Digitala möten - bra eller dåligt? (utbruten)

Hos oss är det tvärtom. Folk är för tysta. Vi använder handuppräckningsfunktionen när man vill säga nåt men för många blir tröskeln högre för när man säger nåt då än i ett fysiskt möte.

Det är resultatet hos oss också. Det blir liksom en tröskel av det där att ett samtal med fler än en, aldrig riktigt flyter på.
 
P.s. just prata i mun på varandra tycker jag är mycket mer jobbigt i digitala möten än när man är i samma rum, så även där är det intressant hur olika vi tycker!

Men va? Jag tycker det är jobbigt i båda sammanhang, näst intill alla sammanhang. Jag skrev endast att våra möten fungerar bättre via teams nu när vi jobbar hemma och en av sakerna som blivit bättre är just den att folk genrellt inte pratar lika mycket i munnen på varandra i teams. Sen varför de lagt av med det vet jag inte.
 
Hos oss är det tvärtom. Folk är för tysta. Vi använder handuppräckningsfunktionen när man vill säga nåt men för många blir tröskeln högre för när man säger nåt då än i ett fysiskt möte.

Jag som hatar att prata i telefon tycker ju att dessa möten är väldigt lika och är hellre tyst än pratar och jag upplever att det är många som gör liknande. Jag vet ju inte deras anledning, dock.
Jag avskyr när jag inte har ett ansikte till rösten och känner jag dem inte så är det ännu värre, då pratar jag ännu mindre.

Visst är mötena betydligt mer effektiva däremot, det håller jag verkligen med om.
Är man endast ute efter effektivitet tror jag man har hamnat väldigt rätt men det kan ju inte vara allt? Man vill väl att folk ska känna sig bekväma med att vara kreativa och vilja prata?

Jag tänker att båda har en plats så man kan bejaka båda parter, de som är tysta vid fysiska möten och de som är tysta vid digitala. Då borde man ju ha "utnyttjat" det bästa hos alla.
 
Eftersom många inte har kamera på och man ändå knappast kan ha koll på 8 olika streamande rörliga bilder samtidigt, så blir det mycket ”börja prata” i mun på varandra, båda avbryter, båda börjar igen - som slösar kraft och tid. Någon sitter på mobilen och har en sekunds lag på sitt tal - och någon tappar kopplingen av tekniska skäl. Mutefunktionerna strular lite lätt i varje möte och tar bort nån minut som man aldrig får tillbaka.

Diskussionerna blir mycket mindre vitala och jag tror att väldigt mycket aldrig blir sagt. Tröskeln blir lite högre.

Det funkar som nödfallslösning, men inte alls lika bra som fysiska möten, även om det också beror på typen av möte. Presentationer, där hela idén är envägskommunikation med en frågestund , tycker jag fungerar bättre digitalt. På grund av den högre tröskeln att fläta in.

Förmodligen finns det utrymme för att lära sig bättre och för fler tekniska lösningar, men jag har ingen förhoppning om att man når längre än sådär 80% av vägen.

Ett av problemen är att folk inte har bra utrustning, absolut! Därför ska företaget se till att alla har en bra mikrofon och vettig kamera.

En annan sak jag tänkt på är detta: Digitala möten är absolut bäst när var och en sitter vid en egen dator. Det blir rätt kasst när 5 pers sitter vid varsin dator och har möte med 7 andra i ett konferensrum.
 
Eftersom många inte har kamera på och man ändå knappast kan ha koll på 8 olika streamande rörliga bilder samtidigt, så blir det mycket ”börja prata” i mun på varandra, båda avbryter, båda börjar igen - som slösar kraft och tid. Någon sitter på mobilen och har en sekunds lag på sitt tal - och någon tappar kopplingen av tekniska skäl. Mutefunktionerna strular lite lätt i varje möte och tar bort nån minut som man aldrig får tillbaka.

Diskussionerna blir mycket mindre vitala och jag tror att väldigt mycket aldrig blir sagt. Tröskeln blir lite högre.

Det funkar som nödfallslösning, men inte alls lika bra som fysiska möten, även om det också beror på typen av möte. Presentationer, där hela idén är envägskommunikation med en frågestund , tycker jag fungerar bättre digitalt. På grund av den högre tröskeln att fläta in.

Förmodligen finns det utrymme för att lära sig bättre och för fler tekniska lösningar, men jag har ingen förhoppning om att man når längre än sådär 80% av vägen.


På min avdelning jobbar i princip alla hemifrån på heltid och har gjort sen mars och vi har massor med möten.

Till viss del blir det ju bättre ju mer vana folk blir. Man märker stor skillnad när det finns deltagare som inte har vanan inne. Men vi har ändå skaffat oss en del "regler" utefter vad vi märkt funkar bäst. En av dem är det där med att man ska ha kameran på. Dels för att det blir så mycket mer likt ett fysiskt möte, men framför allt för att den där tröskeln att prata för många blir mycket lägre när de inte ska prata ut i tomma intet.

Och det där med att alla ska sitta framför varsin dator är också en sådan. Är det fler än en person på plats på kontoret ska de ändå ha varsin dator vid möten, trots att vi har mötesrum med konferensljud för digitala möten.
 
På min avdelning jobbar i princip alla hemifrån på heltid och har gjort sen mars och vi har massor med möten.

Till viss del blir det ju bättre ju mer vana folk blir. Man märker stor skillnad när det finns deltagare som inte har vanan inne. Men vi har ändå skaffat oss en del "regler" utefter vad vi märkt funkar bäst. En av dem är det där med att man ska ha kameran på. Dels för att det blir så mycket mer likt ett fysiskt möte, men framför allt för att den där tröskeln att prata för många blir mycket lägre när de inte ska prata ut i tomma intet.

Och det där med att alla ska sitta framför varsin dator är också en sådan. Är det fler än en person på plats på kontoret ska de ändå ha varsin dator vid möten, trots att vi har mötesrum med konferensljud för digitala möten.
Kamera är viktigt! Och kunskap om att inte sitta med ett soligt fönster precis bakom ryggen utan lampa framifrån... :P
 
Tycker också det är mycket större problem med att prata i munnen på varandra digitalt. Svårare att komma till tals också.

Vi har nästan alltid kameran på, tack och lov. Undantaget är riktigt stora möten när de flesta bara lyssnar.

Tycker det funkar rätt bra digitalt, vi kan ändå brainstorma en hel del osv. Däremot försvinner mingel-möjligheter, och det blir något av ett arbetsmiljöproblem att det blir möten om allt.
 
Däremot försvinner mingel-möjligheter, och det blir något av ett arbetsmiljöproblem att det blir möten om allt.

Det tycker jag är det största problemet. Vilket i sig beror på att "korridorssnacket" försvunnit. Man kan inte fråga en kort sak när någon råkar gå förbi.

Men vi använder Teamschatten väldigt flitigt, har chattkanaler med nästan alla mina kollegor. Just för att kunna stämma av saker snabbt och inte behöver boka möten om allt.
 
Det tycker jag är det största problemet. Vilket i sig beror på att "korridorssnacket" försvunnit. Man kan inte fråga en kort sak när någon råkar gå förbi.

Men vi använder Teamschatten väldigt flitigt, har chattkanaler med nästan alla mina kollegor. Just för att kunna stämma av saker snabbt och inte behöver boka möten om allt.

Teamschatten är suverän för de där korta frågorna och kort information. Fungerar super hos oss :up:
 
På min avdelning jobbar i princip alla hemifrån på heltid och har gjort sen mars och vi har massor med möten.

Till viss del blir det ju bättre ju mer vana folk blir. Man märker stor skillnad när det finns deltagare som inte har vanan inne. Men vi har ändå skaffat oss en del "regler" utefter vad vi märkt funkar bäst. En av dem är det där med att man ska ha kameran på. Dels för att det blir så mycket mer likt ett fysiskt möte, men framför allt för att den där tröskeln att prata för många blir mycket lägre när de inte ska prata ut i tomma intet.

Och det där med att alla ska sitta framför varsin dator är också en sådan. Är det fler än en person på plats på kontoret ska de ändå ha varsin dator vid möten, trots att vi har mötesrum med konferensljud för digitala möten.

Tyvärr är jag en av dem som ofta avstår kamera eftersom jag gör allt för att rädda den bandbredd som behövs för ljudet. Inget bredband och ganska kasst mobilt bredband.

Men det går nog att lära sig bättre. Det är ganska frustrerande att det vid varje möte fortfarande tar minuter innan alla fått ordning på sin utrustning.
 
Det tycker jag är det största problemet. Vilket i sig beror på att "korridorssnacket" försvunnit. Man kan inte fråga en kort sak när någon råkar gå förbi.

Men vi använder Teamschatten väldigt flitigt, har chattkanaler med nästan alla mina kollegor. Just för att kunna stämma av saker snabbt och inte behöver boka möten om allt.
Många, inklusive mig, är jäkligt glada för att slippa korridorssnacket.. :) Och en annan sak jag tänkte på nu, när jag jobbar hemma har jag inte folk som springer runt bakom ryggen på mig / på sidan om mig i gångar i kontorslandskapet. Det har jag alltid HATAT.
 
Bättre det än det omvända... tex när folk har headsetet på och inte mutear när de går på toa.
Haha omg.
Sånt har inte hänt hos oss, däremot har vissa av mina kollegor dålig koll på vilken knapp som gör vad. Tex om de måste ta ett telefonsamtal mitt under mötet och då stänger av kameran istället för ljudet😆
 
Tack, intressant! Nästan håller på att somna nu, så kan inte riktigt tänka så noggrant eller bra, men såsom du beskriver det så låter det ju mer som att det krävs viss brainstorming/problemlösning på ett annat sätt där.. Kan förstå att det blir lite krångligare att få till på onlinemöten. Sen krävs det ju förstås att folk engagerar sig, oavsett hur mötesformen är!

Teknikstrul är ju nått som definitivt är stort problem. Där krävs det en insats från företagen tycker jag. Om det vore jag som skötte om sånt så skulle jag dessutom köpa in ett bra headset till samtliga anställda och en vettig, enkel att använda webcam med belysning. Jag har själv investerat lite för egna pengar i att köpa en riktigt bra mikrofon + kopplingsdon så jag kan köra min kompaktkamera som webcam. Sånt spelar roll när man pratar med varann, och verkligen om man pratar med kunder! Och kan ge fördel över andra som inte bryr sig alls om hur de framstår online.

Nåja...måste sova, men tack, var intressant att höra hur du tänker!

Jag somnade själv strax efteråt...😁
 
Med fungerande teknik och proffsig moderator tycker jag att onlinemöten är oslagbara.

Jobbar bl a med marknadsundersökningar och vi fick snabbt flytta alla våra fokusgrupper online i våras. Sen har vi så klart fortsatt på det spåret. Det går utmärkt att få igång ett givande samtal med sex stycken främlingar som har två timmar på sig att diskutera alla detaljer i ämnen de sällan ens tänkt igenom ordentligt tidigare.

När det här är över så hoppas jag att vi i mycket hög utsträckning behåller grupperna online. För vår del är det en gigantisk fördel att vi kan inkludera deltagare var som helst i landet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 887
Fritid Jag överväger starkt att införskaffa en elcykel för att kunna cykelpendla till jobbet i veckorna istället för att behöva betala en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 159
Senast: Caoimhe
·
Skola & Jobb Jag har blivit erbjuden nytt jobb och sitter nu och klurar på förhandlingen. Det är ju bara när man byter jobb man kan påverka saker och...
Svar
4
· Visningar
520
Senast: _Taggis_
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 703
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp