Sv: Dilemma *sälja hund?*
*Knapplån*
Den här tråden understryker bara hur viktigt det är att inte dra på sig mer potentiella utgifter än vad man kan bära.
Jag hade för ett litet tag sedan en hund som skulle omplaceras. Ett av de svar jag fick var en tjej som hade hund och papegoja, var hemma hela dagarna, och vars sambo endast jobbade 4 timmar/dag - som mest... Naturligtvis undrade jag om de verkligen hade råd att utöka familjen med ytterligare ett djur. Svaret jag fick var ett stensurt - "Ska man inte få ha djur bara för att man har sjukpension och inte fast jobb?" Mitt svar blev då att de djur man råkar ha när man blir arbetslös/sjuk ska man naturligvis försöka behålla, men man bör vara väldigt restrektiv med att dra på sig fler. Behöver jag säga att jag inte sålde hunden dit..?
Till TS:
Du sitter med skägget i brevlådan nu när du skaffat 2 hundar med eget ekonomiskt ansvar för dem, utan att ha en stadig försörjning. När du går ut skolan är det inte alls säker att du får mer jobb och därmed mer pengar, det kan tvärtom bli så att du får mindre pengar iom att du inte längre har studiebidrag.
Du bör snacka igenom situationen med dina föräldrar och försöka få till en deal där de står för maten till hundarna, och du i din tur lägger undan lika mycket till en buffert för oförutsedda utgifter till hundarna. Dit räknas inte koppel, halsband, ben, vaccinationer, försäkring etc., utan endast akut sjukdom/skada. I gengäld bör du se till att jobba extra hemma med sådant som du inte per automatik ska hjälpa till med.
Säg att maten kostar 500:-/månad. Då kan en rimlig arbetsmängd från din sida vara något som tar 1-1 1/2 timme i veckan. Tvätta kläder, putsa fönster eller vad helst dina föräldrar vill ha gjort. De äger helt enkelt dig den tiden varje vecka precis som om du haft en anställning.
Genom att göra så känner sig inte dina föräldrar utnyttjade. Du betalar lika mycket som de löpande kostnaderna, men får ändå en buffert. När du sedan slutar skolan har du ett sätt att försörja dem även om du inte får jobb direkt.
Förhoppningsvis har du av detta också lärt dig att man inte kan räkna med extrajobb när man lägger en budget. Man kan bara räkna med fasta inkomster, och alla fasta utgifter måste rymmas inom de ramarna + att man måste kunna lägga undan till oförutsedda utgifter.
Lycka till!