Detta om grimmor..

Nafayette

Trådstartare
Hur gör ni igentligen??

När har dom grimman på sig och varför???
(kan ni motivera era rutiner)

Hur har ni det i stallarna under natten?
I hagarna?
på betet?
Föl?
Unghästar?
Hingstar?
Fölmärrar?

Övriga?

AM

Sv: Detta om grimmor..

Hur gör ni igentligen??

När har dom grimman på sig och varför??? Aldrig. Dom har inget behov av grimma.(kan ni motivera era rutiner)

Hur har ni det i stallarna under natten? Utegångshästar.

LIA

Mina leds i repgrimmor till och från hagen. Inga grimmor på i hagen eller inne i boxen...Lastar med repgrimma på men sätter fast hästen i vanlig grimma.

Mina har grimma hela dagarna i hagen. Därför att det är lite krångligt för lillasyster att tex ta på grimman på mitt varmblod som är 170 hög, och sen går det ju snabbare och är lättare att fånga dom helt enkelt.
På nätterna har dom inte därför att då tycker vi att dom ska slippa ha nånting i ansiktet. Oftast är dom utan täcken på nätterna också, bara för att dom ska få "vara sej själva" en stund... gör inte heller som många andra gör att använda både träns o grimman.
Våra går inte på "riktigt" bete, men under sommarhalvåret så tar dom av sej grimmarna oftast, som ett resultat av att det kliar i ansiktet så ryker grimmorna med. Så istället för att tillbringa timmar med att leta grimmar i gräset så får dom vara utan då. Så får man ta dom extra minuterna det tar att fånga dom istället...
När vi haft föl så har dom fått vant sej vid grimman tidigt. redan efter 2-3 dygn, sen har dom haft den på sej när dom blivit ledda eller när man är i stallet och dm stått i boxen. Och alla andra har fått varit utan då pga risken att fölen ska fastna...

Men nu när vi varken har föl och det är vintyer så har dom grimma på sej från det att dom går ut tills dom kommer in igen.

Har grimma på min häst i hagen för om han skulle komma ut därifrån av någon anledning är det lättare att fånga honom, vi har en ganska stor väg i närheten av stallet.
Men ingen grimma inne, det bör ju vara skönt för dom att slippa den!

Försöker att undvika grimma så mycket som möjligt

Hästen går ute dygnet runt och han och hans tjej har inte grimmor på sig då dom är väldigt lättfångade så vi anser inte att dom behöver dom då risken för att fastna är såklart lättare

Vet 2 hästar som har fastnat med bakben i grimman under natten i stallet varav den ena fick dödlig utgång så vi har aldrig grimma under natten pga risken.

Har aldrig grimma på betet men flughuvor har dom.

Jag använder grimma ENDAST vid uppstallning och när jag hämtar henne i hagen.
Kort och gott!

Har bara två vallacker hemma. Dom har nästan aldrig grimma på sig, utom då de leds eller transporteras.

Skälet är att de leder varandra, drar, sliter och busar med grimmorna. Efter att ha sett hur de håller på bedömer vi att det är säkrare att de är utan. Har försökt på sommaren (flyveils) men det blir huvor som slaktas lika friskt i stället.

Dock är de så bra kompisar så vi vill inte dela dem i olika hagar.

Inomhus, nej. Grimmorna hänger lättillgängligt och pga yttepyttigt stall så är det ca 2 meter till dörrarna (två stycken, olika lägen på byggnaderna). Dock bra att ha grimmor vid utrymning.

Har grimma på när jag hämtar i hagen, har hästen uppbunden i stallgången (har henne ofta lös också, men ibland uppbunden), i transport och när jag lastar (hemma).

Har ingen grimma av anledningarna att hästen kan få skav av grimman, fastna i grimman eller tappa grimman. Sen finns det specialfall, som när lill-killen hade en period han rymde mycket ur hagen, då fick han självklart ha grimma på så att vi skulle kunna få tag på honom. Händer även att jag haft grimma i hagen på svårfångade hästar.

I boxen har jag aldrig haft grimma på över natten, dock har jag funderat mycket på det senaste tiden pga hur mycket lättare det skulle gå att få ut hästarna om det började brinna i stallet, om man slapp krångla med grimmor. Men jag vet inte...

Ullis

superstar skrev:
Har grimma på när jag hämtar i hagen, har hästen uppbunden i stallgången (har henne ofta lös också, men ibland uppbunden), i transport och när jag lastar (hemma).

Har ingen grimma av anledningarna att hästen kan få skav av grimman, fastna i grimman eller tappa grimman. Sen finns det specialfall, som när lill-killen hade en period han rymde mycket ur hagen, då fick han självklart ha grimma på så att vi skulle kunna få tag på honom. Händer även att jag haft grimma i hagen på svårfångade hästar.

I boxen har jag aldrig haft grimma på över natten, dock har jag funderat mycket på det senaste tiden pga hur mycket lättare det skulle gå att få ut hästarna om det började brinna i stallet, om man slapp krångla med grimmor. Men jag vet inte...

Ullis
Precis som mig, men jag väljer att ha på den hagen då min herre ibland kan komma på att han inte ska bli fångad och då rycker han undan huvudet precis när man ska över öronen:devil:
Så vinter tid har han grimma med nosludd, men sommartid får han ändå vara utan då han får skav... Då lurar jag honom genom att fånga honom med koklave i stället;)

Våran kille har bara grimma på till och från hagen, samt i stallgången.

Alla hästarna står i box, inga hästar har grimman på sig. Den åker liksom av på vägen. Skulle det börja brinna är det bara att öppna boxdörrarna så hästarna får springa ut. Vi har staket överallt.

I hagarna?
Alla hästarna går med grimma. Detta endast för att förenkla in- och utsläpp. Risken att de ska fastna i något är minimal.

på betet?
Nej, då går pålle utan grimma. Dock har han flugluva. Ser ingen anledning till att ha grimma på, då det bara är jag och fodervärden som hanterar honom.

De andra kan jag inte svara på då jag aldrig ägt några sånna.

Kan ju börja med att svara för min medryttarhäst.
Han har bara grimma på sig när man leder honom till och från hagen, går utan i hagen och har ingen på sig i boxen. Han är hingst.

Sen kan jag ju ta ridskolehästarna i stallet där jag jobbar.

Hur har ni det i stallarna under natten? Inga grimmor på de hästarna som står i box men de flesta spilthästarna har grimma (några har halsrem)
I hagarna? Grimma på, de släpps och springer in själva och det blir lite jobbigt om den som släpper in ska sringa runt med 20 grimmor och sätta på.
på betet? Ingen grimma

De flesta hästar här utom mina araber;) har grimma på sig jämnt.
Ser ingen större anledning att INTE ha det.
Dock är jag rätt noga med att det är grimmor som passar.
De får inte vara för små så de inte kan tugga, och inte så stora så de kan fastna i nåt.
Så det är bara vissa sorters grimmor jag kan köpa. Särskilt noga är jag med unghästars grimmor och fölstonas när de har föl vid sidan.

Vi har inga grimmor på hästarna (hingstar, ston, unghästar) förrutom vid hantering eller om några hästar är ovanligt svårfångade. Inridningshästarna går dock med grimma ihagen av den enkla anledningen att vi inte ska slarva bort dom (antalet hästar hemma på gården varierar mellan 30-40 + ca 40 till ute i lösdrifter i skogarna.)
Om vi mot förmodan skulle ha någon häst på stall så står de på spilta så då är ju grimma en självklarhet :p Annars går alla på lösdrift

Nafayette skrev:
Hur gör ni igentligen??

När har dom grimman på sig och varför???
(kan ni motivera era rutiner)
Kan alltid motivera min rutiner annars hade jag skämts.

Aldrig!
I hagarna?
Svårfångade besöksston (stuteri) får ha om de inte får skav, får låna bättre grimma isf
på betet?
Om de behöver för flugskyddets skull och går hemomkring, aldrig på unghästbeten!
Föl?
Varierar, helst inte
Unghästar?
Behandlas som vanliga hästar
Hingstar?
Nej
Fölmärrar?
Nej

Övriga?
Oftast bara vid in o utsläpp på samtliga hästar.

AM

Så gör vi...

När dom leds till och från hagen, aldrig inne i boxen eller ute i hagen.
På betet har dom aldrig grimma heller.
Vill inte att dom ska fastna i träd eller liknande eller leka och plocka av grimmorna och kanske kliva på dom så dom fastnar.
Och sen tycker jag det verkar bekvämare för dom att gå utan grimma..

Nackdelen är väl om dom skulle rymma men det har aldrig hänt.
Större riska att dom fastnar än att dom rymmer.

Enda gången dom har grimmor på är när vi släpper ihop hästar som inte gått ihop tidigare (dock ej på betet) så vi kan ta dom fort om dom skulle bråka eller skada varandra.

Våra har grimma när de leds, står uppbundna eller transporteras. Aldrig annars.
De är lätta att fånga i både i boxen och i hagen, kommer själva och sticker in huvudet i grimman.:)

Immer

OJ vad många som har svarat :o :)

Då berättar jag hur vi gör och varför. Börjar nedifrån:

VINTERTID:
Övriga konvalecenter m.m. har grimmor hela tiden både inne och ute. Ute p.g.a. dom kan vara lite svåra att få tag på om dom drar.

Hingstar har grimman på sig dygnet runt.

Fölmärrar likaså.

Fölungar och unghästar har enbart grimmor på sig vid hantering p.g.a. det är svårt att få, då framförallt grimmor som sitter bra på föl. Orsaken har CK skrivit bra.

På betet har ingen grimma på sig.
I hagarna vintertid har alla grimma på sig.

Ej unghästarna då dom går på lösdrift.

Och så kommer vi till det där med nattetid i box.
ALLA har grimma på sig då.
Varför?
Citat Aftonbladet:
– Till sist gick det inte längre. Den sista hästen vi försökte få ut snurrade bara runt i boxen och gick inte att få grimman på. Det började brinna i boxen, så vi kunde inte göra mer. Det är oerhört frustrerande när det inte går att rädda fler liv,

Vi vet vad dom pratar om då vi själva har haft stallbrand:
http://www.overberga.com/Klipp/brand2.htm

Någon skrev att det var bara att öppna boxdörrarna..Mer fel än så kan det inte bli då hästar är galna inne i en brinnande box.
En liten fölunge kan man däremot bära ut.

AM

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 540
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama