Dilemma med ev omplacering? (utbruten från Vad gör vi? Del 102, CII)

Diabetikern

Trådstartare
Fått ett litet dilemma på halsen.

Min bror och hans sambo ska gå isär. De har en liten, liten hund som i grund och botten behöver mycket träning.

Då min bror aldrig ville skaffa hund från början (men självklart tagit väl hand om hunden ändå) kommer han inte ta hand om hunden och pga av jobb och annat har han ingen möjlighet att ha hund. Det har inte sambon heller och nu velar de om hur de ska göra. Lutar åt avlivning.

Jag känner att jag mår fruktansvärt dåligt över detta men tror inte hunden skulle trivas hos mig jag är för aktiv och den hunden tycker min bostonterrier är lite för intensiv och jobbig. Jag har kollat runt lite men svårt att hitta ett bra hem. Hunden skulle må bäst i ett litet hem som ensamhund. De som hört av sig är barnfamiljer med mycket stoj och stök pga av hundens storlek och det är inte intressant.

Jag

Min bror och hans sambo ska gå isär. De har en liten, liten hund som i grund och botten behöver mycket träning.

Då min bror aldrig ville skaffa hund från början (men självklart tagit väl hand om hunden ändå) kommer han inte ta hand om hunden och pga av jobb och annat har han ingen möjlighet att ha hund. Det har inte sambon heller och nu velar de om hur de ska göra. Lutar åt avlivning.

Jag känner att jag mår fruktansvärt dåligt över detta men tror inte hunden skulle trivas hos mig jag är för aktiv och den hunden tycker min bostonterrier är lite för intensiv och jobbig. Jag har kollat runt lite men svårt att hitta ett bra hem. Hunden skulle må bäst i ett litet hem som ensamhund. De som hört av sig är barnfamiljer med mycket stoj och stök pga av hundens storlek och det är inte intressant.

Jag

De kanske kan höra med aktuell rasklubb? De brukar ju kunna hjälpa till vid omplacering. Förstår att du mår dåligt, trist situation :cry:

Jag
Hur stor är hunden?

Min uppfödare säljer gärna till pensionärer. De är fan bäst! Hemma mycket, stabilt liv, max några barnbarn och de vill ofta inte ha en valp. Så när avelstikar ska pensioneras så letar hon alltid efter 65+:are.

De kanske kan höra med aktuell rasklubb? De brukar ju kunna hjälpa till vid omplacering. Förstår att du mår dåligt, trist situation :cry:

Blandras papillon/chihuahua De köpte honom som unghund i ett hem som inte var så bra. De är mycket osäkra till att plaera honom till någon där de inte vet hur han kommer att få det.

Hur stor är hunden?

Min uppfödare säljer gärna till pensionärer. De är fan bäst! Hemma mycket, stabilt liv, max några barnbarn och de vill ofta inte ha en valp. Så när avelstikar ska pensioneras så letar hon alltid efter 65+:are.

Blandras papillon/chihuahua som äter dåligt pga av stress så på en bra dag väger han 900gr

Blandras papillon/chihuahua som äter dåligt pga av stress så på en bra dag väger han 900gr

Jag haller med om pensionarer ... om hunden inte behover fasta regler for att ma bra. Det ar fa pensionarer, tyvarr, som klarar av att inte "skamma bort", "dalta" och "omka" med hundar har jag lart mig nar jag tranar sadana som absolut behover fasta ramar for att ma bra.
Daremot en hund som ar trygg i sig sjalv, aven om den har mycket idiosyncrasies, fungerar oftast mycket bra med pensionarer. Det ar de mycket osakra hundarna som inte klarar "daltet" som ar svart att fa de flesta pensionarer att forsta.

Har man uteslutit någon form av magproblem på hunden?
Jättesorglig historia!
Alla mina hundar har varit vuxna omplaceringar. Och vet ju fler duktigt folk som skaffat sig såna hundar. Hoppas ni kan hitta någon till hunden om den inte är så stressad att den mår dåligt. Då kanske avlivning är bäst ändå.

Jag hade riktat mig mot pensionärer. Många kan erbjuda ett stabilt hem med fasta rutiner.

Fasta rutiner ja men osäkerheten.

Hunden får du med på korta promenader men möter du någon gående, cyklist, annan hund blir han hysterisk och bara skäller. Går inte få kontakt

De pensionärer vi känner är inte intresserade av hund pga av att de far omkring så.

Nu har jag och min mor bestämt oss. Hunden kommer omplaceras. Vi kommer söka med ljus och lykta efter ett äldre par. Min svärfar kanske hade en pensionerad önskemål som var intresserad.
Hunden har varit med mig 2 dagar på jobbet och faktiskt värvat ned och ätit riktigt bra.
Kunnat gå på promenader utan att stressa upp sig. Dock måste jag gå med honom själv utan att min bostonterrier är med.

Känns som om att det finns hopp. Jag gillar hunden men hos mig fungerar det inte tyvärr. :(

Jag kan inte rädda alla men jag vill verkligen göra ett försök efter dessa dagar och sett förändring.

20190718_120512.webp

Nu har jag och min mor bestämt oss. Hunden kommer omplaceras. Vi kommer söka med ljus och lykta efter ett äldre par. Min svärfar kanske hade en pensionerad önskemål som var intresserad.
Hunden har varit med mig 2 dagar på jobbet och faktiskt värvat ned och ätit riktigt bra.
Kunnat gå på promenader utan att stressa upp sig. Dock måste jag gå med honom själv utan att min bostonterrier är med.

Känns som om att det finns hopp. Jag gillar hunden men hos mig fungerar det inte tyvärr. :(

Jag kan inte rädda alla men jag vill verkligen göra ett försök efter dessa dagar och sett förändring.

Visa bifogad fil 33406
Härligt att höra att det går bättre för hunden! Så fint att ni tar er an honom och ger honom en chans. Hoppas verkligen ni hittar ett lämpligt hem till honom :heart

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 355
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Min ena hund är en 6,5 årig brukshund som jag tog över för ca 3,5 år sedan som omplacering. Hon har haft en stressproblematik som hos...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
11 548
Senast: Viva
·
Hundhälsa Jag som bara skulle ta en omplacering för att ägaren skulle flytta och det var panik. Jag har fått en misshandlad och vanvårdad krabat...
Svar
11
· Visningar
1 847
Senast: Blueberry
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 237
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar