glatt. Jag som har haft ångest inför att lämna bort mina hästar så långt bort utan koll känner mig nu helt helt lugn.

Jag har varit med när dom seminerade och allt går väldigt lugnt till. Trots att hon har så himla mkt hästar så tas alltid alla hästar omhand med ett väldigt lugn. Vilket jag tycker är väldigt viktigt. Mitt ena sto har ganska mkt nerv o präglas väldigt mkt på sin omgivning. Har varit orolig för just henne men hon har varit som en filbunke under tiden där, har fått beröm för mina vänliga hästar:D Så hon är verkligen ett bevis på att det är en harmonisk o lugn hantering av hästarna.

Ringde runt till ganska många stationer innnan jag valde denna för att jämföra pris mm. Denna station fick jag förtroende för direkt, dom är oxå väldigt noga med att gå igenom stoet innan man börjar. Jag blev rekommenderad att ta bakt prov på mina ston, vilket dom andra stationerna jag pratade med tyckte va helt onödigt att börja med, det gjorde man ifall det inte tog sig. Men jag som valt hingstar med svindyra frakter vill inte stå och chansa och få betala 10 tusentals kronor i bara fraktkostnader för att det inte tar sig pga infektioner.

Så det gick ganska snabbt att bestämma sig för station:) även fast den låg längst bort, sagt o gjort så tog vi bakt prov o alla hade infektioner. Först semninerades 2 ston under pågående behandling båda stona blev dräktiga på första försöket:banana: 3e stoet seminerades för första gången i förrgår o är nu klar. Och 4e nästa vecka.

Hade jag åkt till nån av dom andra stationerna jag ringde till så hade vi väl stått än o ej fått dräktigt pga infektioner som man lätt åtgärdar o med hutlösa fraktkostnader.
Kommer aldrig någonsin byta station denna station kommer jag återvända till år efter år:bow::bow:

Vi måste helt enkelt använda samma station..:)))

Vi känner precis som Du. Vår station med tillhörande veterinär som också är ansvarig för stationen är guld värd.
Vi kan alltid nå honom på telefon såväl med frågor kring stona som befinner sig på station och /eller med frågor kring fölningar eller annat.
Jag själv känner dock att jag helt litar på veterinärens omdöme och känner inte att jag behöver informeras om allt som sker med stona utan är nöjd och glad så länge de blir dräktiga och mår bra.

Han har alltid full koll på alla ston eftersom han hanterar dem själv och dessutom har stationen mycket hög dräktighet såväl på transport som fryssemin, vilket känns som en grundförsutsättning.

*KL*

Var hittar man hur hög dräktighet en station har? Finns de uppgifterna tillgängliga någonstans eller får man lita till stationen?

Jag har använt mig av fyra olika stationer och jag är extremt nöjd med en, nöjd med två och väldigt missnöjd med den sista.

På den stationen jag är väldigt missnöjd med gick det till på följande sätt:
Ingen vill kännas vid mig när jag kommer och jag får själv leta som en galning efter ngn som kan hjälpa mig. Hade ändå avtalat tid för ankomst.
Ingen ringer upp och talar om om stoet är dräktigt el. ej efter UL, utan du måste själv ringa.
Efter seminering i 3 brunster är märren fortfarande inte dräktig(brukar ta på första försöket), frågar då om det inte kan vara så att sperman är dålig (hingsten är över 20 år), men nej, den är jätte bra (hingsten står på stationen). Beslutar mig i allafall för att byta hingst, och hon blir dräktig på första försöket.
Får senare höra av en som varit kopplad till stationen att det varit stora problem med fertiliteten på hingsten, kul. Uppstallningkostnaderna blev rätt stora eftersom stoet stog kvar på stationen hela tiden (långt att åka).

Efter detta bestämde jag mig för att aldrig någonsin åka till ngn annan station än min vanliga, den är nämligen BÄST! Med super personal, super veterinär och mkt bra dräktighets resultat. Jag brukar aldrig lägga mig i och ringa stationen, dom har fria händer.

Dessutom kom jag med sperma en lörd. kväll (hade hämtat på Arlanda) och dom var på 50 års fest, men dom åkte snällt hem och seminerade mitt sto i festkläder. Snacka om service :bow:!

Kom på en personlig liten sak "min" station hittade på med mitt ena sto. Hade två ston på stationen varav det ena är mycket flockbunden (uppväxt lösdrift i flock i nio år). När jag var med vid undersökning var allt lugnt men då jag åkt hem så fick hon spelet. Hon hoppade och for runt i spiltan så någon undersökning vart det inte tal om.

Smarta stationsfolket försökte inte slåss med henne utan sprang till stallet o hämtade mitt andra sto + dennes fölunge som fick vara med under kollen. Första stoet blev då helt lugnt.

Efter det fick alla tre hästarna gå med på varje koll. Extrajobb för stationen såklart men jag uppskattar verkligen att de tar sig tid till det! :)

Smarta stationsfolket försökte inte slåss med henne utan sprang till stallet o hämtade mitt andra sto + dennes fölunge som fick vara med under kollen. Första stoet blev då helt lugnt.

Efter det fick alla tre hästarna gå med på varje koll. Extrajobb för stationen såklart men jag uppskattar verkligen att de tar sig tid till det! :)
Jag lyfter på hatten för den stationen!

Vi har ca 6 mil enkel resa till vår seminstation. Värt varenda krona! Tidigare bodde denna vette ca 30 mil norr om oss och det var där vi kom i kontakt med henne och sålunda var vi långpendlare. Så vi vart väldigt glada då hon flyttade närmare. Hon har fått alla våra dräktiga på första brunst förutom en som behövde två brunster, men så hade den märren en hel arme av gojs i livmodern.

Hon svarar i princip alltid i telefonen själv, större delen av dygnets ljusa timmar.

Nu när vi var dit med "tvillingmamman" så hade de stängslat upp en ny hage enkom för deras skull, så att märren skulle få bästa betet utöver övrigt foder.

Hon låter mig alltid vara delaktig och vi diskuterar på ett plan där bådas erfarenheter och åsikter får framträda. Det är bara en sak jag aldrig får ur henne och det är ev. hingsttips till specifikt sto...
Alltså, aldrig att hon skulle tala om vilken hingst hon skulle valt!

Allt sköts på ett ypperligt sätt och man blir uppringd så fort det är något.

Vi är supernöjda!

Gira :banana:

Jag har använt mig av 3 olika stationer och lyckligtvis har jag inte varit missöjd med någon av dem. En har varit av större storlek, och där fick man självklart inte lika mycket tid, men det tycker jag är förståeligt.
Den sista jag använde, är den jag trivts bäst med. En liten station, där jag var med både vid undersökningarna och vid inseminationerna. Jag fick vara med och titta när vet kollade seminen i mikroskop osv. Jag respekterar vet för dennes kunskap om fertilitet, semin och allt annat runt omkring, och jag får respekt från vet för min kunskap om mitt sto, hur stora ägg hon brukar ha osv. De tar sig alltid tid att svara på konstiga frågor som jag kommer med. De kommer, om möjligt, hem till stoet (under förutsättning att stoet är snällt att undersöka) och UL vid 30 dagars dräktighet så man slipper åka.
Sen ska väl tilläggas att seminatör och vet är samma person på denna station.
Jag kanske är lyckligt lottad som inte kommit i kontakt med en dålig station:banana:

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 317
Senast: ginnies
·
C
Avel Tänkte att vi skulle ha en mer nyanserad diskussion om oss själva som stoägare eftersom att vi gärna diskuterar andra aktörer inom aveln...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: clownen
·
K
Avel Skulle DU vilja ha den arbetsmiljö, som dessa med hjälpare och seminörer samt vetrinärer har????? Där risken är offantlig hög för att...
Svar
17
· Visningar
1 693
Senast: Sonic76
·
Avel Jag har försökt få mitt sto dräktigt i år, utan resultat. Detta var jag inställd på att det kunde hända eftersom hon är 13 år och aldrig...
2
Svar
32
· Visningar
2 364
Senast: Thildha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka