Dilemma, behöver hjälp

Lotus7

Trådstartare
Jag har ett sådant samvetskval och behöver hjälp.

För ca två år sedan tog jag bort min katt p.g.a. bröstcanser, då 16år gammal och har sedan dess längtat efter en ny liten vän. Eller rättare sagt blir det katt igen så blir det två st.

Problemet är att jag nu precis flyttat in i lägenhet och kommer därför måsta ha katterna inne, är det okej? Har svårt att veta vad jag tycker om det och vad kommer katterna tycka?

Min förra katt var döv och fick av den anledningen vara inne, då känndes det legitimt, men nu? Om jag nu skulle skaffa katt så kommer det bli två ragdolls och pratade med en veterinär här i veckan och hon sa att raskatter brukar trivas med att vara innekatter, hur mycket belägg hon har för det vet jag inte.

Så mitt problem är att jag inte vet om jag tycker det är rätt att ha katterna inne och att de bara får vara ute på sommaren i sommarstugan. Därför behöver jag er hjälp. Vad tycker ni, hur har ni era katter? Jag känner mig bara mest förvirrad...

Sv: Dilemma, behöver hjälp

Hur stort bor du? Jag tycker absolut inte att du ska må dåligt över att du har innekatter, jag säljer ingen av mina kattungar som utekatter då jag tycker att 99,9% av Sveriges befolkning bor olämpligt för att ha utekatter. ;) Om du ska köpa ragdolls (grattis till bra val av ras förresten :D ) så tror jag att du skulle få jättesvårt att över huvud taget hitta någon uppfödare som skulle sälja kattungar som utekatter.

Jag har själv mina katter som innekatter och de trivs jättebra. :) De har tillgång till en innätad balkong där de får sitta och sniffa och spana så mycket de vill, dessutom brukar jag gå ut i koppel med dem lite då och då (en av dem uppskattar det dock inte för han är lite rädd för stim och stoj). Dessutom har de fått vara ute halva somrarna i sele och löplina på mina föräldrars sommarställe.

/Erica

Skönt att höra :)
Jag bor på 58kvm så det är inte jätte stort men inte jätte litet heller.

Min förra katt var jag ute i "koppel" med jätte mycket, då jag under hennes första år (när jag själv var rätt ung ca 11 år) saknade häst och istället körde in min katt :rofl:
Gissa hur de andra i sommarstugeområdet tittade på oss :eek: när jag kom och tömkörde min lilla katt. Hon tyckte det var jätte roligt kunde skillnaden på kommandon för "skritt" "trav" och "galopp", allt efter hur jag lade kopplet på hennes rygg, då hon var döv så var det ju ingen idé att försöka använda rösten.

Nu bor jag efter en mycket trafikerad gata och skulle aldrig drömma om att ha katter lösa ute där, men i band kommer de få gå ut varje dag om de finner det roligt. Sedan den dagen jag har stor gård på landet med få grannar kommer de att få vara ute om de vill.

Jag hade innan en Norskskogskatt men nu har valet hamnat på Ragdolls. de är helt underbara, min kompis har en sådan och jag är förälskad, anntar att det är den rasen du har.

Jag har två huskatter på 36 kvadrat och det går hur bra som helst! Jag har gjort många skrymsler och vrår där de kan gömma sig, busa och leka. Jag har ingen balkong men de verkar inte sakna någon heller.

På somrarna får de vara ute i lina hos mina föräldrar på deras gård och sen på hösten då vi kommer hem har det aldrig varit problem med att bara ha dem inne igen. Jag brukar gå ut med ena någon gång i veckan i sele så att hon får undersöka lite, hon är en riktigt nyfiken sak. Men den andra vill absolut inte vara ute, hon blir bara rädd och vill bara in igen.

Det känns bra att höra att det är flera som har sina katter inne, vet det, men måste bara övertyga mig själv om att det är okej.

Min förra katt (det ända jag har riktig erfarenhet från) var mycket nöjd med att vara inne. De få gånger hon lyckades smita (inte ofta då hon gärna stannade inne) ut gick hon och satte sig vid bilen och väntade där på att få hoppa in och åka någonstanns. Åka bil var nämligen det bästa hon visste.

Ja visst är det ragdolls jag har, just nu mamma katt och en av hennes kattungar. :love: Jag kommer flytta till 54 kvm nu om någon vecka och jag är övertygad om att mina katter kommer stortrivas. :) Så dina två på 58 kvm kommer ha det toppenbra!

Tömköra katt lät väldigt avancerat. :rofl: Ragdolls brukar dessutom inte röra sig så mycket snabbare än skritt för det mesta. :D

/Erica

Å vad jag blir avundsjuk!
Det börjar kännas som om jag nu faktiskt kan motivera mig själv att skaffa två små ullbollar.

Ja det tog ett tag att lära henne komandona vid tömkörning men sedan var det inga problem ;). Vi var verkligen bästa vänner och jag lärde henne en massa trick, så som att sitta, snurra, gå fot, hoppa hinderbanor lös mm. Inkallning skedde genom en speciell knackning i golvet.

Oj, nu låter det som om jag beskrivit en hund :o

Angående ragdolls så är de verkligen lite speciella och det på ett sätt som tilltalar mig. Du ska se minen på min kompis katt när han måste gå i något som han anser är äckligt :rofl:
Sedan anser han att man måste uppfostra sin matte så hon ger honom den mat han vill ha och det genom att titta på maten och vifta "bort, bort" med tassen och sedan matvägra. Att man sedan smygäter när man tror att ingen ser, är det meningen att matte inte ska få reda på.

Alla raskatter trivs inte bäst som innekatter, men Ragdoll är en relativt lugn ras så det är säkert inga problem. Jag har själv haft Ragdoll innan och då hade jag även en huskatt, huskatten ville ut till varje pris medans ragdollen inte ens gick ut när han fick, han tyckte inte det var noga alls. Sen är ju jag av den åsikten att jag tycker att alla katter borde ha rätt till utevistelse (undantag för ett fåtal raser kanske) men det är ju en personlig åsikt, jag tror att en (eller i detta fallet två) ragdolls går alldeles utmärkt att ha inne, om du inte bor på alldeles för liten yta vill säga.

Ja, i det ligger ju mitt problem.
Jag vet att de antagligen kommer att trivas inne, men är det rätt?
Usch vad svårt det är. :crazy:

Med min förra katt var det ju aldrig några samvetskval, hon kunde ju inte vara lös ute pga sitt "handikapp".

Jag har innekatter, som får vara ute när vi är på landet. De är bägge väldigt aktiva katter, som älskar att jaga. Och helt ärligt - jo, de trivs lite bättre när de får vara ute. Men de är inte olyckliga som innekatter heller, speciellt inte sen vi skaffade katt nummer två så att de kan leka med varandra. Så jag har inte särskilt dåligt samvete för att de får vara innekatter större delen av tiden.

Ja, i det ligger ju mitt problem.
Jag vet att de antagligen kommer att trivas inne, men är det rätt?
Usch vad svårt det är. :crazy:

Med min förra katt var det ju aldrig några samvetskval, hon kunde ju inte vara lös ute pga sitt "handikapp".

Jag tycker inte att du behöver ha det minsta dåligt samvete. Som redan nämts innan så är det få ragdolluppfödare som skulle sälja en ragdoll som utekatt alls. Jag har haft tre ragdolls, alla innekatter. Ragdollen är en ras som passar ypperligt som innekatt, däremot anser jag inte att den passar som utekatt så den dels är lugn och sävlig, dels väldigt godmodig och godtrogen och skulle nog inte ha vett att passa sig för alla faror som kan finnas ute.
Så skaffa du två raggsiar som innekatter, det kommer att gå jättebra.

Tack :bow:

Deras temperament är en stor anledning till att jag vill ha dem och av den anledningen så tror jag också att de kommer trivas inne. Men jag är ändå så osäker...
Kan inte få tankarna om vad som är rätt eller fel ur mitt huvud. Men det gäller bara för mig, jag tycker inte att det är något fel att andra har katter inne. Suck, vad jobbigt det är. Ju mer jag ältar ju nojigare blir jag och vet varken ut eller in. Tror att jag helt enkelt får lyssna på er och se till att lägenheten får två nya invånare :love:.

Lutar åt det hållet nu.

Hi hi, nu ska jag ta och övertala sambon att vi absolut har pengar över att köpa två katter för :angel:

Jag förstår ditt problem, jag har samma. Jag vet att mina katter trivs alldeles utmärkt som dom har det nu men jag själv tycker att katter ska få leva som katter och jag vet många uppfödare (både birma, ragdoll och andra raser) som håller med mig, så det är helt klart ett problem för mig även om det kanske inte är ett lika stort problem för katten. Men jag tycker absolut inte du ska avstå ifrån att köpa dom bara för att dom får vara inne, det klarar dom utmärkt. Du kanske flyttar framöver och har möjlighet att släppa ut dom då? :)

Senast ändrad:

Känns skönt med allt stöd, tack :bow:.
Har funderat på det här hela natten nu och jag tror faktiskt att jag kan få mig själv till att tycka att jag faktiskt kan ha katterna inne, och jag hoppas att jag inom 5 år har en hästgård på landet och då kan de ju få flytta ut om de vill.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
847
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 918
Senast: Badger
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 387
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar