diabetesmedicin

fejko

Trådstartare
Har fått diabetesmedicin, metformin eql pharma (människomedicin) till min häst och på burken står: får ej tuggas eller krossas. Vad betyder detta och hur ger man det till en häst om man inte får krossa tabletterna?

Sv: diabetesmedicin

Det är faktiskt en jättesvår fråga eftersom det är ett människoläkemedel till häst. Men om jag ska ge mina hästar piller så brukar jag dela ett äpple och peta in tabletterna i, då brukar de inte tugga så mycket för de är så ivriga att få nästa äppelbit. Tror det är hemskt svårt att helt undvika att tabletterna ev blir delade i mindre bitar i hästens mun. Men det måste ju veterinären också vara medveten om när de skrev ut medicinen, hade det varit ett jätteproblem så hade de nog valt nåt annat.

Vad man nu kan hitta på till en häst med diabetes...

Tack för svar! Vet du varför man inte ska krossa dem är det för att de smakar illa eller för att de inte fungerar eller är det tom farligt?

Medicinen har som biverkan illamående och en krossad tablett ger en högre exponering i tarmen och det ökar risken för att man mår illa. Om hästar riskerar att må illa av metformin har jag ingen aning om.

Medicinen har som biverkan illamående och en krossad tablett ger en högre exponering i tarmen och det ökar risken för att man mår illa. Om hästar riskerar att må illa av metformin har jag ingen aning om.

Tack! Han ska ha 16 tabletter om dagen :crazy:

Tack! Han ska ha 16 tabletter om dagen :crazy:

Det blir många äpplen;)

Till katter finns det ett litet verktyg för att peta ner tabletter i halsen på dem, men jag tror inte man har uppfunnit ett sådant för häst, kanske är en bortglömd marknad...

Det blir många äpplen;)

Till katter finns det ett litet verktyg för att peta ner tabletter i halsen på dem, men jag tror inte man har uppfunnit ett sådant för häst, kanske är en bortglömd marknad...

Jo, sånt finns. Ser ut som en cykelpump och brukar finns på ställen som saluför även tillbehör till kossor. Granngården har blivit lite för fina i kanten tycker jag så det är inte så säkert att det finns där. En kollega till mig hade en diabeteshäst och hon fick min, annars hade jag kunnat skänka min.

Det blir många äpplen;)

Det finns ett för kor tror jag, ingivare (?). Kanske kan användas till hästar också?

Det blir många äpplen;)

Tack för alla svar!

Jag testar lite olika metoder samt ger det ihop med mat för att lindra illamåendet. Sedan ska jag ge mig på jakt efter en tablettmanick.

Exakt så här såg min ut:
180Q.jpg

Man laddar med medicinen i det främre munstycket, spänner åt, sätter i hästens kind/svalg och trycker på avtryckaren.
Är det 16 piller som ska ner på det här sättet och inte gör på rätt sätt, så lär du bara få ner de första tre, sen har du en vettskrämd häst som du inte kan närma dig. Jag tycker du ska fråga din veterinär hur du ska göra för att kunna medicinera på bästa sätt.
Min kollega gav metforminet i uppblött lucern och serverade direkt, det var så blött att hästen sörplade i sig det. Hästar är inte så pjoskiga med medicinsmak sådär som hundar eller katter är heller.

En gång i min ungdom så medicinerade jag en häst med piller med hjälp av en kort bit vattenslang.
In med pillren i slangen och så ner i halsen på hästen sedan så skulle pillren blåsas ur slangen.
Det fungerade bra när man fick till tekniken men jag råkade få en och annan tablett i munnen vid de första försöken.

Man lär så länge man lever, och det vore väl egentligen konstigt om det inte funnits nu när jag tänker på det:D

Min kollega gav metforminet i uppblött lucern och serverade direkt, det var så blött att hästen sörplade i sig det. Hästar är inte så pjoskiga med medicinsmak sådär som hundar eller katter är heller.

Jag blandade med betfor och det slank ned. Hoppas bara det funkar så att Pålle får hänga med några år till (han är 26)!

*KL*

Jag har frågat och det ska vara okej krossa till häst. Men det smakar PERKELE krossat (bittert), och det ökar magtarmbiverkningarna för människa. Hästar tycks inte alls få magtarmbiverkningarna (som kan vara rätt jobbiga på människa).

I början bara slängde jag ner i foder, sen fick jag krossa i foder och numera är det krossa, sila bort 'skalen', blanda i nyponproviva och ge i spruta i munnen.

Min får totalt 30 tabletter/dag (a 850 mg), så skulle vara lite drygt skjuta ner dem med slangbella, vissa märken är rätt stora med ;)

Sett utmärkt effekt med krossade med btw. Och inte märkt av ngt 'obehag' (ala illamående) från hästen. Han gillar provivan så han biter självmant efter sprutan och sörplar i sig. Han har medicinerats i ca ett år utan 'problem', så jag tror lugnt du kan krossa som sagt.

Jag lägger i metforminen i betfor/vatten, då löser tabletterna upp sig. Min häst får 24 tabletter/dag och har inte märkt att hon mår illa.

Liknande trådar

Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: casio01
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: MiniLi
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677
Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
485
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka