Detta tjat om kotledsinflammation!!

Piquer

Trådstartare
Jag har förvisso redan skrivit två trådar ang min 3 åring som har kotledsinflammation i hö fram.

Kort resume:

Vi har vart in & sprutat två gånger, senaste gången aggresivare + tuppkam, 3 gradigt halt böjprov raktspår. (båda gångerna). Han är även röntgad i kota + smalbenet (under knät) utan anmärkning.

Men: Han svarar inte på behandlingarna, han är en aning svullen + varm, ska in med honom i morrn em igen för vidare behandling.

Hästen är inte inriden, vilat sedan april då jag bröt armen, marktränad ca 1 gång i veckan maj, halva juni. Vi trodde först att skadan uppkommit efter ordentlig vrickning i hagen, men det känns som att det borde lagt sig vid det här laget (1 1/2mån sedan skadan uppdagades). :confused:

Nu tillsak: Min magkänsla börjar säga att det är ngt annat, att det inte är kotan som spökar utan att felet ligger någon annanstanns. Böjsena, felställning, senor överlag, ja U name it. Lösa benbitar borde man sett på röntgen.

Visst borde man kunna begära mr röntgen, + ultraljud i morrn, känns onödingt att spruta honom iaf han ändå inte svarar på behandlingen. Känns som att man borde gå vidare i utredningen. :grin:

Jag har ju som alla andra världens goaste lilla häst, och jag vill ju så gärna att han blir bra. :crazy:

Han är glad & mysig förövrig, & så duktig i sin lilla ruta :grin:

Sv: Detta tjat om kotledsinflammation!!

Om du vill betala själv så får du ju göra vilka undersökningar du vill. Vill du att försäkringsbolaget ska betala så måste du rätta dig efter vad veterinären säger...

Sedan måste man ju ha en bra dialog med sin vet.

Har du berättat för din veterinär vad du känner/tycker? Har du frågat om vet. tror att det kan sitta någon annanstans?

Har du berättat för din veterinär vad du känner/tycker? Har du frågat om vet. tror att det kan sitta någon annanstans?

Vi har en jätte bra kontakt med vet, men vi har hela tiden vart insnöade på just kotledsinflammation, och det är först nu det känns så att grund felet kanske sitter någon annanstanns. Har ju tid i morrn efter lunch på M-kliniken så ska ju ta ett ordentligt snack med vet då. Men hon var själv lite fundersam sist han sprutades att det inte släppt ett dugg.

Vi hade en häst som hade diagnos kotledsinflammation.Efter tre sprutningar var det fortfarande inte bra.Vi bad o ultraljud,men nej han skulle sprutas med ngt annat preparat.
Vi bytte klinik,ulraljudade, och hittade då blödningar på två ligament.

Kort resume:
Men: Han svarar inte på behandlingarna, han är en aning svullen + varm, ska in med honom i morrn em igen för vidare behandling.

Hästen är inte inriden,

En häst som inte svarar på en behandlig förmedlar själv att behandlingen är i secundärt område och inte i det primära området. Väldigt ofta (tyvärr) behandlas återkommande det synliga primära, helt utan resultat (man bör ha i åtanke att veterinärer tjänar bra på att spruta leder) och helt utan kunskap om att det primära problemet som leder till det synliga secundära behandlande (verkningslösa området) går att härleda till den kroppsliga diagonala delen.

Den dagen man "snöar in" är oxå den förtsta dagen man backar i sin utveckling. Man ska alltid ha en plan A, sedan måste man ha minst 4 olika plan B att ha som "back up".

Varför inte börja med en sk "exportröntgen" där man även ser bakdelen ???

Jag blir inte förvånad om du senare återkommer med att den primära skadan sitter högt i v.b.

Forskning påvisar för dagen att 9 av 10 frambenshältor har sin primära orsak i den bakre regionen och det är inte alls förvånande för mig eftersom föl är som barn. Trillar omkull hit å dit och slår sig under sina första levnadsår, skillnaden är att en häst som drattar på rumpan landar mitt på på höftbenet utan att kunna ta emot sig i landningen,, ett barn landar på sin pampursblöja som krockkudde.

Jag blir trött på alla människor som lever i en värld att bara för att hästen inte är inriden så anses den som frisk.. Tro mig dom största skadorna sker i föl/unghäststadiet och mitt råd är att grundlig kontrollera individen veterinärt/kiropraktiskt/veterinärtandvårdare innan någon yttre viktbärande eller arbetsbelastande inverkan sker.

Den bästa hjälpen man kan få är att först rådfråga sin hovis om vilka avvikelser ben/hovar har, övriga obekvämheter individen förmedlar i samband med hovvården.

Hästar är som att läsa en bok, det gäller bara att kunna ha lärt sig läsa och ha förståelse för det dom förmedlar, "så tydligt".

Lycka till.

En häst som inte svarar på en behandlig förmedlar själv att behandlingen är i secundärt område och inte i det primära området. Väldigt ofta (tyvärr) behandlas återkommande det synliga primära, helt utan resultat (man bör ha i åtanke att veterinärer tjänar bra på att spruta leder) och helt utan kunskap om att det primära problemet som leder till det synliga secundära behandlande (verkningslösa området) går att härleda till den kroppsliga diagonala delen.

Den dagen man "snöar in" är oxå den förtsta dagen man backar i sin utveckling. Man ska alltid ha en plan A, sedan måste man ha minst 4 olika plan B att ha som "back up".

Varför inte börja med en sk "exportröntgen" där man även ser bakdelen ???

Jag blir inte förvånad om du senare återkommer med att den primära skadan sitter högt i v.b.

Forskning påvisar för dagen att 9 av 10 frambenshältor har sin primära orsak i den bakre regionen och det är inte alls förvånande för mig eftersom föl är som barn. Trillar omkull hit å dit och slår sig under sina första levnadsår, skillnaden är att en häst som drattar på rumpan landar mitt på på höftbenet utan att kunna ta emot sig i landningen,, ett barn landar på sin pampursblöja som krockkudde.

Jag blir trött på alla människor som lever i en värld att bara för att hästen inte är inriden så anses den som frisk.. Tro mig dom största skadorna sker i föl/unghäststadiet och mitt råd är att grundlig kontrollera individen veterinärt/kiropraktiskt/veterinärtandvårdare innan någon yttre viktbärande eller arbetsbelastande inverkan sker.

Den bästa hjälpen man kan få är att först rådfråga sin hovis om vilka avvikelser ben/hovar har, övriga obekvämheter individen förmedlar i samband med hovvården.

Hästar är som att läsa en bok, det gäller bara att kunna ha lärt sig läsa och ha förståelse för det dom förmedlar, "så tydligt".

Lycka till.

:bow:

Tack för ett superbra svar!

Jag reagerade redan när du skrev efter den första behandlingen att gallan försvann efter sprutningen för att sedan komma tillbaka, detta är en sak som är typiskt för ocd (lösa benbitar), jag skulle inte bli allt för förvånad om det trots allt gömmer sig sådant i kotan som ni bara inte fått med på röntgen, det kan krävas massor av bilder ibland från alla vinklar och vrår för att hitta dem. Jag hade en häst för en del år sen som gäckade oss rejält dock i en has, hon svarade precis som din med att bli kanontorr och fin i leden efter sprutan och sen kom gallan tillbaka igen och då blev min vet (mkt skicklig just på benbitar) hundra på att där var något i den där hasen och det togs bilder ur alla vinklar och vrår och efter mängder av bilder hittades till slut ur en projektion de normalt aldrig tar ett litet område med förändringar på brosket.

Hade jag varit du så hade jag stått på mig om att de skall ta fler bilder ur andra vinklar på kotan.

Kommer helt klart ta upp detta med kliniken idag. Tack ännu engång för bra svar!

Läste bara startinlägget, ville bara berätta om mina vänner som hade en islänning som bedömdes ha spatt(dock utan rtg-förändring??), behandlades och vilade utan resultat. Alldeles innan slaktbilen skulle komma så bokade de in en massör att gå igenom hästen. Visade sig att han hade en spänd rumpmuskel som klämde ischiasnerven och orsakade smärta och hälta. Efter ett par behandlingar var han helt frisk och är det än idag.

Så, om veterinärerna inte ser något fel, testa någon "alternativare" som håller på mer med musklerna. Känns ju helt otroligt att en så ung häst skulle ha sådana problem :( hoppas ni får ordning på det!

Helt sant :bow:

Min förra unghäst hade en snedhet i bäckenet sen liten, som vi upptäckte innan inridning. Behandlades och blev kanonbra och är nu fin och hel ridhäst :bow:
Ska låta gå igenom även nya unghästen regelbundet för att undvika att spänningar blir långdragna och orsakar problem senare i livet.

Då var det tredje återbesökert gjort.

Utan något direkt resultat.

Han var förvisso helt ohalt på väfram. Men fortfarande 1,5 på böjtspår + 2, ist för 3 på raktspår (böjprov) på omtalade höger fram.

Inga lösa benbitar, inget konstigt på röntgen, ultraljudat, knä, senor + kota utan anmärkning, hittade inget konstigt alls.

Nu är han sprutad med ett annat kortison + tuppkam. Är han inte ohalt vid återbesöket om ca 3 v så blir det titthållsoperation direkt vid det återbesöket.

Då det är så säkra på att det är kotan, beror på att han "släckte" i kotan på engång vid hältutredningen första besöket. Han släckte inte i hoven. Därav är dom så säkra på att skadan sitter där.

Nu ska dom kolla brosket, iaf det är skadat & skadan kan bero på det.

Jag fortsätter mina 20 min promenader å skruttan blir kvar i frimärksrutan.

Det är lite svår att inse, men det börjar uppdaga sig en aning.

Han kanske aldrig kommer att bli bra............ :cry:

Då har det snart gått tre veckor sedan senaste återbesöket, i morrn är det dags igen.

Vid "alla" andra 2 återbesöken så har han åter vart gallig & svullen i kotan, det är han inte nu. Det har fått mig mig att hoppas på att det kanske är på väg åt rätt håll.

en aning varm vid varmare väder, iskall vid regn.

Äh jag vet inte vad jag ska skriva, en "stallkompis" som förövrigt är rätt hård när det gäller hästar kläckte ur sig precis innan vi åka idag.. "Men varför skulle han vara bättre" "Oddsen är inte så stora" "vad ska du med 2 skogsmullehästar till" Äh hittar dom ngt under titthålsoperationen som gör att han aldrig kommer kunna bli den sporthäst han är framavlad för att vara är det bara till att ta bort på plats[/I Det är ju synd om honom att han ska gå runt i den där lilla rutan...

Så nu mår jag ju så mycket bättre, :crazy:

Jag som hoppades någonstanns att det skulle bli bra, jag som inte orkar vara orolig fram till kl 0830 i morrn bitti.

& jag bara fasar över känslan när det böjer hans högerfram & börjar räkna ner sekundrena...

& jag får domen.......

I morgon...

Din häst verkar ha fått problemet diagnostiserat till höger framhov efter vad jag förstår. Röntgades hoven senast? Förstår inte riktigt om hovarna också röntgades? Funderar på om din häst har fångkänningar? Jag förstår inte varför man skall göra en titthålsoperation på en häst som har en hälta i hoven som inte går att släcka ut :confused: Det kan ju vara så att det ena har gett det andra. Så brukar det ju vara. Man får lite bonus så att säga.
Om det är så att din häst är drabbad av fång så kan han mycket väl leva ett fullgott liv ändå i framtiden. Fång kommer i många skepnader så det kan vara svårt att veta om det är det. Men bedövar man strålbensbursorna och det ändå inte släcker ut, kan man åtminstone misstänka det. Förutsatt att hoven är ren på röntgen. Kan ju vara hovbensrotation också i o f s, men då har det gått ett tag sedan anfallet.

Din häst verkar ha fått problemet diagnostiserat till höger framhov efter vad jag förstår. Röntgades hoven senast? QUOTE]

Nej nej, hovarna är det inget fel på, det är höger kota som spökar därav titthållsoperation.

Vi har ju "pratat" lite via pm. Har tänkt på er och undrat när åb är. Önskar er all lycka i morgon, jag hoppas så att du får positiva besked! Din grabb är så värd att få bli frisk, livet har ju som du skrivit bara börjat för honom.
Håller tummar stenhårt för er!!

Och nej, inte smart alls utrryckt av din stallkompis, när det redan är
jobbigt:(.

Usch, usch, usch!! :(
Jag avskyr verkligen när folk säger sånt!!!
Har själv varit i den situationen och när man redan är så nervös att man håller på att kräkas så behöver ju faktiskt inte folk kläcka ur sig sådana kommentarer!!
När jag var i denna sitsen fick jag samma respons som från din stallkompis. T.o.m min pappa sa så! :cry:
Det var min första egna häst som jag endast ägt i tre månader så det var extra känsligt!

Min nuvarande häst har haft en frambenshälta som senare visade sig vara muskler från bakdel till frambenet som var spända.
Jag ska hålla tummarna för er!!
Man får aldrig förlora hoppet!
Lycka till! :)

Ingen hjälp alls kanske, iom att vi hade röntgenfynd med. Men min behandlades med traditionell behandling i båda framkotorna två eller om det var tre gånger. Första gången svarade han - i typ 5 dagar. Sen inte ett smack.

Behandlades då i båda framkotorna 3 ggr med en veckas mellanrum med IRAP, och blev *peppar peppar* fräsch. Och har *ta i trä* hållit sig det genom inridningen osv. Sen hur mycket han kommer hålla för kan ju bara (fram)tiden utvisa. Röntgenfynden kommer ju aldrig försvinna, och hur mycket de påverkade/påverkar går ju inte säga utan det får tiden utvisa.

Så, kanske värt diskutera IRAP med veterinären som sista halmstrå om det känns aktuellt att försöka vidare så att säga?

Håller tummarna stenhårt för titthålsop!

Ush, vilket jobbigt läge. Men det låter ju som att kotan inte är problemet, bara reaktionen.
Hade liknande med min häst, svarade inte på behandlingar trots upprepade försök, spatt misstänktes av vet men hovslagaren var tveksam över detta då hon inte reagerade så. Men röntgas skulle hon, vet tipsade då om att vi skulle testa alternativa behandligar, ex shockwawe ifall det inte visades ngt på röntgen då vissa hästar tydligen inte svarar på sprutningen.

Men på röntgen syntes en liten inflammation i en sena, samt en liten blödning. Bekräftades med ultraljud. Min har då fett denna blödning som ledde till inflammation av en spark från en annan häst, det tog ett halvår att upptäcka vad det var och under tiden försämrades hältan rejält. sen var hon väldigt sne och knasig, vi är ännu inte klara med besöken hos eq och kiropraktik. Kanske kan det vara något liknande?

Har din vet ultraljudat senfästena? Förstått att det ska vara svårt att ultraljuda dem. Lite av en long shot, men min häst hade/har lite samma sjukdomshistorik som dig, hälta som inte gick att släcka, och blev inte bättre med kortison. En annan vet hittade ett paj senfäste vid kotan...
Håller tummarna inför idag!!!

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 631
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 387
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 299
Senast: Lisa2014
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 897
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka