Detta med växthuseffekten

Jag har ett exempel ur verkligheten där man just nu fått tillstånd för prospektering för kobolt. För 30 år sen letade man efter guld i området men fann inte tillräckligt mycket, därför blev det inget. Man fann dock kobolt - men på den tiden var det inte särskilt intressant. Nu används metallen bland annat i bilbatterier vilket gjort efterfrågan mycket högre.

De som prospekterar (eller, ska, jag tror inte tillståndet vunnit laga kraft än) VET alltså att det finns kobolt i brytvärd mängd där. Stackars markägare säger jag.
 
Jag har ett exempel ur verkligheten där man just nu fått tillstånd för prospektering för kobolt. För 30 år sen letade man efter guld i området men fann inte tillräckligt mycket, därför blev det inget. Man fann dock kobolt - men på den tiden var det inte särskilt intressant. Nu används metallen bland annat i bilbatterier vilket gjort efterfrågan mycket högre.

De som prospekterar (eller, ska, jag tror inte tillståndet vunnit laga kraft än) VET alltså att det finns kobolt i brytvärd mängd där. Stackars markägare säger jag.

Ska du skälla på att kunskap finns om Sveriges berggrund kan du ju börja med SGU och deras undersökningar av den samt borrkärnearkivet i Malå...

Kobolt är som sagt högintressant och jag har jobbat med det också. Återigen, jag har svårt att enbart tycka synd om en välmående svensk markägare när man vet hur prospektering och brytning går till i tredje världen.

Jag kan känna en viss sympati med markägaren och förstå dennes perspektiv men inte ömka den. Äger man mark i Sverige är inte det här någon överraskning, minerallagen har sett ut som den gör rätt länge. Har man problem med den kanske man ska låta bli att vara markägare och framför allt inte använda modern högteknologi.

Lite hårt kanske men jag mår illa av blotta tanken på hur gruvdrift görs i utvecklingsländer. På de allra flesta ställen är den vidrig på alla nivåer.
 
Vi får nog agree to disagree här @athena_arabians , det var iofs inte helt oväntat ;)

Givetvis :D Och som sagt, jag har respekt för de som har annat synsätt än vad jag har. Dock ska åsikter vara baserade på fakta tycker jag och inte rykten samt hittepå. Nu tvivlar jag inte på att du har betydligt bättre koll på minerallagen än gemene man iom ditt jobb men jag stöter ofta på fördomen att vi kan göra vad vi vill, hur vi vill, när vi vill och riktigt så är det ju inte.
 
... En stor del av antigruvlobbyn består av aktivister utan mark (inte enbart givetvis).
Antigruvlobbyn? Jag tror inte någon sådan existerar, däremot finns det en stark internationell gruvlobby med stora ekonomiska resurser att påverka och som också aktivt gör det.

Minerallagen kom till 1991 och bygger på den tidigare gruvlagen från 1974. Som det nu är utnyttjar privata och internationella företag en svensk förlegad lagstiftning, i praktiken skänker vi bort vårt lands naturresurser, det är alltså inte bara en fråga om att enskilda markägare i princip är helt rättslösa.
 
Antigruvlobbyn? Jag tror inte någon sådan existerar, däremot finns det en stark internationell gruvlobby med stora ekonomiska resurser att påverka och som också aktivt gör det.

Minerallagen kom till 1991 och bygger på den tidigare gruvlagen från 1974. Som det nu är utnyttjar privata och internationella företag en svensk förlegad lagstiftning, i praktiken skänker vi bort vårt lands naturresurser, det är alltså inte bara en fråga om att enskilda markägare i princip är helt rättslösa.

Du har fel.

Det måste som sagt finnas ett svenskt bolag vid gruvdrift som betalar skatt i Sverige. Sedan är det som sagt inget som hindrar svenska företag att verka inom branschen men det finns ett ringa intresse för det, undantaget då Boliden och Lundin Mining.

Minerallagen ändrades för att staten ville få fart på prospekteringen (utan att betala själv kan vi väl tillägga) och för att åstadkomma detta öppnades det upp för utländska bolag. Bolag som pumpar in pengar i Sverige vid prospektering och med tanke på hur få uppslag som blir till en gruva är det rena pengar in för Sverige (och jobbtillfällen, de allra flesta använder svenska borrbolag). Att staten ville få fart på prospekteringen är för att gruvnäringen är en enormt viktig källa till intäkter och en stor del av vår export.

Att ta fram högteknologiska metaller gagnar oss alla och vad är så märkligt med att ett företag vill göra vinst? Jag tror ingen vill ha tillbaka något i stil med Sovjet... Även om bolaget inte är svenskt så landar det som sagt vinst i Sverige i form av skatter, både från bolaget självt och från de som arbetar för bolaget.

Vad gäller antigruvlobbyn... tja, jag har stött på den personligen så nog finns den.
 
Fast naturresursen är ju vår. Kan vem som helst starta ett oljefält på Nordsjön t ex?

Ingen aning, jag kan mer eller mindre noll om olja och de tillstånd som krävs.

Men hur tycker du vår mineralresurs ska förvaltas då? En ärligt menad fråga för det är en resurs som är nödvändig för att bevara vår nuvarande levnadsstandard.

Det vore ju toppen om det kom in fler svenskägda bolag i branschen men det intresset finns ju inte. Svenska staten kommer aldrig att satsa de pengar som krävs för att prospektera och starta upp en gruva, LKAB undantaget (för de som inte vet, LKAB sysslar enbart med järnmalm i norra Sverige).
 
Ingen aning, jag kan mer eller mindre noll om olja och de tillstånd som krävs.

Men hur tycker du vår mineralresurs ska förvaltas då? En ärligt menad fråga för det är en resurs som är nödvändig för att bevara vår nuvarande levnadsstandard..

Jag har inget bättre svar än att jag tycker mer av pengarna skulle stanna i landet.
 
Jo, om inga svenska företag eller staten vill göra investeringarna. Dvs det finns i nuläget en liten ekonomisk vilja inom landet för att bedriva gruvverksamhet medan det finns en stark utländsk vilja att göra det.

Men det skulle de antagligen göra om de fick avsätta 2% till Sverige också.
 
Det var inte den jag pratade om utan bolagsskatten.
Jag vet inte om du tror på det du skriver själv, men bolagsskatten för ett bolag ingående i en internationell koncerns bestämmer i praktiken företaget själv. Flera stora svenska internationella företag betalar i princip ingen bolagsskatt alls i Sverige.
 

Liknande trådar

Hästvård Det här är fan den VÄRSTA jävla sk vinter jag varit med om på länge. Under snöovädret i onsdags kom det undekylt regn, och sen frös det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 126
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 152
S
Träning Jag har funderat på att bygga en lösdrift att ha min kallblodstravare på, men jag är skeptiskt till kombinationen långvarig kyla, arbete...
2
Svar
22
· Visningar
2 874
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp