Diamond Wool-pad med fickor!

western_wannabe

Trådstartare
Ni som har en sådan - är ni nöjda? Är i behov av en built-up pad då sadeln behöver paddas upp lite runt manken innan hästen musklat sig ordentligt, men tycker att "vanliga" built-up paddar verkar så klumpiga och tjocka. Denna är ju lite tunnare, 1/2" utan ilägg, och man kan plocka ur iläggen allt efterssom... Så vad tycker ni, bra köp eller ej?

Sv: Diamond Wool-pad med fickor!

Har inte sett en Diamond wool, vad det nu är?!

Men på förklaringen låter det som den padd jag har, som jag är supernöjd med!

Min är en ullpadd från Bonanza western store... Hon kallar den "korrigeringspad" (ligger tyvärr inte ute på deras sida, ialf. inte sist jag kolla). Den kostar 2.100:- ca. och är gjord av Continental.

Den har fickor på vardera sida om ryggrad/manke med ilägg i som man kan dela på i 3 delar och ta ur önskad del osv... iläggen är kanonsuveräna och själva konstruktionen är toppen! Min häst har nu musklat sig mer och jag har piffat till padden med tunnare ilägg nu när han fyller ut mer... Himla praktiskt! Så det är ett tips ;)

Nyfiken vad är Diamond wool padden för nått? :)

Länken funkade inte, men hittade padden ialf. på deras hemsida :)

Priset är ju klart billigare, men jag skulle definitivt inte byta ut min padd mot den där! Det är ju mkt en ekonomisk fråga kanske, men jag gillar inte när built up delen blir med tvärt avslut/ en rejäl kant och dessutom är alldeles fyrkantig :crazy: Den ska ju ligga mot hästens rygg :eek:

Den jag har är iläggen rundade och formade och när man tar isär dom så är de kilformade, inga tvärta avslut eller fyrkantiga bitar... Utan ja... mer ergonomiskt formade och i ett mkt bra tryckavlastande material... (det är dessutom inga fickor utan en stor ficka löpande längs hela bommen, iläggen ligger dock mkt stilla pga. antiglid material i själva påsydda fickan)... :)

Var inne och kikade på den padden du rekomenderar. Verkar helt klart lite mer påkostad och du har säkert rätt med iläggen. Å andra sidan ligger väl iläggen på diamond wool padden på ovansidan, så särskilt skarpa kanter tror jag ej att det blir. Iallafall så har jag nu beställt en enkel ullpad, och kommer använda mig av en modifierad fårskinnspad för att fylla ut runt manken. Tror inte det dröjer många veckor innan pålle har musklat till sig som vanligt. Och unghästen som sadeln egentligen är till behöver ingen built up pad till denna sadeln som det ser ut just nu, och gud nåde honom om han växer till sig mer på bredden:devil:

Var inne och kikade på den padden du rekomenderar. Verkar helt klart lite mer påkostad och du har säkert rätt med iläggen. Å andra sidan ligger väl iläggen på diamond wool padden på ovansidan, så särskilt skarpa kanter tror jag ej att det blir. Iallafall så har jag nu beställt en enkel ullpad, och kommer använda mig av en modifierad fårskinnspad för att fylla ut runt manken. Tror inte det dröjer många veckor innan pålle har musklat till sig som vanligt. Och unghästen som sadeln egentligen är till behöver ingen built up pad till denna sadeln som det ser ut just nu, och gud nåde honom om han växer till sig mer på bredden:devil:

Kanon! Lycka till! Alla sätt är bra utom dom dåliga ;) Tycker bara att min pad är kanon... Priset är dock lite högt och är man händig skulle man ju faktiskt kunna sy på denna ficka själv på en vanlig ullpadd också ;)

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 613
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 337
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 993
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar