Ajda

Trådstartare
Min häst har mer eller mindre diarré varje dag och har haft den ända sen hon kom hem från unghästbetet 1 oktober. Allmäntillståndet är bra.
Hur hon varit i magen på unghästbetet vet jag tyvärr inte. Men hon har inte haft några problem med kolik osv.
Regelbundet avmaskad, nu senast i okt-november.
Hon äter hösilage och har gjort det hela tiden, även i unghästflocken (hon är 3 år).

Jag har försökt ge henne jäst, men då matvägrar hon. Går inte blanda ut jästen med något kraftfoder för hon ratar allt då.

Vad har ni för erfarenheter och tips mot vad som kan hjälpa?

Sv: Diarré

Min treåring har varit halvkass i magen större delen av hösten, inte ren diarré men ljust och löst liksom. Han fick en omgång (= 0,5 liter x2/dag i 30 dagar) med ProEqui som hjälpte bra. Gjorde även en liten kur (10 dagar) med nåt som jag inte minns namnet på (har burken i stallet) -men det är en vit burk med granulat iallafall, och nu är han helt ok i magen

Har du provat något preparat med potatisfiber? (Fiberplex sensitiv?) Jäst har gärna en bismak, medan potatisfiber inte smakar så mycket ! :p

Skulle vilja säga att det är som Proviva fast för hästar. Innehåller bakterier från friska hästar och ska stabilisera tarmfloran.
Fråga på klinik -det var klinik som skrev ut till oss.

Det finns bl a på Regiondjursjukhuset i Helsingborg, och jag gissar att det finns på alla större kliniker.

Jag gar Proviva till mitt ungsto när hon hade problem med diarre. Hon fick en liter/dag, tillsammans med aspbark. Det tog någon vecka, sedan var hon stabil i magen igen.

Jag ger min häst bio-premium. Det innehåller probiotika som hjälper till att återställa balansen i mage/tarmen. Den blev bra på direkten av det. Om du googlar hittar du återförsäljare. Jag fick hem det snabbt också.
Bakjäst hjälpte inte.

När du säger Diarsanyl, så undrar jag över doseringen. Har för mig att man "ska" ge det i tre dagar, och då en hel spruta per dag typ.
Stämmer det? Hur bra har de blivit bra?
Min unghäst är också envist risig i magen...

När du säger Diarsanyl, så undrar jag över doseringen. Har för mig att man "ska" ge det i tre dagar, och då en hel spruta per dag typ.
Stämmer det? Hur bra har de blivit bra?
Min unghäst är också envist risig i magen...

Jag har inte själv gett det men min kompis häst som är känslig fick det några dar och blev bra, sen fortsätter hon med foderjäst men jag vet inte om den har effekt också, tveksamt eftersom han får återfall. Torrt hö tycks ha stabiliserande effekt också. Han har inte diarre i vanlig mening men det rinner löst bredvid bollarna. Han blir inte sämre utan snarare bättre med tiden.
Hur mycket hon gav minns jag ju inte:cry:, men det var inte billigt tyckte jag hon sa.
Jag får fråga idag.

Jag skulle vilja säga att det är viktigare att hitta orsaken till att hon är dålig i magen än att behandla symptomen. Visst kan det hjälpa för stunde med olika kurer men har hon varit dålig sedan oktober så kommer det att komma igen.
Den allra vanligaste orsaken är dåliga hygiensika värden på fodret. Så det första du bör göra är en analys av hur de ser ut i grovfodret hon får. Olika hästar är olika känsliga för hur de reagerar på "dåligt" foder så det kan vara dåligt utan att fler hästar blir dåliga av det. Unga hästar är ofta lite känsligare i sin mage am vuxna individer. Om det nu är bra värden på allt foder så bör du kolla upp hur mycket fibrer det finns i grovfodret. Det går också att få svar på vid analys och kallas FS-halt (Fibersunstans). Om det är så att det är för lite fiberer för din häst kan det hjälpa om de ger mer i det övriga fodret. Det kan t ex med sockerfri betfor, vanlig betfor, lusern (både hack och pellets) eller kli. Välj något som passar ihop med hennes foder.

Jag är också inne på att det bästa är att klura ut orsaken till diarren.

Hur ser hagarna ut?
Mina hästar blev lösare i magen när det var plusgrader och lerigt. Så fort det började frysa på / snöa så blev de bra direkt...

Jag har också funderat kring den hygieniska statusen på höet...
Vårt hösilage är väldigt torrt, vilket har givit en dålig ensileringseffekt, mycket luft osv, så vissa balar har varit mögliga. Bara som ett litet spindelvävsludd mellan stråna, men det är ju mögel det med..

Vart skickar man för hygienisk analys? Samma ställe som vanliga analysen? Kostnad? Vad tittar de på då?

Jag funderar på om övriga balar kanske också är mögliga, bara att det är så lite att ingen ser/luktar det... Kan det orsaka diarre alltså? Fick för mig att mögel mest var farligt för luftvägarna..

Man skickar till de flesta som gör analys. Tyvärr sparar många hästägare in på just den analysen när de ska ha analyserat foder. Men det är kanske den viktigaste av dem. Tror att det är ungefär samma kostnad som en vanlig me är osäker på hur det är när man bara gör den.

Man ser t ex om det finns mögelsporer i fodret men även annat som inte ska vara där. Känsliga individer kanmycket väl reagerar med dålig maga på mögel. Med tanke på vad du skiver om fodret tror jag att boven är där och då kommer inte din häst bli bra i magen utan att hon får anat foder. Att lägga ut stora pengar på diverse kurer kommer bara att ge tillfällig lindring av besvären.

Just i mitt fall har det hittills verkat som att han blivit bättre av att få äta mer helt enkelt. Han är ung och går i en hage där han nog inte hinner få i sig nog med strå helt enkelt. Att sova inne(går annars på lösdrift) då och då och äta så mycket han vill(av samma hö) har alltså givit resultat.
Men det är fler hästar i hagen som av och till är risiga i magen, varav en som varit dålig ända sedan vi bytte till det här höet i princip...

Ska ta och skicka på analys från en bal som vi tycker ser helt fin ut, så får vi se :idea:

Kan ju också vara så att det är fel FS-halt så om du ändå skickar se till att få gjort den analysen också. Att han blir bättre av att äta mer kan tyda på att det är för lite fibrer i det han äter.

Jag har också funderat kring den hygieniska statusen på höet...
Vårt hösilage är väldigt torrt, vilket har givit en dålig ensileringseffekt, mycket luft osv, så vissa balar har varit mögliga. Bara som ett litet spindelvävsludd mellan stråna, men det är ju mögel det med..

Vart skickar man för hygienisk analys? Samma ställe som vanliga analysen? Kostnad? Vad tittar de på då?

Jag funderar på om övriga balar kanske också är mögliga, bara att det är så lite att ingen ser/luktar det... Kan det orsaka diarre alltså? Fick för mig att mögel mest var farligt för luftvägarna..

Detta låter INTE bra, skulle aldrig ge sånt till mina hästar. nej silaget skall lukta gott , inget ludd , inget mögel.bara att kassera sådana balar.Både kolik , hosta men kanske även fång kan fås av dåligt foder.
Jag hade själv förra året torrt 70% TS i hösilaget , småbalar , ingenting var dåligt , tror att producenterna (bonden) kanske sparar in på antal lager plast , och då blir det luft in i balarna.

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 570
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Vad har ni för erfarenheter av kronisk gastrit hos hund? Minn har fått den diagnosen efter bland annat gastroskopi. Just nu får hon...
2
Svar
37
· Visningar
4 297
Senast: snorp
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 061
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka