Diar fölet ordentligt?

sassiball

Trådstartare
Fölet är nu 3 1/2 vecka, rund och fin i kroppen men har varit något seg i helgen tycker jag. Jag uppmärksammade att stoet läckt mjölk på bakbenen så jag mjölkade ur lite för att lätta på trycket. Försökte se så att fölet diade men hon verkade helt ointresserad av juvret så länge jag var där. Gick o tog några tuggor gräs och verkar ok. '

Jag tog in och tempade fölet kl 12.00 då låg hon på 38.5 Hon verkade pigg på vägen till o från hagen. Jag ringde veterinären som tyckte jag skulle tempa någon gång till och om den steg ringa igen.

Nu ikväll tog jag in dem och tempade båda för säkerhets skull. Stoet låg på 37.4 och fölet på 38.3 Juvret var dock stenhårt så jag mjölkade ur ordentligt, ca 3 dl. Försökte få i fölet men det gick inte hon ville inte ha. Släppte in fölet till stoet och då tog fölet faktiskt några slurkar.

De får vara inne i natt så att inte stoet äter för mycket gräs, då jag i lördags fm släppte dem på kraftigare bete och jag misstänker att hon kanske ätit lite väl mycket.

Jag ska tempa dem båda imorgon bitti och jag kommer nog ringa veterinären om inte juvret verkar mindre spänt.

Nu ikväll tyckte jag inte det var någon riktig fart i fölet, men samtidigt kan jag inte säg att något var fel heller, naveln är fin, inga svullna leder reagerar normalt på rörelser från min sida.

Någon som har något att säg?

Sv: Diar fölet ordentligt?

En fölunge blir snabbt uttorkad och jag skulle inte nöja mig med att tempa en så ung fölis morgon och kväll och se tiden an .

Ta kontakt med Helsingborg och hör vad dom säger !

Mia

Jag hade inte heller nöjt mig med att tempa. Att juvret var stenhårt är en klar varningssignal. Det kan gå jättefort med en sådan liten unge så hellre en kontakt för mycket med Helsingborg än en för lite.

Lycka till!

A

Tack för svar. Fölet diade i morse och juvret var inte lika spänt så jag tror hon diat under natten. Ingen av dem hade feber och verkade pigga när jag ledde ut dem till betet.

Hur ofta diar egentligen ett 3-4 veckors föl?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
3 094
Senast: cello
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Hästvård Igår morse föddes ett shetlandsföl, hingst. Vi hittade lite fölbajs i form av mörka kulor i hagen. Igår var de i hagen under dagen medan...
Svar
4
· Visningar
4 016
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka