Dilemma, behålla foderhästen eller köpa ägen?

M

minnisjasmin

Hejsan!
Nu e de så att jag har haft en foderponny i ca 8 månader nu. Hon är en ponnny, 19 år, fyller 20 i april. 136 cm (jag själv är 155 cm så hon är inte för liten ännu). Men iallafall ponnyn i fråga har varit tävlingshäst och är väldigt pigg att rida trots sin ålder. Hon är svår att lasta, så jag kan tyvärr inte tävla med henne som jag skulle vilja göra. Här hemma vid stallet så finns det vägar bara att rida på och ridplan nu på vinter på vardagarna eftersom det blir för mörkt att rida i skogen.

Nu är det så att ponnyn, blev rädd för bilar då en bil tutade (har varit rädd för traktorer och lite mopeder från att hon kom till mig och det kör väldigt mycket av var dera vid oss.) Men iallfall s¨nu är ponnyn rädd för bilar och det är då inte så roligt att rida ut då, fast det går bra om man har sällskap oftast.

Men sen, nu så har ägarna frågat om jag vill köpa henne, och jag hade haft planer att så småningom lämna tillbaka henne och köpa en egen lugnare och tryggare häst eftersom ponnyn är väldigt livlig om man säger så.

Så vad skulle ni göra, lämna tillbaka ponnyn för att köpa en egen häst som förhoppningsvis skulle vara lugnare och tryggare eller behålla ponnyn ännu/köpa hennne och fortsätta inte våga rida ut på vägen ensam eftersom hon hoppar ut framför bilarna och det blir då ganska farligt.

mvh victoria

Sv: Dilemma, behålla foderhästen eller köpa ägen?

Jag skulle personligen inte ha köpt hästen pga åldern. Den kommer antagligen orka mindre och mindre, medan du blir duktigare och vill träna och tävla mer och mer. På din längd låter det också som att du har många ponnyår framför dig, och risken är stor att foderhästen inte kommer att räcka till för dig hela tiden.

Då ponnyn dessutom har beteenden du inte gillar skulle jag ha köpt en annan häst.

eftersom du tvekar redan nu på tanken att köpa hästen så skulle jag råda till att avstå!

Du kanske gillar hästen men den behöver ju inte vara den du köper i slutänden. Om du vill träna och tävla så kanske en yngre och lugnare ponny du känner dig säker på är ett bättre alternativ. Nu vet jag inte hur gammal du är och hur många år till du får tävla ponny men starten i karriären börjar oftast på ponnyryggen, isåfall skulle iallafall jag se till att ha en säker häst som tryggheten finns på.

Joo, eftersom ponntn ifråga är väldigt svårlastad så kommer det ändå inte bli nå tävlingar öevr huvud taget med henne och eftersom jag gärna skulle villja tävla så kommer jag inte så långt med henne.

jag är 14 år och hinner tävla med ponny många år till :)

Man kan ju också vänja henne vid att lastas.. Om du haft henne i 8 månader och inte haft större problem tycker jag att du ka köpa henne, trots åldern. En ponny kan bli bra mycket mer än 19

Inte större problem förutom att hon inte är säker i trafiken att rida. och det är i stort sett bara vägar jag kan rida på. Och eftersom hon är en väldigt pigg häst (får inte mycket mat) och väldigt tittig och så så känner jag mig inte så värst trygg mera att rida ut på henne själv i trafiken. det är synd ;/

Detta är alltså en 20årig gammal häst o du vill ut o tävla. Jag skulle inte rekommendera dig till o köpa den. Dessutom är den ju inte säker i trafiken o dessutom svårlastad, så nej köp den inte. Skaffa dig en yngre säkrare ponny som du kan ha trevligt med på tävlingsbanorna, du har ju ändå 4 år kvar att tävla ponny

Jag hade definitivt köpt en annan häst! På din text låter det som om du inte alls trivs med hästen, att där är för många problem att jobba bort. Jag tror att du skulle trivas bättre med en lugnare väluppfostrad häst! Lycka till med ditt val!!

Jag känner igen mig i det du berättar om att hon inte är trafiksäker.. Min medryttarhäst skuttar ner i diket så fort det kommer en lastbil, och det är inte alls roligt. Köp eller ta en annan häst på foder som du känner dig säkrare med. om jag var du skulle jag satsa på en lite större d-ponny,

Joo, hon är underbarast att sköta i stallet, ta in från hagen, mata och allt från marken och även att rida ppå ridplan. då är hon världens underbaraste men jag vill ju inte rida på ridplan varje dag och då hon inte är trafiksäker :(

men, jag ska fundera en tid men jag köper henne iaf inte. Men kanske har henne på foder vidare en tid och ser sen.

Hmm, jag tycker du ska ha den kvar på foder men inte köpa hästen. Men om du inte känner att hästen uppfyller dina krav, i detta fall inte helt trafiksäker och livlig.

Du verkar vilja ha en tryggare säkrare häst, varför inte satsa på en ny?

Jag hade köpt en ponny som gör det jag vill att den ska göra. Vill jag ha en ponny som jag kan tävla med, rida ut på etc utan att vara rädd så hade jag köpt en ny och inte foderponnyn som du redan känner dig osäker på.

Dessutom är hon lite för gammal för att jag skulle vilja köpa henne.

Jag tror jag har bestämt mig för att inte köpa henne. men jag kommer nog ha kvar henne på foder lite till eftersom om jag köper en ny häst kommer det först bli på våren/sommaren eftersom pappa ska byta arbet så han måste köpa en ny bil, så vi kommer ändå inte ha råd att köpa en ny just nu.

hejsan! Jag har/är i samma sits som dig. Min foderponny var ungefärsom din, fast hon stegrar å bockar, 11 år. Bestämdemig för att lämna tillbaka henne, och köpa en snällare/roligare häst :) Lycka till!

Okej, så synd :( men får hoppas att det ordnar sig för dej :)

nu har jag bestämt mig för att ha kvar henne på foder, men inte sälja henne. Och försöka transportträna henne och få henne att gå bra i trafiken :D Hade en konstig dröm inatt om henne och de var då ja insåg att int kan ja ju lämn tibaks henne hon betyder ju allt för mej :love: så, lycka till behövs för att få det att gå :D

När jag ser rubriken läser jag: Behålla foderhästen eller köpa ägaren:rofl::rofl:
PL

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 186
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 649
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 472
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023