Vi prospekterar och sedan eventuellt exploaterar, endast staten kan expropriera![]()
Jag vet men det är ju inte staten som driver gruvan sen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi prospekterar och sedan eventuellt exploaterar, endast staten kan expropriera![]()
Jag vet men det är ju inte staten som driver gruvan sen.
Jag har ett exempel ur verkligheten där man just nu fått tillstånd för prospektering för kobolt. För 30 år sen letade man efter guld i området men fann inte tillräckligt mycket, därför blev det inget. Man fann dock kobolt - men på den tiden var det inte särskilt intressant. Nu används metallen bland annat i bilbatterier vilket gjort efterfrågan mycket högre.
De som prospekterar (eller, ska, jag tror inte tillståndet vunnit laga kraft än) VET alltså att det finns kobolt i brytvärd mängd där. Stackars markägare säger jag.
Vi får nog agree to disagree här @athena_arabians , det var iofs inte helt oväntat![]()
Antigruvlobbyn? Jag tror inte någon sådan existerar, däremot finns det en stark internationell gruvlobby med stora ekonomiska resurser att påverka och som också aktivt gör det.... En stor del av antigruvlobbyn består av aktivister utan mark (inte enbart givetvis).
Antigruvlobbyn? Jag tror inte någon sådan existerar, däremot finns det en stark internationell gruvlobby med stora ekonomiska resurser att påverka och som också aktivt gör det.
Minerallagen kom till 1991 och bygger på den tidigare gruvlagen från 1974. Som det nu är utnyttjar privata och internationella företag en svensk förlegad lagstiftning, i praktiken skänker vi bort vårt lands naturresurser, det är alltså inte bara en fråga om att enskilda markägare i princip är helt rättslösa.
Även om bolaget inte är svenskt så landar det som sagt vinst i Sverige i form av skatter, både från bolaget självt och från de som arbetar för bolaget.
Fast naturresursen är ju vår. Kan vem som helst starta ett oljefält på Nordsjön t ex?
Mineralavgiften, eller mineralersättningen, är 0.2 % av malmens värde, i princip helt försumbart.Du har fel.
Det måste som sagt finnas ett svenskt bolag vid gruvdrift som betalar skatt i Sverige.
Ingen aning, jag kan mer eller mindre noll om olja och de tillstånd som krävs.
Men hur tycker du vår mineralresurs ska förvaltas då? En ärligt menad fråga för det är en resurs som är nödvändig för att bevara vår nuvarande levnadsstandard..
Jag har inget bättre svar än att jag tycker mer av pengarna skulle stanna i landet.
Bra jämförelse, den visar väldigt tydligt på hur orimlig dagens lagstiftning är ur ett samhällsperspektiv.Fast naturresursen är ju vår. Kan vem som helst starta ett oljefält på Nordsjön t ex?
Det har jag heller inget emot givetvis men har som sagt svårt att se det som läget är idag.
Mineralavgiften, eller mineralersättningen, är 0.02 % av malmens värde, i princip helt försumbart.
Det känns väl ändå inte överväldigande svårt?
Jo, om inga svenska företag eller staten vill göra investeringarna. Dvs det finns i nuläget en liten ekonomisk vilja inom landet för att bedriva gruvverksamhet medan det finns en stark utländsk vilja att göra det.
Men det skulle de antagligen göra om de fick avsätta 2% till Sverige också.
Jag vet inte om du tror på det du skriver själv, men bolagsskatten för ett bolag ingående i en internationell koncerns bestämmer i praktiken företaget själv. Flera stora svenska internationella företag betalar i princip ingen bolagsskatt alls i Sverige.Det var inte den jag pratade om utan bolagsskatten.