Diabetes - får man då inte äta hö?

G

Gnilla

Är det högre sockerhalt i ett torkat hö än i hösilage? Funderar över något jag hörde i förbifarten om att en ponny med diabetes och fångtendens som absolut inte får äta något gräs inte heller kan äta hö. Är det alltså högre sockerhalt i höet än i hösilage? Har inte en susning om vad som händer vid torkning erkänner jag, utan undrar om någon vet.

Sv: Diabetes - får man då inte äta hö?

Jag antar att du menar att ponnyn är insulinresistent, om det nu gäller en speciell ponny? Diabetes är ovanligt bland hästar, det fungerar lite annorlunda än hos människor. Men det blir alltså ngt liknande dvs helst inget sockerintag eller i alla fall lågt.

Om man slår en vall vid en enda tidpunkt, torkar en del till hö och gör en del till ett riktigt ensilage och sedan jfr sockerhalten i gräset, höet och ensilaget så har gräset mest och ensilaget minst. Det förbrukas en del socker i början av torkningen och sedan en hel del under ensileringen men då ska det ensileras ordentligt så att den processen verkligen sker.

Om man köper hö och hösilage från olika ställen behöver det inte alls vara så. Sockerinnehållet beror ju på vilket innehåll gräset hade från början och hösilage skördas oftast tidigare än hö bla eftersom man kan ta det när som helst. Sedan beror det också på hur det hanteras i processen, hur länge det ligger på vallen, hur torrt hösilaget är osv.

Man kan analysera sockret i höet och man kan blötlägga det för att lösa ut en del av sockret. Sedan har man mer koll på hur mkt den äter om man ger en hö i stället för gräs.

Men om man har en sådan häst så bör man vara medveten om att det kan vara så med det grovfoder man har köpt, att det innehåller mkt socker och är farligt att äta.

Vet inget om detta egentligen, bara att den här ponnyn tydligen får Glucophage (samma som en diabetiker får mot sockersjuka) och att den åt Horsehage hösilage på grund av att den inte skulle få i sig socker.

Men det du skriver är alltså att ett torrt hösilage (som ju Horsehage är) mycket väl kan innehålla samma mängd socker som ett sent taget hö/hö från vall utan sockerrika växter? Och då kunde man mycket väl använda ett sådant hö, och dessutom då blötlägga det för att skölja ur lite socker till?

Är det högre sockerhalt i ett torkat hö än i hösilage? Funderar över något jag hörde i förbifarten om att en ponny med diabetes och fångtendens som absolut inte får äta något gräs inte heller kan äta hö. Är det alltså högre sockerhalt i höet än i hösilage? Har inte en susning om vad som händer vid torkning erkänner jag, utan undrar om någon vet.

Av de få undersökningar som jag har sett så “försvinner” i princip inget socker under torkningsprocessen. Sockerhalten i hö och hösilage beror därför på sockerhalten i gräset när det slogs. Man kan därför inte säga att hö eller hösilage generellt sett har lägre eller högre sockerhalt. Socker avgår däremot vid ensileringsprocessen (de mjölksyrabakterier som tillsätts förbrukar socker) så ensilage har generellt sett en lägre sockerhalt. Jag skulle ändå inte rekommendera ensilage till hästar.

Det som händer vid torkning är att en stor del av fruktanet som finns i gräset omvandlas till fruktos genom hydrolys. Fruktos kan sedan avges till omgivande luft genom respiration. Fruktan är dock inget socker utan en polysackarid och ger inte upphov till någon insulinrespons. Sukros (som är ett socker) omvandlas också under torkningsprocessen till glukos och fruktos genom hydrolys.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 696
Senast: Glimra
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 330
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka