Diarrè hos unghäst född -10

Spirit

Trådstartare
Min -10 har blivit otroligt lös i magen efter han blev uppstallad nattetid på box på samma ställe där han går på lösdrift.
Hösilaget med 75%Ts är inte bytt, utan är samma som han äter ute, samma vatten & samma halm. Kraftfodret är samma sort & giva.
Ingen saltsten inomhus.

Enda skillnaden är att han står inne i ett stall nattetid med 4 andra ponnyhingstar & nått sto. För att låta hovarna torka upp efter han fått sprickor & uppackningar i dem som gjorde honom halt.

Är inte orolig i stallet utan står lugnt i sin box & spanar in omgivningen. Följer snällt med in på kvällen & har ngt mer bråttom ut på morgonen till sina lösdriftskompisar.

Han har varit lös i över en vecka, idag hade hade han lagt en skvätt bajsvatten i sin krubba som hade frusit till en kaka = smidigt att ta bort
Men han blir lösare hela tiden.

Jag vet inte varför han är lös, funderar på att köpa mag & tarm imorgon & börja ge honom, eller ska jag ringa ut vetten?

Han är pigg & glad, inte uttorkad.
Men bajshögarna är lösa, svansen & bakpartiet är inte helt fräscht.

Jag har inte den blekaste aning om varför han har blivit lös, han slutade dia strax innan jul, kan det vara en sista omställning av tarmarna efter ha diat i 7 månader?

Han åt hösilage & kraftfoder hemma innan han åkte till lösdriften.

Någon som har en idè?

Sv: Diarrè hos unghäst född -10

Han är avmaskad i slutet på dec på vets inrådan, pga han föll ur lite vid flytten.

Proterinvärdena skildes åt kraftig mellan mitt eget hösilage & stallägarens.

Jag hade väldigt högt proteinvärde i mitt hösilage och det ena fölet tålde inte det utan fick hö på natten med lite lägre värde, annars blev hon lös i magen. Nu har jag ett annat hösilage som jag inte tror är lika kraftigt (har ej analys på det partiet) men jag ger ändå hö på natten för magens skull. Jag skulle råda dig att ge några kg hö under natten. Det finns ju något som heter Diarsanyl på apoteket, det använde jag för ett par år sen till en häst med lös mage och det gjorde jätteskillnad, hon blev mycket bättre.

Du kanske skulle ringa och disktera med en vet? Det är ju inte bra för dem att vara lösa någon längre period, de förlorar mycket salt och vätska.

Jag hade väldigt högt proteinvärde i mitt hösilage och det ena fölet tålde inte det utan fick hö på natten med lite lägre värde, annars blev hon lös i magen. Nu har jag ett annat hösilage som jag inte tror är lika kraftigt (har ej analys på det partiet) men jag ger ändå hö på natten för magens skull. Jag skulle råda dig att ge några kg hö under natten. Det finns ju något som heter Diarsanyl på apoteket, det använde jag för ett par år sen till en häst med lös mage och det gjorde jätteskillnad, hon blev mycket bättre.

Du kanske skulle ringa och disktera med en vet? Det är ju inte bra för dem att vara lösa någon längre period, de förlorar mycket salt och vätska.
Precis vad jag tänkte föreslå, diarsanyl är super och det är något jag alltid har i sjuklådan i stallet. Samt kontakta veterinär, en vecka med kass mage är inte så bra, de små liven blir fortare uttorkade än vad man tror.

Hösilaget han äter nu har lägre proteinhalt än det han fick hemma, jag får ge lucern & krafft muskel plus potatisprotein för att få rätt proteinvärden.

Iofs drog vi ned givan till hälften för snart 3 veckor sedan på kraftfodret för han åt ändå inte upp allt. Äter ca 0,5kg muskel & ½kg lucernpellets.

Är räknad på att äte 0,8kg muskel & 1 kg lucern för att få rätt proteinmängd.

Vad har du för strö i boxen? Om det är så att hästen äter av det kanske det påverkar magen?

Samma sorts halm som i lösdriften.

Köpte bakjäst idag som jag tog med ut, ska ge honom ett halvt paket morgon & kväll i en vecka enligt råd av min vette.

Kan vara tänderna ,små barn blir ju krassliga imagen och vår föl unghästar likaså .
Dom kan även få en temphöjning precis som våra bebisar när deras tänder bryter ut .

De andra förslagen har du ju fått ;)

Hur gammal är h*n ?

Mia

Tänderna har jag inte tänkt på, han blir 9 månader imorgon. Född 26 Maj -10

Han är den första fölet jag har behållt & inte sålt. Min erfarenhet av dom små i denna åldern är begränsad.

Han är avmaskad i slutet på dec på vets inrådan, pga han föll ur lite vid flytten.
Vad avmaskade du med för medel och dos?

Jag skulle göra träckprov, kolla också bajset om du kan se några maskar (de är små och rödbruna och svåra att se). Vad som skulle kunna vara problemet om det är parasiter är "massaktivering" och då kommer inga ägg synas i träcken men det kommer ut maskar, stora blodmasken (syns på prov) eller spolmask (syns också på prov).

Just nu kommer jag inte ihåg, men det var inte dom vanliga avmaskningsmedlen, (har den i stallet där han står) tror detta bara tog fölmasken enligt vetten för den tyckte det andra var onödigt då maskarna var inaktiva vintertid.

Men han såg ngt bättre ut i magen idag när jag var ute & mockade boxen. Det var löst men ändå "bolligt" han har fått jäst sen i Lördagskväll, tänkte ge honom en vecka till att börja med.

Vissa sorter av lilla blodmasken ligger i dvala, övriga parasiter i hästen gör det dock inte. Att man normalt inte avmaskar på vintern är för att det är för markernas skull man i första hand avmaskar och på vintern dör de ägg som landar på snön. Spolmasken vill man kolla på åringarna i jan/feb för att se om de behöver hjälp innan de själva blir motståndskraftiga nog (6 mån efter första smittan).

Då ska jag ta ett träckprov på honom. Konstigt vilka olika bud det kan vara trots veterinär kontakt :confused:

Han är lite skum i hullet, så det är kanske mask & dom togs inte med det medlet jag fick utskrivet.

Men han är bättre i magen efter jag började ge bakjäst.

Veterinärer är inte mer än människor, dessutom är parasitologi en rätt stor bit och det är många bitar en veterinär ska hålla reda på. Intresse och tid styr vilken inriktning veterinären har, alla kan inte vara bäst på allt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka