Fresubin

Trådstartare
:confused::nailbiting:Jag har ett sånt himla dilemma här. Jag har en del psykiska och fysiska sjukdomar som gjort att jag aldrig arbetat heltid och har därför ingen SGI (sjukpenninggrundad inkomst) att tala om.
Jag kommer inte kunna få aktivitetsersättning ( deltidssjukskrivning upp t.o.m 30 år) längre och då är tanken att jag måste arbeta heltid. Jag är arbetslös nu, men min gamla arbetsgivare ringde och erbjöd mig ett halvårs heltidsarbete, vilket skulle innebära att jag kommer äntligen få en SGI och även a-kassedagar.

Dilemmat är att idag fick jag besked att jag är antagen till högskolan. Det är 100%. Och jag har ändå ett driv och vill "bli" någon. Men är oerhört skeptisk om det kommer fungera att plugga med mina sjukdomar.

Med tanke på hur mina sjukdomar utvecklat sig hittills så finns risken att jag bara bli sämre med tiden. Att då inte ha en SGI gör att jag inte kommer kunna få sjukpenning/föräldrapenning tex och jag kommer stå helt utan inkomst.

Vad gör jag? Tacka Ja till jobbet? Söka utbildningen nästa år och hoppas komma in? Chansa på att det går bra att plugga eller stå där om några månader i behov av sjukskrivning men inte ha rätt till ett korvöre? :D:confused::nailbiting::(

:confused::nailbiting:Jag har ett sånt himla dilemma här. Jag har en del psykiska och fysiska sjukdomar som gjort att jag aldrig arbetat heltid och har därför ingen SGI (sjukpenninggrundad inkomst) att tala om.
Jag kommer inte kunna få aktivitetsersättning ( deltidssjukskrivning upp t.o.m 30 år) längre och då är tanken att jag måste arbeta heltid. Jag är arbetslös nu, men min gamla arbetsgivare ringde och erbjöd mig ett halvårs heltidsarbete, vilket skulle innebära att jag kommer äntligen få en SGI och även a-kassedagar.

Dilemmat är att idag fick jag besked att jag är antagen till högskolan. Det är 100%. Och jag har ändå ett driv och vill "bli" någon. Men är oerhört skeptisk om det kommer fungera att plugga med mina sjukdomar.

Med tanke på hur mina sjukdomar utvecklat sig hittills så finns risken att jag bara bli sämre med tiden. Att då inte ha en SGI gör att jag inte kommer kunna få sjukpenning/föräldrapenning tex och jag kommer stå helt utan inkomst.

Vad gör jag? Tacka Ja till jobbet? Söka utbildningen nästa år och hoppas komma in? Chansa på att det går bra att plugga eller stå där om några månader i behov av sjukskrivning men inte ha rätt till ett korvöre? :D:confused::nailbiting::(

Skrev inte du nyss en tråd om det här? Vet inte om jag blandat ihop dig med någon?

Om det är du blir nog svaren desamma. Bara du vet vad du kan klara av.

Och du kan bli sjukskriven och få ersättning även efter aktivitetsersättningsåldern.
Du kan också ev vara aktuell för olika arbetsbidrag. Om du nu tex har en ag som är villig att ge dig jobb kan du kolla med denne om de är intresserade av deltid och AF kan ge dem bidrag för att anställa dig under de premisserna, tex genom nystartsjobb eller vad som nu passar dig/dem bäst.

Eller så kan du testa om du orkar plugga beroende på hur mycket du tror det kan gå vägen iom hur plugget planeras och om du orkar bättre om du själv kan lägga tiderna som du vill vissa dagar.
Eller om du kan anpassa studiegången till deltid.
Eller hitta en utbildning på deltid.

Att idiotpressa sig så du blir sjukare känns ju inte hållbart.

Jobba upp SGI och plugga nästa termin i stället. Studietid på CSN är överhoppningsbar, så du har kvar SGI efter studietiden.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag känner mig sjukt stressad just nu och vet inte alls hur jag ska ta mig ur eller förbättra situationen. Det känns som om det är svårt...
Svar
11
· Visningar
1 922
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag befinner mig i en situation jag inte vet hur jag ska kunna lösa, hoppas på att kunna få lite hjälp här. Jag är i huvudsak student...
Svar
8
· Visningar
2 962
Övr. Barn Jag har en fundering om 240 dagars villkoret i föräldraförsäkringen. Jag har en SGI eftersom jag hade en skriven-anställning på 6...
Svar
1
· Visningar
746
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden