Detta med växthuseffekten

Jag vet inte om du tror på det du skriver själv, men bolagsskatt för ett bolag ingående i en internationell koncerns bestämmer i praktiken företaget själv. Flera stora svenska internationella företag betalar i princip ingen bolagsskatt alls i Sverige tex. Vovlo, Sandvik, Skanska för att bara nämna några stora.

Vad anser du att vi ska göra med de företagen då? Förstatliga dem? Dessutom har ju tex Sandvik åkt dit för skattefusk och fått betala. Det är ju svårt också att sätta dit ett företag som följer reglerna, då är det ju reglerna det är fel på och inte företaget.

Faktum kvarstår, utan utländskt kapital förlorar vi skatt och givetvis arbetstillfällen oavsett vilken bransch det gäller.
 
Ja, jag blir faktiskt lite matt på när aktivister som säger sig vara miljövänliga försöker stoppa gruvor som tex Norra Kärr som består av metaller för högteknologi. Visst, om de inte hade mobiler, iPads etc kanske jag skulle lyssna på dem men som det är nu anser jag att det är höjden av rätt vidrig dubbelmoral. NIMBY i sin prydno.

Det är lite samma där, vi kanske måste nå en nivå av "good enough". Plus att svenska/skandinaviska regler för brytning är bland världens strängaste, i kombination med rättvisa villkor för arbetare. Det är inte många andra länder som har båda de delarna.
Fast Norra Kärr är ett väldigt speciellt exempel, eftersom det handlar om avrinning till Vättern (och risk för en miljökatastrof i en sjö som försörjer väldigt många människor med rent dricksvatten bl.a.), och inte "enbart" om markägare som får sin mark "konfiskerad".

Ska man bryta mineral, så ska det göras miljömässigt och socialt hållbart. Inte nära en av Sveriges största dricksvattentäkter som riskerar kontaminering.
 
Fast Norra Kärr är ett väldigt speciellt exempel, eftersom det handlar om avrinning till Vättern (och risk för en miljökatastrof i en sjö som försörjer väldigt många människor med rent dricksvatten bl.a.), och inte "enbart" om markägare som får sin mark "konfiskerad".

Ska man bryta mineral, så ska det göras miljömässigt och socialt hållbart. Inte nära en av Sveriges största dricksvattentäkter som riskerar kontaminering.

Fast det är samma motstånd och till viss del samma argument på andra ställen som inte är i närheten av en större vattentäkt.

Jag ser hellre en gruva i Sverige med våra miljökrav än en i tex Afrika där det mer eller mindre inte finns några krav alls. För hur vi än vrider och vänder på det, vi behöver de här metallerna.

Alternativt slutar vi använda tekniken de behövs för.
 
Fast Norra Kärr är ett väldigt speciellt exempel, eftersom det handlar om avrinning till Vättern (och risk för en miljökatastrof i en sjö som försörjer väldigt många människor med rent dricksvatten bl.a.), och inte "enbart" om markägare som får sin mark "konfiskerad".

Ska man bryta mineral, så ska det göras miljömässigt och socialt hållbart. Inte nära en av Sveriges största dricksvattentäkter som riskerar kontaminering.

Ja absolut, men exemplet var bara utifrån att man just VET vad som finns och egentligen inte behöver leta. Att det finns annan problematik bidrar förhoppningsvis till att det inte blir nåt, men...
 
Fast det är samma motstånd och till viss del samma argument på andra ställen som inte är i närheten av en större vattentäkt.

Jag ser hellre en gruva i Sverige med våra miljökrav än en i tex Afrika där det mer eller mindre inte finns några krav alls. För hur vi än vrider och vänder på det, vi behöver de här metallerna.

Alternativt slutar vi använda tekniken de behövs för.
Om du tittar lite i detalj på Norra Kärr, så ligger det höglänt på östra sidan om Vättern. Redan ett mindre problem (översvämning) med en slamdamm skulle kunna ge en oåterkallelig katastrof för Vättern.

Så just den brytningen är kanske en som borde undvikas.

Förhoppningsvis finns de sällsynta jordartsmetaller som skulle kunna brytas där på annat håll, gärna i Sverige, och de brytas av ett svenskt företag med långsiktigt säkrad finansiering...

KL

För övrigt sällar jag mig till kören som hävdar att vi har en svag mineral lagstiftning.
 
Jag tycker trådrubriken är falsk marknadsföring.

My bad antar jag :p

För att gå mer direkt på titeln kan jag tänka mig att en stigande havsvattennivå kommer att ställa till det med brunnar som ligger kustnära, dvs att man får in saltvatten i dem. Det kommer ju förmodligen att bli en ökad erosion längs kusten också.

Jag kan tillägga att sådana här förändringar är utanför mitt område. Vad det är borde vara tämligen uppenbart :D även om om jag läst lite kvartärgeologi, hydrologi och meteorologi också.
 
Jag ville inte skriva dig på näsan, därav min förvånade fråga. Vad jag undrade över är vad du menar när du säger att hotet om en annalkande istid skulle ha försvunnit i och med den globala uppvärmningen.
Ja? Är det fortfarande så att det finns ett scenario om en annalkande istid? Jag ser eller hör inte det idag? Jag påstår ingenting, jag är frågande. När jag växte upp talades det om att isarna slog nya rekord varje år på södra halvklotet, idag talar man bara om att isarna smälter på norra halvklotet. Vad jag förstår ökar fortfarande isarna på södra halvklotet och det verkar råda okunskap om varför även bland forskare varför det råder såna motsatsförhållande mellan polerna. Jag påstår som sagt ingenting, jag säger bara att idag pratar man bara om global uppvärmning, något man inte hörde talas om när jag växte upp då man bara talade om kallare klimat.
 
Ja? Är det fortfarande så att det finns ett scenario om en annalkande istid? Jag ser eller hör inte det idag? Jag påstår ingenting, jag är frågande. När jag växte upp talades det om att isarna slog nya rekord varje år på södra halvklotet, idag talar man bara om att isarna smälter på norra halvklotet. Vad jag förstår ökar fortfarande isarna på södra halvklotet och det verkar råda okunskap om varför även bland forskare varför det råder såna motsatsförhållande mellan polerna. Jag påstår som sagt ingenting, jag säger bara att idag pratar man bara om global uppvärmning, något man inte hörde talas om när jag växte upp då man bara talade om kallare klimat.

Visst finns det ett scenario om en annalkande istid som är direkt knuten till global uppvärmning. Den antas kunna inträffa över Skandinavien i händelse av att den globala uppvärmningen påverkar Golfströmmen så att dess flöde bromsas eller att den helt avstannar. Det talades det redan om på 1980-talet (men då talade man bara upp växthuseffekt, inte om global uppvärmning).
 
Visst finns det ett scenario om en annalkande istid som är direkt knuten till global uppvärmning. Den antas kunna inträffa över Skandinavien i händelse av att den globala uppvärmningen påverkar Golfströmmen så att dess flöde bromsas eller att den helt avstannar. Det talades det redan om på 1980-talet (men då talade man bara upp växthuseffekt, inte om global uppvärmning).
Det var kanske inte riktigt så det målades upp när jag var liten (70-tal), då man pratade om hur det kallare klimatet skulle få medelhavet att frysa, att afrika skulle få vintersäsonger och många djurarter skulle gå under då de inte skulle klara den kylan som skulle bli. Så målades det upp för oss i skolan, jag tror tom jag har kvar någon teckning jag gjorde på snöklädda palmer och en elefant med lovikavantar på fötterna...
 
För övrigt är det intressant det här jag nämnde med hur isen växer i söder men smälter i norr, NASA verkar inte riktigt förstå heller när man läser om det. De hade lagt upp denna:
 
Det var kanske inte riktigt så det målades upp när jag var liten (70-tal), då man pratade om hur det kallare klimatet skulle få medelhavet att frysa, att afrika skulle få vintersäsonger och många djurarter skulle gå under då de inte skulle klara den kylan som skulle bli. Så målades det upp för oss i skolan, jag tror tom jag har kvar någon teckning på snöklädda palmer och en elefant med lovikavantar på fötterna...

Det var därför som jag frågade - jag kan ju inte veta vilken förklaringsmodell som det refererades till i ditt fall. Varför som kan ge upphov till istid finns det flera hypoteser om. Jag undrade mest vad du menade med att det verkade finnas en motsättning mellan global uppvärmning och istid.
 
Det var därför som jag frågade - jag kan ju inte veta vilken förklaringsmodell som det refererades till i ditt fall. Varför som kan ge upphov till istid finns det flera hypoteser om. Jag undrade mest vad du menade med att det verkade finnas en motsättning mellan global uppvärmning och istid.
Jag menade ingenting annat än vad jag skrev. Jag debatterar inte, jag är inte kunnig i ämnet men vill lära mig.
: Jorden kommer i framtiden bli kallare och kallare, isarna kommer att växa och norra halklotet kommer i en framtid inte att vara så trevligt att vistas vid. (såg man inte det redan då att isarna smälte? I så fall, varför inte?)
Nu: Isarna smälter (i norr), vi kommer att få varmare och varmare klimat.

Jag är bara förvirrad.
 
Jag menade ingenting annat än vad jag skrev. Jag debatterar inte, jag är inte kunnig i ämnet men vill lära mig.
: Jorden kommer i framtiden bli kallare och kallare, isarna kommer att växa och norra halklotet kommer i en framtid inte att vara så trevligt att vistas vid. (såg man inte det redan då att isarna smälte? I så fall, varför inte?)
Nu: Isarna smälter (i norr), vi kommer att få varmare och varmare klimat.

Jag är bara förvirrad.

Jag har aldrig skrivit att du debatterade. Jag undrade bara vad du menade i ditt första inlägg eftersom det lät konstigt och jag inte alls förstod hur du menade i ditt första inlägg. Inget konstigare än så.
 
Det var kanske inte riktigt så det målades upp när jag var liten (70-tal), då man pratade om hur det kallare klimatet skulle få medelhavet att frysa, att afrika skulle få vintersäsonger och många djurarter skulle gå under då de inte skulle klara den kylan som skulle bli. Så målades det upp för oss i skolan, jag tror tom jag har kvar någon teckning jag gjorde på snöklädda palmer och en elefant med lovikavantar på fötterna...
Jag har i hela mitt liv varit intresserad av ämnen av den här karaktären, och känner inte igen det alls - i varje fall om man pratar om vad som skulle hända under ens egen livstid. Däremot, pratar du om istidernas vanliga cykler, så jovisst. Men i så fall är det väl inte riktigt vad som diskutteras här?

Atomvintern var väl mer på tapeten på 70-talet, att ryssarna/jänkarna skulle bomba oss tillbaka till is och kyla.
 

Liknande trådar

Hästvård Det här är fan den VÄRSTA jävla sk vinter jag varit med om på länge. Under snöovädret i onsdags kom det undekylt regn, och sen frös det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 126
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 152
S
Träning Jag har funderat på att bygga en lösdrift att ha min kallblodstravare på, men jag är skeptiskt till kombinationen långvarig kyla, arbete...
2
Svar
22
· Visningar
2 874
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp