Dilemma *sälja hund?*

Sv: Dilemma *sälja hund?*

Jo, men det jag menar är att du måste ju också äta, annars har du faktiskt en ohållbar situation. Äter du inte orkar du inte jobba, och då blir det ju inte mer pengar.
Ibland får man svälja stoltheten, och fråga. Det värsta du får är ett nej. Ett annat alternativ kan ju vara att låna ut honom ett år.
Om du hittar någon som är villig att ta honom och vet-besöken.

Är det den hunden som haft så många hem innan? Vet du något om hundens sjukdomshistoria?
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

Ja jag har verkligen fått jätte bra tips :)
Och jag VILL verkligen ha kvar honom! så ja.. jag hoppas det fixar sig..
Nä jag har ju underbara föräldrar när jag ändå tänker efter! för dom gör ju verkligen HUR mycket som helst för mig!

:) så jag kommer förhoppningsvis kunna ha kvar han! :)
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

ja men det är ju klart!:) Skulle ju inte hålla på å köpa onödiga saker så jag själv inte kan äta.. men det problemet har jag ju inte än.. då jag fortfarande bor hemma. Så det bli nog annan sak då jag flyttar o får fast jobb o så..

Nä det är tiken som har haft många hem. hanen har haft två innan...
Nä jag vet inte mkt om sjukdomshistorian.
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

Då har du studiebidrag, och lite extrainkomster?
Det räcker ju till hundmat och kläder, men jag förstår att det inte blir mycket annat. Mat antar jag att dina föräldrar står för då, eftersom du bor hemma?

Du har ju liksom tre alternativ.

1 dina föräldrar betalar

2 du lyckas jobba mer, och kan betala själv

3 du får omplacera/sälja hunden
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

Ja än så länge står dem för det..

Måste sätta mig ner o prata med pappa när han kommer hem..
Så jag vet hur mkt dom vill ställa upp då det tryter..

Absolut! jobba gör jag så mkt som jag får! dock blir det inte jämt så mkt.. men när jag väl får jobb så tjänar jag ganska bra :)
Ska dock försöka att hitta nått mer :)

Ja sista utvägen, men jag hoppas att jag kommer ha tur att de hjälper mig..

Men tack så mkt allihopa! :)
MAn får alltid goda råd o en hjälpande spark i baken här :) Även om sparkarna kan vara hårda ibland så hjälper dom väldigt mkt! :)
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

Hade jag varit förälder hade jag hjälpt till om jag kunde. Så länge jag var säker på att mitt barn gjorde det de kunde för att hjälpa till.
Mina föräldrar sponsrade mitt hästeriande, men jag fick hjälpa till själv.
I och med att jag bodde hemma, var ung och gick i skolan så hade jag ju ingen stor inkomst, vilket de var väl medvetna om. Däremot accepterade de inte att ta allt ansvar eller att jag köpte cigg :o för alla pengar jag hade.

Har de haft ett ord med i laget när du skaffade hunden, eller hur var det?
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

Ja jag frågade ju dem först självklart, eftersom jag fortfarande bor hemma.
hade jag inte fått så hade jag ju inte skaffat honom.
Dem har ju hjälpt mig ganska mkt redan, men man vill ju vara på säkra sidan så att säga..
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

Jag tror att det bästa är att du pratar med dina föräldrar och talar om hur du känner. Att du inte vill utnyttja dem, men inte heller göra dig av med hunden. Ni får förhandla lite, du kanske kan göra annat hemma som tack?
Sortera strumpor, diska, laga mat och dylikt brukar vara välkommet.
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

Ja men precis.. man vill ju inte vara till för mkt besvär heller..
Men ska som sagt prata med dem och så får jag se hur det går alltihopa :)
Tack så mkt :) du har verkligen gett mig kanonråd :bow:
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

Lycka till, och uppdatera gärna när du pratat med föräldrarna. :)
Det är alltid kul att veta hur det går.
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

6 månader anser jag inte är någon tid. Det är ju som om att komma på att det är dyrt att ha hund efter 6 veckor. Man kan ju inte räkna med att få en frisk hund?
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

Men om man bor hemma, har studiebidrag och lite extrajobb och föräldrarna gått med på att man skaffar hund är väl saken inte så glasklar? Det låter ju som om familjen skaffat hund, inte bara ts, även om det dagliga ansvaret är hennes.

De vore ju som att jag vid 13 skulle stått för min hästs alla kostnader eftersom det var min häst.
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

Men om man bor hemma, har studiebidrag och lite extrajobb och föräldrarna gått med på att man skaffar hund är väl saken inte så glasklar? Det låter ju som om familjen skaffat hund, inte bara ts, även om det dagliga ansvaret är hennes.

De vore ju som att jag vid 13 skulle stått för min hästs alla kostnader eftersom det var min häst.

Det är väl fortfarande helt glasklart? Det är jäkla korkat och tro att en hund bara kostar att köpa, föda och leka med. Och vilka föräldrar stöttar en 13 åring att köpa häst om hon kan betala för det? När man är 13 är man ung och dum, det är väl ingen nyhet?

Jag har köpt han, han hade ett sår på örat som han hade problem med, jag har kastrerat honom, och nu har han antagligen fått analsäcksinflamation

Personen är 18 år gammal och borde väl tänkt på kostnader innan köp?
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

Nej men att man efter 6 månader kommer på att hunden kostar pengar ( och kan kosta skjortan om det vill sig illa ) är faktiskt lite tråkig inställning det med ..

Jag vet att livet kan ta vändningar som man inte räknat med och ibland finns inga bra alt, men just i detta läget så kan jag inte annat än att tycka att TS brustit i planering ..
 
Senast ändrad:
Sv: Dilemma *sälja hund?*

6 månader anser jag inte är någon tid. Det är ju som om att komma på att det är dyrt att ha hund efter 6 veckor. Man kan ju inte räkna med att få en frisk hund?

Jag vet fullt och klart att det inte är billigt att ha hund, men det jag inte hade ränkat med var att under 6 månader lägga ut så pass mkt pengar ändå.. Jättekul att du kallar mig korkad. Jag vet ju vad jag gett mig in på! hade jag enbart levt på studiestödet så hade jag aldrig skaffat mig hund nr 2 nu.. Men nu va det ju så att jag hade extrajobb, visst det var väl dumt av mig att räkna med att jag skulle få mer jobb än vad jag har fått. men nu är det så.


som nån sa ; visst jag har väl brustit i planeringen. eller så har jag haft otur.. om man nu kan kalla det otur..
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

Det är ju lite setn påtänkt nu men till alla andra som är lika obetänksamma vill jag bara säga att man måste tänka efter före och räkna och kalkylera om man ska skaffa hund. Det är ingen leksak som man kan lägga undan när det blir obekvämt. Det är en levande varelse som är beroende av oss.

Var är dina föräldrar i det hela, bor du hemma? I så fall är det banne mej deras ansvar. I annat fall så får du faktiskt försöka lösa situationen till det bästa. Antingen gör du dej av med hunden och lär dej din läxa till en annan gång. Eller så får du gilla läget och äta blodpudding och skaffa ett jobb.

En hund är ju en stor investering och då måste man vara förberedd på att det värsta kan hända. Och man måste räkna med att ha hunden i 10-15 år framöver.
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

*Knapplån*

Den här tråden understryker bara hur viktigt det är att inte dra på sig mer potentiella utgifter än vad man kan bära.

Jag hade för ett litet tag sedan en hund som skulle omplaceras. Ett av de svar jag fick var en tjej som hade hund och papegoja, var hemma hela dagarna, och vars sambo endast jobbade 4 timmar/dag - som mest... Naturligtvis undrade jag om de verkligen hade råd att utöka familjen med ytterligare ett djur. Svaret jag fick var ett stensurt - "Ska man inte få ha djur bara för att man har sjukpension och inte fast jobb?" Mitt svar blev då att de djur man råkar ha när man blir arbetslös/sjuk ska man naturligvis försöka behålla, men man bör vara väldigt restrektiv med att dra på sig fler. Behöver jag säga att jag inte sålde hunden dit..?

Till TS:
Du sitter med skägget i brevlådan nu när du skaffat 2 hundar med eget ekonomiskt ansvar för dem, utan att ha en stadig försörjning. När du går ut skolan är det inte alls säker att du får mer jobb och därmed mer pengar, det kan tvärtom bli så att du får mindre pengar iom att du inte längre har studiebidrag.

Du bör snacka igenom situationen med dina föräldrar och försöka få till en deal där de står för maten till hundarna, och du i din tur lägger undan lika mycket till en buffert för oförutsedda utgifter till hundarna. Dit räknas inte koppel, halsband, ben, vaccinationer, försäkring etc., utan endast akut sjukdom/skada. I gengäld bör du se till att jobba extra hemma med sådant som du inte per automatik ska hjälpa till med.

Säg att maten kostar 500:-/månad. Då kan en rimlig arbetsmängd från din sida vara något som tar 1-1 1/2 timme i veckan. Tvätta kläder, putsa fönster eller vad helst dina föräldrar vill ha gjort. De äger helt enkelt dig den tiden varje vecka precis som om du haft en anställning.

Genom att göra så känner sig inte dina föräldrar utnyttjade. Du betalar lika mycket som de löpande kostnaderna, men får ändå en buffert. När du sedan slutar skolan har du ett sätt att försörja dem även om du inte får jobb direkt.

Förhoppningsvis har du av detta också lärt dig att man inte kan räkna med extrajobb när man lägger en budget. Man kan bara räkna med fasta inkomster, och alla fasta utgifter måste rymmas inom de ramarna + att man måste kunna lägga undan till oförutsedda utgifter.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Dilemma *sälja hund?*

känns inte riktigt som att du överhuvudtaget har läst mina inlägg...
jag bor hemma, jag är 18 år, och hundarna är mitt ansvar.
Jag har jobb, som jag skrivit tidigare, men det behövs inte jämt folk..
o eftersom jag bara kan jobba helger så blir det mindre tillfällen att kunna jobba.
Jag är på jakt efter ett till jobb.. så man kan som växla lite och kanske få oftare..
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

Ja, jag ska som saagt sätta mig ner och prata med mina föräldrar om allt..
Så får ni uppdateringar sedan...
 

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 459
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 317
Senast: Castellini
·
Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 926
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Hej Vi har en malteser som nafsar i fötterna. Betyder det något speciellt?? Det är en kastrerad hane på 3 år, vi köpte honom som 1-åring...
2
Svar
20
· Visningar
3 966
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp