Din åsikt tack!

A

anny

Har ett dilemma. Jag har aldrig tillåtigt att hästarna har broddar BAK i hagen. (Pga skaderisken). Nu är det som så att alla i stallet inte håller med...Vissa menar på att hellre sy en sårskada än att försöka reparera ett brytet bäcken.
Vad har du för åsikt?

Sv: Din åsikt tack!

SJÄLVKLART skall skodda hästar ha broddar runt om i hagen vintertid!!

Håller inte riktigt med då jag själv har varit med om en olycka när de sparkade varandra sönder och samman.
Ska kanske också tillägga att de är fortf. väldigt mkt aktivitet i hagen då det är många nya hästar och de "kivas" fortf. lite om rang. Tack för dig åsikt! Vill gärna ha fler! =)

Jag skulle heller inte ha en skodd häst obroddad i hagen. Mycket hellre en broddspark än en fläkningsskada! Om hästarna sparkar mycket mot varandra hade jag nog hellre valt att placera om dem i mindre grupper t.ex. Och se till att de har tillräckligt med mat i hagen, det är ju ofta konkurrens om höet som gör det oroligt i hagen...

Jag broddar min häst både bak och fram. Shettisen är oskodd och klarar sig utan. Skulle aldrig låta min häst gå med skor, utan brodd, när det är halt.

Risken att dom skadar varann av broddar är mindre än fläkningsrisken. Iom att dom oftast slår med tån och broddarna oftast sitter i trakten(vanliga skor) så är risken minimal. Jag tar inte ut en häst utan broddar överhuvudtaget, är det nån i stallet sominte broddat sin, får hästen vara inne eller så får ägaren gå ut med den själv. Tänker absolut inte hänga efter en obroddad häst i isig nerförsbacke.. Vill inte heller vara den som måste ringa vet eller nödslakt..

För min del gäller ALLTID fullbrodadt på skodda hästar (dvs minst 4 brodd i varje sko fram OCH bak) just pga risken för fläkskador. Har själv aldrig haft en broddskada! Även om jag hade det så hade jag fortsatt med broddat dock.

Jag tycker att det är rena galenskapen att inte ha broddar runt på sin häst hagen och jag hade aldrig tillåtit att min häst bara haft brodd på fram.

Hellre en reva på täcket/hästen än en uppfläkt häst som fick sluta sitt liv på ett brutalt sätt. :crazy:

självklart med broddar runt om! resonerar som övriga hellre broddskador... är det oroligt i hagen är ju skaderisken ganska stor även utan brodd. skulle nog hellre ändra lite på hagfördelningen då...

Mina har inga broddar bak.
Det är så i vårt stall.
Men jag kan säga som så att skulle jag ha mina två tillsammans i en hage skulle jag inte brodda dom bak ändå, för stoet sparkar och valacken fumlar med benen och jag vill inte ha några fula skador.
Och jag har sett hemska broddskador.

Senast ändrad:

Jag anser om att en häst ska ha brodd bak i hagen ska den gå ensam. Jag vill inte ha min häst med en broddad häst, dessutom är det aldrig halt i våra hagar.

Skulle aldrig våga släppa ut min utan brodd pga fläkningsrisken. Eftersom hon även körs vintertid så har hon dessutom fyra brodd på varje sko. Har man tur får man en liten sårskada som läker (efter broddspark) men det kan lika gärna sluta med "himlen" om det träffar nog illa....
Är jag orolig för broddskador, skulle jag hellre dela av hagen till broddsäsongen är över.

Jag tror t o m det är lag på att ha brodd eller liknande om det behövs?

Att ha obroddade skor är inget annat än urdumt! :mad:

//Humlan -6 brodd i varje hov!

*lånar knapp*

Får jag passa på att ställa en dum fråga?

(Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum...)

Jag har aldrig (tack och lov) råkat ut för fläkningsskador - vad är det för något? Jag gissar att det är när hästarna halkar, och min spontana tanke är att hästen kan sträcka sig i musker och liknande. Men vad är det rent konkret, vilka skador kan uppkomma?

Om man nu måste välja mellan pest och kolera, är det ju lika bra att ta reda på vad de olika alternativen innebär...

Broddskador har jag tyvärr erfarenhet av :crazy: men aldrig en fläkskada.

Tacksam om någon vill upplysa mig om vad en fläkskada innebär :bow:

Tuva-Li skrev:
*lånar knapp*

Får jag passa på att ställa en dum fråga?

(Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum...)

Jag har aldrig (tack och lov) råkat ut för fläkningsskador - vad är det för något? Jag gissar att det är när hästarna halkar, och min spontana tanke är att hästen kan sträcka sig i musker och liknande. Men vad är det rent konkret, vilka skador kan uppkomma?

Om man nu måste välja mellan pest och kolera, är det ju lika bra att ta reda på vad de olika alternativen innebär...

Broddskador har jag tyvärr erfarenhet av :crazy: men aldrig en fläkskada.

Tacksam om någon vill upplysa mig om vad en fläkskada innebär :bow:
Fläkningsskador beror ofta på att hästen t ex går ner i spagat, alltså benen i icke fysiologisk rörelse.:crazy:
Resulterar ofta i väldigt svåra skador och prognosen är ofta dålig.

Är man rädd för spark skador med brodd är det bättre att låta hästarna gå ensamma än obroddade skor..

vi hade oftast bara hästarna två och två och hästar som brukar gå med varandra brukar ju inte sparka PÅ varandra. men jag har alltid bara använt brodd fram. för säkerhetsskull.

visst risker finns det ju åt båda hållen, men jag tror risken är större att hästarna brallar omkring med broddar än utan då det oftast är himla knöggligt i hagarna vid denna årstiden (här där jag bor) för vi har nästan aldrig långlivade snöperioder, då hästarna alltid tar det himla försiktigt när dom lufsar omkring i hagen. vi ger dem ofta lite extra granar o annat att sysselsätta sej med istället för en massa bus. det för dom göra i våran "rastgård". en liten manege som är lite förliten att rida i.

och har man snälla hästar o inga hemska backar till o från hagarna så är det ju bara att ta det lite långsammare till och från hagarna de dagar då det inte finns något bra fäste i backen =). vi skottade aldrig bort snön ner till våra hagar utan lät den ligga så det blev spår och inte halt. funkade jättebra i alla 5 år som jag hade min häst.

men har man en lite ouppfostrad elelr lite väl ivrig häst kanske man skall brodda runt om, för att vara på Den säkra sidan!

så slutsatsen blir väl att allt handlar om förutsättningarna huruvida man väljer att brodda bak eller inte. inget är väl egentligen sämre än det ända med "rätt" förutsättningar.

Tack för svar :bow:

Humelibumlan skrev:
Resulterar ofta i väldigt svåra skador och prognosen är ofta dålig.

Handlar det om brutna ben, muskelfästen som släppt? Nervskador?

Det pågår diskussioner i stallet (som vanligt) om broddens vara eller icke vara. Jag har svårt att bilda mig en uppfattning om vilket jag tycker verkar värst, och hur stor sannolikheten är för att det ena eller det andra ska inträffa :crazy: .

Broddskador är ju förskräckligt, och om fläkskador då är värre... :crazy:

Tuva-Li skrev:
Tack för svar :bow:

Handlar det om brutna ben, muskelfästen som släppt? Nervskador?

Det pågår diskussioner i stallet (som vanligt) om broddens vara eller icke vara. Jag har svårt att bilda mig en uppfattning om vilket jag tycker verkar värst, och hur stor sannolikheten är för att det ena eller det andra ska inträffa :crazy: .

Broddskador är ju förskräckligt, och om fläkskador då är värre... :crazy:
Allt från sträckt muskel till benbrott...

Hur stor är sannolikheten att du halkar om du går på halt underlag? Risken är ännu större för en häst som går på järnskor som verkligen bli glashala.. :crazy:
Jämnför det med risken att de blir sparkade och om de blir det, så ska oturen verkligen vara framme om den ska bli sparkad på ett olyckligt ställe..

Förra året hade vi en stor isfläck precis vid insläppet (grinden) och det var verkligen INTE kul. Speciellt araben (fladdriga typen) for som Bambi på denna isfläck. Så jag vet vad det innebär med järnskor på is, tyvärr, även om vi *knack knack* aldrig haft en rejäl fläkskada.

Förslaget har nu kommit i stallet om att ha en hage för broddade, och en hage för obroddade hästar, så får man som hästägare själv välja vilken hage man vill ha sin häst i. Det lutar åt att jag stoppar in min häst i den broddade hagen, och håller tummarna för att allt går bra.

Tack för att du tog dig tid att förklara :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 658
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 591
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?