Diarré och feber

Skruttan

Trådstartare
Min häst har haft diarré inatt och när jag tempade nu på morgonen har hon 38,7.
Förhöjd puls också. Lite loj.

Vad skulle ni göra?

Avvaktar just nu en stund och håller koll på hur hon dricker. Hon har inatt druckit bra med vatten och ätit ca 3 kg Hö.

Min hade grovtarmsinflammation med de symptomen. Det är vanligt på hösten. Ring och rådgör med veterinär.

När du gör det kan det vara bra om du har kollat om hästen är uttorkad och hur slemhinnorna ser ut också..

Min hade grovtarmsinflammation med de symptomen. Det är vanligt på hösten. Ring och rådgör med veterinär.

När du gör det kan det vara bra om du har kollat om hästen är uttorkad och hur slemhinnorna ser ut också..

Okej, gick det över av sig själv eller behövde du ta hjälp av veterinär.
Ska ringa och rådfråga.

Inte uttorkad och har normal färg på slemhinnor. Magen låter normalt.

Okej, gick det över av sig själv eller behövde du ta hjälp av veterinär.
Ska ringa och rådfråga.

Inte uttorkad och har normal färg på slemhinnor. Magen låter normalt.
Min fick stå en vecka på Ultuna men vi slapp buköppna. Det kan gå över och det kan bli sämre snabbt. Min hade ätit dåligt också. Om du har tillgång till apotek så kan diarsanyl vara bra mot diarrén men har hästen feber också så skulle jag nog börja med att ringa vet som sagt..

Min fick stå en vecka på Ultuna men vi slapp buköppna. Det kan gå över och det kan bli sämre snabbt. Min hade ätit dåligt också. Om du har tillgång till apotek så kan diarsanyl vara bra mot diarrén men har hästen feber också så skulle jag nog börja med att ringa vet som sagt..

Oj jobbigt!

Har ringt och jag skulle hålla koll under dagen. Framförallt om tempen går upp samt om hon verkar få ont. Ge Hö lite i taget.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
782
Senast: Grazing
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 727
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 578
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?