Diar bara på ena sidan!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare asiaC
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 547
A

asiaC

Har ett föl som är ca ett dygn gammalt och bara diar på ena sidan, vad ska man göra? Stoets juver är ju jättespänt på den andra sidan och mjölk droppar/rinner stundtals...Har mjölkat ur litegrann men det fylls ju på snabbt igen...Fölis är på den sidan och pillar lite ibland men verkar inte fatta...Andra sidan är hon däremot på titt som tätt o diar flitigt...

Någon som har erfarenheter/tips???

Sv: Diar bara på ena sidan!

Nja tips har jag nog inte, är inte så erfaren. Däremot vet jag att min unghäst när hon diade så åt hon ur båda på samma sida, hon hade svårt för den ena sidan och löste det till slut på det sättet själv.
Annars kanske du kan stå på den andra sidan och kanske hjälpa till att putta in spenan i munnen på fölisen när den försöker nå.
Det är det ända tips jag kan komma på nu.
Lycka till!!!

Hej

Många av stona som jag varit i kontakt med (ej egen uppfödning) har föredragit att fölet äter från en sida, de har dock diat på bägge spenarna. Mjölka ur så att fölet kan få tag i spenen så kommer nog allt att ordna sig. De är hungriga och behöver mer mat än vad halva skafferiet kan erbjuda.

Lycka till

Jag tror inte att fölet kommer åt att sutta på den sidan där juvret är så spänt. Mjölka ur den sidan ordentligt en gång så att spenen "slappnar av" och blir större så ska du se att han hittar den. Jag hade samma problem som dig förra året, fast med båda spenarna. Mjölkar man bara ur så spenarna blir så pass stora att de får tag i dom så fixar dom det till slut. Lycka till. Förresten, bor du i Växjö bor du inte alls långt ifrån mig! :)

Tack för tipsen! Igår mjölkade jag som sagt ur en del och idag verkar allt ha löst sej av sej självt, fölis diar fortfarande bara från en sida men på bägge spenarna, så nu är juvret "jämntjockt". Skönt det=) Nja nu är vi inte i Växjö utan i Bålsta utanför Sthlm=)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 099
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
986
Senast: cassiopeja
·
Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till... 2
Svar
20
· Visningar
5 365
Senast: athena
·
Hästvård Min ena häst börja bli hängig under tisdag-onsdag förra veckan, kontaktade veterinär på tordagen då benen börjat svullna på henne, fick... 2
Svar
21
· Visningar
4 158
Senast: Hemi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka