Diarré vid fri tillgång ute, hjälp!

Blandrastik

Trådstartare
Fick frågan om jag ville ställa ut en ensilgabal till våra två hästar. Balen ställs på vanlig pall och plasten skärs av eftersom. Det är från samma leverantör som vi alltid har haft.

Då fick båda, framförallt min, värsta diarrén, jag fattar inte varför och inte vad jag ska göra åt det. Tidigare fick han 14kg fördelat på tre gånger, nu har han alltså fri tillgång när han är ute. Jag upplever inte att han är fetare, så jag undrar om han klämmer i sig så mycket mer än 14-15kg.

Jag kan ta bort balen och fodra som tidigare.
Kan det vara att de kommer åt plasten som gör att magen är i olag?
Eller är det att det helt enkelt blir blötare?
Kan det hjälpa att köpa vanligt hö och ge inne till natten?

Hjälp!

Sv: Diarré vid fri tillgång ute, hjälp!

Min första tanke är - hinner de äta upp balen innan den blir dålig?
Hur många dagar tar det innan den är slut?

17 dagar för att klämma i sig första balen, tämligen kallt ute, ner till minus 15. Funderar på om det är för att den fryser? Eller så blir den dålig, men han har haft magen i olag i princip sen dag ett. Balen kan ju inte bli dålig på en gång?

Hrm.... Spånar vilt....

Kan det vara att hösilaget varit för kallt? Att hästarna har blivit kalla i magen?

En del kan väl vara väldigt känsliga för det?

När kom diarrén?
Om det kom redan i början när balen kom ut tror jag helt enkelt att det handlar om en dålig bal. Kom det senare är risken stor att balen blivit dålig. 17 dagar är ganska lång tid även om det är kallt ute.
Är det så stora balar och bara två hästar kan det vara bättre att ta t ex kärnan från den bal man fordrar inne med och sätta ut så att det blir uppätet fortare.

Började direkt när balen kom ut, lika med bal nr 2. Klart båda kan vara dåliga, men jag ser inget anmärkningsbart, det är ju samma skörd som det ensilage vi har inne.

Hrm.... Spånar vilt....

Kan det vara att hösilaget varit för kallt? Att hästarna har blivit kalla i magen?

En del kan väl vara väldigt känsliga för det?

Börjar fundera på det också, eftersom de borde få i sig mer snö. Den vanliga fodringen, innan fri-balen, var i hölåda.

Fast kall i magen borde nästan vara en fysik omöjlighet på en häst, eller?

De tuggar ju maten innan den sväljs ner, och matstrupen är rätt så lång på en häst...

Jag kanske är helt ute o cyklar men ensilaget är ju ganska blött och om det blir -15 grader och hästarna käkar en 20 kg så borde det väl kyla ned rätt ordentligt?

Jag kanske är helt ute o cyklar men ensilaget är ju ganska blött och om det blir -15 grader och hästarna käkar en 20 kg så borde det väl kyla ned rätt ordentligt?

Har också funderat på det, men som Pinky säger, de tuggar ju maten.

Blir galen, ska börja med frimärken snart.

Du har ingen möjlighet att värma upp en dagsportion och lägga ut till dem för att se om det gör någon skillnad?

Dricka stora mängder kallt vatten är ju inte bra men som sagt det rinner ju ner i magsäcken väldigt mycket fortare än ensilaget.

När balen står ute blir den ju ffa blöt fortare, det kan ju hända att den totala mängden vätska blivit större nu?

Kan det vara att hästarna blir lite stressade såhär i början av att maten ÄR DÄR hela tiden? Att de kanske står och äter väldigt mycket mer och att magen protesterar pga ovana?

OM första balen var dålig(det är ju svårt och se när man låter dem äta sådär), så kan de ju vara fortsatt dåliga nu, även om andra balen är bra. Det tar ju ett tag innan magen blir återställd, vår hundveterinär sa att man får räkna med att återställningen tar lika lång tid som det som sabbade magen. Om man inte hjälper hästarna återfå magbalansen kanske de inte blir bättre oavsett om resterande balar är bra.

Hej!

Och jag vet hästar som faktiskt blivit rejält dåliga i magen på fri tillgång på silage. Samma silage uppdelat på fodringar funkade utan problem, det var på nåt vis som om fri tillgång blev för stressande (eller nåt ??).

Min funkar absolut bäst när hon inte har fri tillgång, både fetmamässigt och hur magen beter sig.

Lavinia

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 374
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama