Diffusa symptom ("tappar ben") utan diagnos

HJF

Trådstartare
Häst som "tappar" bakbenen har man ju hört om. Men när det kommer till även framben - någon som stött på detta? Kan ske på valfritt av benen (både fram och bak), utan egentligt mönster. Framförallt i skritt med ryttare, ibland även utan. 1-2 ggr/ridpass.

Även något snubblig, verkar eventuellt inte känna vart hovarna är eller kunna avgöra hur mycket den måste lyfta på benen över trösklar m.m. Hjälper man som ryttare till med att smacka/peta med ett spö så lyfter hästen mer på benen, men låter man bli så blir det sannolikt ett snubbel. Snubblandet är främst utan ryttare, mycket bättre med ryttare.

Det är inget nytt utan den aktuella hästen har haft dessa symptom i många år. Är i övrigt välfungerande och frisk, lever ett bra liv, klarar av att gå i plan hage utan problem. Veterinär(er) är såklart inkopplade men ännu har inget konkret fel hittats. Går även igenom en vanlig veterinärbesiktning utan problem.

Något är fel och jag vill veta vad, men börjar greppa efter halmstrån, vilket även veterinärerna gör och gjort under alla dessa år. Att inte veta äter upp mig inifrån. Senaste teorin är att hästen är frisk men disträ, och helt enkelt måste väckas upp. Det förklarar däremot inte bentappandet alls.

Sv: Diffusa symptom ("tappar ben") utan diagnos

Min häst snubblar och snavar när han är disträ och framtung (snubblar både fram och bak), han har även hängande framknän så de "viker" sig ibland. Är han pigg och ihop i kroppen så snavar han i princip aldrig.

Han har även en skada på en halskota men det har förmodligen inget med snubblandet att göra.

Vår är också lite snubblig, tappar frambenen ibland speciellt om man inte rider aktivt utan "slö rider" på långa tyglar, han hänger lite i framknäna, framtung om man inte riktigt rider honom. Har blivit mycket bättre nu när han rids i skog över stock å sten men han behöver "ridas" hela tiden. Är inte heller nåt fel enligt veterinärer utan dom säger att vissa fullblod är så:meh:

Det du beskriver beror högst troligen på att hovarna är verkade i en onaturlig vinkel från sidan sett. Om hovarna lutar bakåt landar hoven onaturligt och hästen tappar sin naturliga känsla för var hovarna är. Den måste även lyfta hovar och ben på ett onaturligt sätt, därför kan den inte röra sig lätt, naturligt och avslappnat utan att snubbla. MVH

Men du! HUR kan du veta att det mest troligt är därför?

Du har ju ingen som helst aning om det iom att du inte sett hästen och det vi fått oss beskrivet dels är en hästägares beskrivning, inte en veterinärs bedömning och det vi fått beskrivet kan bero på SÅ många olika orsaker!

Jag blir ärligt talat lite förbannad iom att du så tvärsäkert uttalar dig kring detta och kanske lyckas lura på någon att det ÄR sanning och universalboten på ALLA problem en häst kan få. Det kan många hästar få lida för.

Jag håller med om att vinklarna är viktiga! Och med kassa hovar får man tyvärr förr eller senare ofta sekundära problem.
Men alla problem alla hästar har härrör inte från felaktiga vinklar. Det är att göra det lite lätt för sig. Isf kan vi ju lika gärna sluta utbilda veterinärer och tränare och slänga på vad fan för illasittande sadel som helst. För allt man behöver göra med en häst är ju att se till att den är rätt verkad.
Förstår du inte hur märkligt det du säger låter?

Viker sig frambenen skulle jag absolut ta plåtar på halskotpelaren. Kan vara artros.

Förstår du själv hur märkligt det du säger låter....? Du säger att vinklar är viktiga och att felaktigt verkade hovar tyvärr förr eller senare ger hästen sekundära problem, men ÄNDÅ tycker du inte att det FÖRSTA man bör göra är att se till att hästen är rätt verkad så den står rakt på fötterna....

Hur många hästar idag tror du lider av att det verkliga problemet förblir olöst för att allt krut läggs på just de sekundära problem som redan uppstått.

Jag skulle vilja be dig att vika ihop några sidor från en dagstidning till klackar, ett par cm höga, motsvarar 1cm för hästen eftersom hoven är ca hälften så lång som en fot. Ta en stripes eller gummisnodd och sätt dem under framdelen på dina fötter, och gå- spring - gör gymnastik en stund. Kanske du börjar ana vad jag försöker " lura" på dig. MVH

Förstår du inte själv hur märkligt det låter när någon tvärsäkert hävdar att alla problem kan lösas genom att verka hästen rätt? En vidsynt människa med kunskaper om hästar inser givetvis att det kan vara fallet, men att det finns mängder av andra saker som kan fela.

Förstår du inte själv hur märkligt det låter när någon tvärsäkert hävdar att alla problem kan lösas genom att verka hästen rätt? En vidsynt människa med kunskaper om hästar inser givetvis att det kan vara fallet, men att det finns mängder av andra saker som kan fela.

Idag har varannan häst som kommer till veterinären skador i hovarna och de nedre benen. I äldre hovslagarböcker beskrivs tydligt hur felbelastade hovar, ben och leder ger hästar många olika allvarliga skador.

Självklart låter det märkligt att detta, om det är sant, inte ännu är en fråga av högsta prioretet för både hovslagare och veterinärer.

Under tiden, i väntan på att det ska hända, kanske några vidsynta människor bestämmer sig för att själva ta reda på om det är sant. MVH

Jag som sett en glimt av i ngn tråd när jag pressade lite och du svarade faktiskt , av vad du verkligen försöker säga , och i den glimten förstått att du verkligen i sig sitter på bra kunskap allmänt osv , säger :

Vilket jag tipsat dig gång på gång i övrigt sen tidigare trådar :
Vill du ha ngt sagt och med framgång , så behöver du uttrycka dig betydligt bättre och inte bara i vilken tråd det än må vara, posta dina inlägg om fel hovvård osv . Det blir fel .

Idag har varannan häst som kommer till veterinären skador i hovarna och de nedre benen. I äldre hovslagarböcker beskrivs tydligt hur felbelastade hovar, ben och leder ger hästar många olika allvarliga skador.

Självklart låter det märkligt att detta, om det är sant, inte ännu är en fråga av högsta prioretet för både hovslagare och veterinärer.

Under tiden, i väntan på att det ska hända, kanske några vidsynta människor bestämmer sig för att själva ta reda på om det är sant. MVH

Vidsynt är för mig när man tar in allt och ser till helheten och inte när man snöar in på en detalj. För mig är det inte vidsynt att med sådan säkerhet som du gång på gång visar peka på en viss diagnos och det alldeles oavsett vad det är för diagnos. Har man en vidsysnt inställning så är man öppen för andra orsaker också även om det skulle vara så att 99% av alla problem hos hästen beror på hovarna. Du är inne på ett farligt spår när du kopplar samman vidsynthet med att tycka som du själv.

Vad har du för belägg på att var och varannan häst kommer till veterinären med skador i hovar och nedre benen? Jag tror inte ens de gamla hovslagarböckerna stödjer dig här, inte när det gäller frekvensen. Det är däremot säker bekant bland flertalet hästfolk att dålig hovvård kan leda till alla problem du nämner, men att det är i stort sett den enda orsaken tror jag inte ett dug på, det finns så mycket annat som man kan göra fel.

Jag tror säkert du har stora kunskaper om hovar, men lite mer ödmjukhet och vidsynthet skadar inte. Det finns så många orsaker till att hästar har hält/rörelserelaterade problem, alltifrån dålig mat under uppväxten, dålig eller illa passsande sadel, via ridrelaterade problem som dålig ridning, dåligt underlag mm till exteriöra avvikelser, sjukdomar och olyckor.

Senast ändrad:

Ingenstans i mitt inlägg säger jag att man ska strunta i att se till att hovarna är i rätt vinkel.
Däremot säger jag att man inte utan att ha sett hur en häst ser ut i fötterna kan hävda att det GARANTERAT är hovarnas vinkel det är fel på.

Hästen kan vara korrekt verkad i rätt vinklar men tex ha ridits fel och fått pålagringar, den kan ha drabbats av borrelia, den kan ha fått en smäll någonstans, den kan ha någon medfödd defekt, den kan ha ridits med illasittande sadel och till slut fått sekundära problem av det, den kan vara energifattig, den kan ha fått cancer och neurologiska problem etc etc.
Den kan också gå och sova för att den mentalt checkat ut av ngt skäl.

För mig måste alla pusselbitar passa.

Jag jobbar med dressyrträning och rehab. Jag måste alltså kunna förbättra hästars rörelser och hålla dem friska och öka rörligheten.
För att göra det optimalt kan jag inte bara säga "verka hästen i rätt vinklar så kommer den bli frisk, gå GP eller vad som helst".
Jag kommer däremot att be dem byta hovslagare om jag anser att det inte går att få hovisen att verka dem i rätt vinklar. För jag förstår absolut effekten av rätt vinklar.

Men att det är det enda som kan fela tror jag inte.
Däremot måste det också skötas iom att man måste se till helheten.

Jag ser också hur många hästar som helst som jag tycker är i fel vinklar. Det är helt klart ett problem.
Jag har också pratat med en del hovisar som låter tårna glida iväg så trakterna gör detsamma. Jag har frågat hur man tänker där och om det inte går att vinkla om. Det finns utbildade hovisar som säger "jag vet inte varför det blir så på den hästen". Jag tycker det är tragiskt!
Och jag har faktiskt vägrat undervisa vissa som envisas med att fortsätta hålla häst med såna hovar. Just för att jag vägrar ha sånt jag tror är skadligt på mitt samvete.
Men jag vägrar också om de inte ser till att ha passande sadel, inte fodrar korrekt etc etc..

För att få fram din väldigt viktiga poäng tror jag du gör gott i att inte hävda att ALLA fel kommer av verkningens vinklar. Det gör de inte!
Du kan inte verka bort anaplasma tex..
Du kan heller inte verka bort en sadel som klämmer eller en ryttare som rider illa.
Däremot spelar det ingen roll hur fin sadel du har om du har hovar som ser ut som helvete.

2010 kom en vetenskaplig sammanfattning av Johanna Penell SLU. Den visade att den vanligaste orsaken till att uppsöka veterinär är hälta orsakad av ledsjukdom. Vanligast var kotledsinflammation. Sammanlagt gällde 48% av hästarnas skador hovar och de nedre benens ben, senor och leder.

Vi är alla eniga om att skador på ben och hovar är vanligt förekommande, det är din teori om att orsaken så gott som enbart är felverkning som jag inte är enig om. Det var den teorin jag efterfrågade dokumentation över, ledsen om jag var otydlig.

Försöker svara alla samtidigt. För snabb framgång kanske ibland är en nackdel på det sättet att det kan bli svårt att hantera. Det är väldigt många år nu som detta problem funnits och det är fortfarande väldigt svårt att väcka ens intresse för frågan, även hos dem som har hovar och hälsa som sitt yrke.

Idag har välfärd blivit ett modernt ord, men ändå finns ingen nyfikenhet på om detta kan vara sant, att hästars välfärd, prestation och hälsa förstörs av något som har fallit i glömska. Inte hos dem som har möjlighet att förändra.

Hovens korrekta verkning och konsekvenserna av en felaktig beskrivs i alla äldre böcker, ex Instruktion för armens hovslagarmanskap.
-pga felaktig verkning kan hovens form förändras av ojämn belastning,- felaktiga hovformer är ex spetsig hov, platthov, trånghov, bockhov, fånghov,-
strålen ska ligga i jämnhöjd med bärrandens yta.- strålen ska beröra marken på den oskodda hoven, - tunna skor är att föredra då strålen kommer närmare marken.- brutna tåaxlar och därigenom uppkomna fel i belastningen rättas genom verkning.

Arvid Bergman 1919. Strålens undre yta ligger på en normal hov i höjd med bärranden,- strålens spets sneddas av så att den inte nöts mot marken,- vekningen ska ge hoven dess naturliga form så att hoven kan sättas jämnt i marken när hästen går, tåaxlarna ska vara raka oavsett benställningen.- strålens undre yta ska ligga i plan med bärranden. - De flesta sjukdomar i hovarna är en följd av att de verkats felaktigt. Hästar har en lång rad sjukdomar i hovar och ben i anslutning till felaktig belastning av hovarna.
Bara några ex MVH

fast med all respekt så fortfarande addresserar du detta forum otroligt malplacerat utifrån dina inlägg. jag vet ju att du har saker du vill säga, men du har större framgång om du addresserar folks inlägg mer aktivt istället för att ständigt lägga lösryckta inlägg (för det är så du framställer dina inlägg) i var och varannan tråd oavsett ämne typ, bara att det handlar om ngn skada eller problem. det blir fel. jag tycker jag uttryckt det klart och ganska pedagogiskt i mitt tidigare tips till dig, som är genuint. tänk till, begrunda och kom igen!

förstå även forumet i sig som du försöker addressera. du kan öht inte uttrycka dig abstrakt eller generellt, för det är inte den typen av läsare som använder detta forum, som är öht insatta i särskild bemärkelse i ngt till ngn nivå. så i det sätt du väljer att presentera dina inlägg blir det som att du är en kärnfysiker som försöker säga ngt till en 3:e klassare. Inte för att forumets användare är 3,e klassare, men utifrån det jag skrivit här ovan, du addresserar dina åsikter allltför malplacerat och abstrakt i sak, oavsett trådarnas ämnen i sig. resultatet blir omöjligt för din del i fråga om att vinna åhörare.

i övrigt känner jag inte igen mig alls ang. det ointresse/okunskap hos hovslagare du beskriver? Snarare tycker jag det finns en oerhörd energi och drivkraft och kunskap i att ständigt följa med och utveckla sig och utbilda sig. jag bor i ett av sveriges mest hästtäta län och det finns otroligt duktiga hovslagare här, och då pratar jag inte 2 eller 3.....eller ens 5.? förstår inte riktigt vad du har för historik eftersom du verkar så fast i att du tycker hovslagarna, samtidigt som du tydligen är en sån själv (eller?) är så otroligt missriktade?

Senast ändrad:

Tack för ditt svar, men här är det snarast ett ickesvar, jag efterfrågar hur du kommit fram till att alla eller så gott som alla problem som har med ben, hovar och rörelsestörningar just beror på felverkning och inte primärt har en annnan orsak exempelvis ridning, underlag, sjukdomar, dåligt avpassad utrustning, skador eller medfödda defekter.

fast med all respekt så fortfarande addresserar du detta forum otroligt malplacerat utifrån dina inlägg. jag vet ju att du har saker du vill säga, men du har större framgång om du addresserar folks inlägg mer aktivt istället för att ständigt lägga lösryckta inlägg (för det är så du framställer dina inlägg) i var och varannan tråd oavsett ämne typ, bara att det handlar om ngn skada eller problem. det blir fel. jag tycker jag uttryckt det klart och ganska pedagogiskt i mitt tidigare tips till dig, som är genuint. tänk till, begrunda och kom igen!

förstå även forumet i sig som du försöker addressera. du kan öht inte uttrycka dig abstrakt eller generellt, för det är inte den typen av läsare som använder detta forum, som är öht insatta i särskild bemärkelse i ngt till ngn nivå. så i det sätt du väljer att presentera dina inlägg blir det som att du är en kärnfysiker som försöker säga ngt till en 3:e klassare. Inte för att forumets användare är 3,e klassare, men utifrån det jag skrivit här ovan, du addresserar dina åsikter allltför malplacerat och abstrakt i sak, oavsett trådarnas ämnen i sig. resultatet blir omöjligt för din del i fråga om att vinna åhörare.

i övrigt känner jag inte igen mig alls ang. det ointresse/okunskap hos hovslagare du beskriver? Snarare tycker jag det finns en oerhörd energi och drivkraft och kunskap i att ständigt följa med och utveckla sig och utbilda sig. jag bor i ett av sveriges mest hästtäta län och det finns otroligt duktiga hovslagare här, och då pratar jag inte 2 eller 3.....eller ens 5.? förstår inte riktigt vad du har för historik eftersom du verkar så fast i att du tycker hovslagarna, samtidigt som du tydligen är en sån själv (eller?) är så otroligt missriktade?

Kunde man få veta det otroligt fantastiska som fått dig att bli övertygad om att singer verkligen har något att framföra? Jösses.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 007
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Oseriös avel 2023