Din bästa vardagsövning

Sv: Din bästa vardagsövning

*kl*
Tänk bara på att det inte är okej att länka till andra hemsidor...

/break_a_leg, moderator

Min favoritövning som jag gärna klämmer in varje dag en vända i alla gångarter åt båda håll utförs med utgångspunkt från uppridning på medellinjen.

1) Öppna några meter, rakrikta
2) Volt (ca 8 meter), rakrikta
3) Övergång skritt - tillbaks till vald gångart
4) Sluta, rakrikta
5) Kort diagonal i ökning ut till spåret, övergång nedåt

På min gör det att jag checkar av sidorna samtidigt som jag kontrollerar att han inte blivit för slingrig och att han inte hamnat bakom hjälperna. Övergångarna samt ökningen gör att jag får honom lite mer kvick och med bättre bjudning.

Dessutom tvingar den matte att bli lite kvick och inte fastna i en övning för länge utan kunna reglera och variera.

Rider mest grusväg nu under mörka frusna vinterkvällar och jag börjar alltid med att böja häst i sidled, övergår till öppnor några meter och sen slutor. Är det sämre i nån sida tar jag den sidan nån gång extra.
Efter det gör jag lite halter och igångsättningar.
Sen har vi dressyrat klart den aftonen!

Dela med er!
Lite inspiration så det blir roligare att trimma i vinter!

jag ahr två vardagsövningar som på nått sätt funkar jämt och ständigt och kan variers och försvåras oändligt. de ger en lydig och välgymnasticerad häst. Jag vet inte om egentligenb ehöver göra så mycket mer :rofl:
  1. fem steg halt (man kan såklart variera antalet steg mellan halterna och vilken gångart man kommer ifrån)
  2. serpentiner!! ( i alla dess fomer och modeller)

Att räkna steg!

Kan vara att rida 5 steg skritt - 5 steg trav - 5 steg skritt osv eller 5 språng arbetsgalopp - 5 språng mellangalopp osv. Det är ett jättebra sätt att få hästen snabb på hjälperna och att verkligen tvinga sig själv att kräva reaktion NU. För du ska minska efter 5 språng framåt - oavsett om du tycker att det var bra eller inte. Naturligtvis går det att inledningsvis ha fler steg än 5 för att sedan minska antalet. Det är en övning jag gör jättemycket :)

kl

Trevligt med lite man kan göra ute och där det inte krävs ridhus/paddock:)

Man fastnar verkligen lätt i samma övningar hela tiden.

En till grej jag tycker är bra ute om hästen är lite på tårna eller ofokuserad är att oavsett om du rider på en slingrig stig, en backe eller en väg kräva några steg öppna, o då lite mer än en regelrätt så de får trampa under sig med bakbenen o komma fram i handen o bli eftergivna. O jag menar verkligen växla, ta 3 steg åt ena sidan växla över til andra o fortsätta så, eller ta så många steg som det behövs för att komma åt dem o få dem att mjukna o gå ned o jobba.

I ridhus brukar jag alltid efter uppvärmningen (stora serpentiner o mjuka svängar i alla gångarter) lägga in små volter i skritt med rakriktning emellan, när de är ärligt eftergivna där fortsätter jag med lite större (15m)travvolt blandat med små skritt volter, går ju att göra mönster i oändlighet, är noga med att byta varv ofta och inte ligga kvar för länge i en volt, ser det mer som steg två på uppvärmningen.

En till grej jag tycker är bra ute om hästen är lite på tårna eller ofokuserad är att oavsett om du rider på en slingrig stig, en backe eller en väg kräva några steg öppna, o då lite mer än en regelrätt så de får trampa under sig med bakbenen o komma fram i handen o bli eftergivna. O jag menar verkligen växla, ta 3 steg åt ena sidan växla över til andra o fortsätta så, eller ta så många steg som det behövs för att komma åt dem o få dem att mjukna o gå ned o jobba.

Det där jobbar jag alltid jättemycket med, alltså öppna och mixar med att räta ut hästen och övergå till skänkelvikning. Sen lägger jag lite tempoväxlingar på det.
Min häst, ett Sto med stort S, kräver variation för att tycka att det är ok att jobba överhuvudtaget.
Serpentiner med minsta möjliga hjälper jobbar vi med nu. Sepentiner är annars en övning jag tidigare inte riktigt gillat, men som nu när pållan är mjuk och fin känns meningsfull och givande. (Jag har en islandshäst så vi måste liksom inte öva dressyrprogram direkt, men för att en islandshäst ska klara tölten på ett bra sätt så krävs det att den är väl genomjobbad.)
Vi jobbar med dessa övningar främst i skritt, trav och tölt.

Är jag omotiverad så brukar jag jobba med att ponnyn ska lyssna snabbt till hjälperna. Oftast bara så enkelt som att blixtsnabbt reagera för skänkel eller säte. Brukar ge snabba resultat och märkas redan på följande ridpass.

En ny favoritövning jag fick göra på en träning för att få min häst lite kvickare för hjälperna:

Trav längs fyrkantsspåret, övergång till skritt och direkt in i en öppna, några steg och sen räta ut och direkt trav igen. Trav några meter och sen samma igen. Gör i bägge varven och gör det sedan i galopp med öppnan i trav.

Vi var mer noga med att hon skulle regera direkt på hjälperna än att öppnan ska bli helt korrekt. Denna övning borde gå utmärkt att göra även ute på grusväg t.ex.

Nästa steg är galopp längs fyrkanten, avbrott till trav och direkt in i en 6 m volt i trav, var noga med att inte bakdelen sladdar ut, hästen ska spåra och trampa under sig det inre bakbenet. Ute på spåret direkt ny galoppfattning, galopp några språng och sen om igen.
Ingen övning man kan göra varje pass, men då och då!

KL
Använder mig gärna av bommar.

Lägg fyra kavalettibommar som en solfjäder, gärna varannan upphöjd. Rid på en stor volt och trava över bommarna, fatta galopp, innan bommarna ner i trav igen osv. Ofta ställer jag även ett litet hinder på volten som jag hoppar o sen ner i trav och över kavalettibommarna.
Hästen blir jättemjuk och lösgjord.

Övergångar och skolor kan jag nöta i det oändliga, det är bra grundövningar. :)

Kan göras såväl i skogen som på banan, och på vilka underlag som helst.

I ridhuset gillar jag att minska och öka volter i alla gångarter. Min häst blir extremt lösgjord efter detta och svarar jättefint för hjälperna i andra övningar efteråt.

Ute funkar ju som fler skrivit, öppna och skänkelvikning. Vi har tyvärr inte så många alternativa vägar att rida på men den vägen vi måste rida varje gång oavsett vart vi ska är väldigt lite trafik på så då kan jag rida i mjuka bågar och volter. Tempoväxlingar i skritt, halter, igångsättning till trav (endast kort trav några steg då vi har asfalt) och inte minst, fri skritt ;) och njuta av naturen!

Min favoritövning som jag rider något varv nästan varje gång jag rider är:

Skänkelvikning på diagonalen i trav så du kommer in på medelinjen innan x, rakrikta på medellinjen och bryt av till skritt, rid några steg rakt fram, trav och skänkelvikning för samma skänkel igen, hörnpassering i trav, galoppfattning, rid volt i galopp, första "halvan" med ökat tempo och andra halvan med lite mer samling. Bryt av till trav innan hörnpasseringen, rid hörnpasseringen i trav och börja om.

Ibland lägger jag in lite flytta hästen i galoppvolten också.

Sen är övergångar och tempoväxlingar roligt också! :D Kan varieras i all oändlighet med fram, tillbaka, övergång, fram, tillbaka, fram, tillbaka, övergång, halt osv.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Marvin
·
Däggdjur Jag behöver köpa en trimmer; Primärt för min kanin som har problem med huden runt ögonen. Trimmern får gärna även funka för hundtassar...
Svar
0
· Visningar
637
Senast: Stinaelin
·
Fritid Jag behöver köpa en trimmer; Primärt för min kanin som har problem med huden runt ögonen. Trimmern får gärna även funka för hundtassar...
Svar
10
· Visningar
510
Senast: Stinaelin
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
889
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar