Diabetes typ 1

Mikan

Trådstartare
Är det någon mer med barn som har D1?
Min 14 åring har precis fått diabetes och fick en svår syraförgiftning. Tar idag insulin med pennor och väntar på att få en pump.

Jag har inte barn, men jag har diabetes typ 1. Fick diagnosen för två år sedan. Är det något allmänt kring diabetes du undrar över, eller är det just diabetes hos barn?

Min sambo fick diabetes typ 1 som 13-åring... Är det något du vill veta kan jag fråga honom om hur det var. Även om jag nog har rätt bra koll själv!

Ett tips är att kolla in ung diabetes hemsida. Ung diabetes vänder sig till unga människor mellan 15-30 år som har Diabetes. Snart är ditt barn ju i den åldern..
Min bästa vän har D1 och är engagerad i ungdiabetes, hon berättar så himla mycket om dom. Dom anordnar spännande familjedagar, sommarläger, träffar och föreläsningar.
Det bästa tycker hon är att få möta andra med diabetes och få byta erfarenheter men också att få förståelsen, att det är inget märkligt att ta upp sprutan eller kolla blodsocker. Att bara få vara en i mängden

Tack för tipset om ung diabetes, sonen blir 15 i april.
Just nu verkar det som att bukspottkörteln är i remisson, har fått minska bolusdoserna mycket och svårt att se någon logik i bs öht.

Vad jag förstått på det min kompis berättat så är det väldigt vanligt i början på D1 diagnos när bukspottkörteln fortfarande producerar lite eget insulin. Hon kallade sin fas för smekmånaden, hon fick också minska doser osv.
Det var övergående, sedan när den egna produktionen tog slut så blev bs mer svängigt och hon behövde mer enheter etc.

Jag hoppas på att det blir enklare när smekmånaden är över, sonen fick diagnosen för tre veckor sedan och det har varit en berg och dalbana med hans bs ..
Jobbigast nattetid då vi måste kolla varannan timme då med eftersom det nästan alltid behövs korrigeras :(

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 511
Senast: Hajfisk
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 145
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 837
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar