C

cindypindy

Nu är det vinter och araben är rund om magen.
Vill låta grovfoderet vara många kilon, och ta bort kornet som han blir tjock av. (ca4 l /dag)
Har fått det motargumenterat. Att kornet ska vara kvar och grovfodret minskas.(idag 6kg) :confused:
Vad säger ni?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Diet?

Minska kraftfodret, inte grovfodret!!!! Hästen är ju grovfoderätare, inte kraftfoderätare, de kompletterar man bara med om inte höets värden räcker till...... Har du analys på ditt hö?
 
Sv: Diet?

Hej!

Håller helt med!

Sänk absolut inte grovfodergivan!!! :o

Hästen behöver minst 1,5 kg grovfoder per dag.
Tänk också på att nu när det är kallt behöver hästen extra
energi.

Jag tycker att 4 kg korn är på tok för mycket. Det är för mycket i förhållande till grovfodret.

Min Knabstrupper på ca 530 kr får
8 kg hö, 0,5 kg havre och 200 g (5dl) betfor en näve kli (för magen)
0,5 dl foderjäst (b-vitamin) 1 kg morötter.

Ett arabsto hos oss får 10,5 kg hö. En näve havre och 0,5 dl betfor plus 2 kg morötter. Hon är i fint hull och har massor med energi.

Det är ett problem att få ihop foderstaten när man har en tjockis till häst. Problemet är att få i hop tillräckligt med protein.
Det går att ordna med bryggerijäst, soja eller annat tillskott.

Jag tycker att du skall titta på WWW.freefarm. se eller
www.hippocampus.slu.se. Där kan du mata in upgifterna på höet och
få hjälp att få ihop en foderstat.

Lycka till!

/Frasse
 
Sv: Diet?

4L korn kan väl ändå inte bli fyra kilo :confused: Himla tungt korn isåfall...... Så vida hon nu inte fodrar med helt korn!
 
Sv: Diet?

Jag hör rätt ofta argumentet att "kraftfodret måste man ge så att hästen orkar arbeta, så därför drar man ner på grovfodret, för det är ju bara bukfylla".

Så helt plötsligt äter 450 kg häst 2 kg havre och 6 kg hösilage...

Nä, som någon tidigare skrev: Kraftfodret är ju ett tillskott när höets värden inte tillgodoser hästens behov, så det måste ju vara det första man tar bort! Energi till att orka arbeta finns liksom i höet också...
 
Sv: Diet?

Hästen behöver minst 1,5 kg grovfoder per dag.Tänk också på att nu när det är kallt behöver hästen extra
energi.

Jag tycker att 4 kg korn är på tok för mycket. Det är för mycket i förhållande till grovfodret.


kanske ett lkite missvisande svar för någon som är mkt dåligt insatt i foder.... för du glömde 1,5 kg grovfoder per dag per 100 kg häst

sen stod d ju som sagt 4 l korn.... kan tänka mig att det blir ca 2 kg, kasnke lite mkt det med....
 
Sv: Diet?

En häst ska alltid få så mycket grovfoder som möjligt, därefter fodrar man med kraftfoder OM det behövs.

Har du analys på höt?
 
Sv: Diet?

Hästen behöver minst 1 kg/TS per 100 kg kroppsvikt det motsvarar ca 1,2 kg hö som har 84 TS. Fodrar man med silage får man ge fler kg då TS halten är lägre i silage.
 
Sv: Diet?

Hahaha... lite snabb på tangenterna.

Jag menade självklart 1,5 kr/ 100 kg häst.

Och jag vet att korn inte väger 1liter=1kg. :angel:

JAg tycker i alla falla att 4liter är för mycket..

/F
 
Sv: Diet?

lill_flesky skrev:
4 L korn är CA 800g - 1 kg

Det där skriver jag inte unde rpå. Korn och havre kan skilja sig VÄLDIGT mycket i volymvikt. 2 liter av mitt korn blir drygt ett kilo. 1.75 liter blir ett kilo. Köpt korn från annan leverantör ett par ggr, och då har 1 liter korn vägt 400 gram, dvs 2 liter har blivit 0.8 kg. Jag anv bara kornkross btw, så det är inte helt korn.

Enda sättet att veta är att VÄGA en liter av sitt EGET korn och kolla.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Köpte islandshäst i somras som då var (alldeles för) tjock efter sommarbetet. Rund över magen och över korset och så en rejäl, hård...
Svar
19
· Visningar
2 739
Senast: mily
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 693
Senast: CaisaCax
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 823
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp