Detta med växthuseffekten

Ramona

Trådstartare
Vad exakt säger man ska hända i tex Västra Götaland? Hade diskussionen idag med en kollega och då hävdade jag att det kommer att bli varmare och regna mer, typ som vädret är nu. Mindre snö tex eftersom det inte kommer att vara minusgrader på våra breddgrader. Han hävdade att jag hade fel och drog in någon ny studie som visade att vintrarna där vi bor inte alls blivit varmare utan att det alltid varit såhär.

Det skulle visst vara en myt att vi har mindre snö nu än för 50 år sen. Vad stämmer?

Just nu är jag så trött på leran och detta regn att jag knappt orkar vänta tills på lördag när det blir minusgrader igen! Idag ramlade jag nästan omkull i halkig lera och jag övervägde att hämta studsaren och skjuta båda mina hästar för jag inte pallade mer lera och regn.....och då har jag jättefina marker jämfört med andra! Hur ska vi överleva om det blir värre än vad det redan är??
 
Vad exakt säger man ska hända i tex Västra Götaland? Hade diskussionen idag med en kollega och då hävdade jag att det kommer att bli varmare och regna mer, typ som vädret är nu. Mindre snö tex eftersom det inte kommer att vara minusgrader på våra breddgrader. Han hävdade att jag hade fel och drog in någon ny studie som visade att vintrarna där vi bor inte alls blivit varmare utan att det alltid varit såhär.

Det skulle visst vara en myt att vi har mindre snö nu än för 50 år sen. Vad stämmer?

Just nu är jag så trött på leran och detta regn att jag knappt orkar vänta tills på lördag när det blir minusgrader igen! Idag ramlade jag nästan omkull i halkig lera och jag övervägde att hämta studsaren och skjuta båda mina hästar för jag inte pallade mer lera och regn.....och då har jag jättefina marker jämfört med andra! Hur ska vi överleva om det blir värre än vad det redan är??
Undrar under vilken sten han hittat den studien? Jag tycker snarare att vi slår ständigt nya väderrekord, varmaste året, regnmängder under en månad, smältande glaciärer även här i Sverige ...
 
Undrar under vilken sten han hittat den studien? Jag tycker snarare att vi slår ständigt nya väderrekord, varmaste året, regnmängder under en månad, smältande glaciärer även här i Sverige ...
Fast i somras var Det en väldigt kall sommar. Danmark har inte haft så kallt på 70 år. Potatis och betor ruttnar på åkrarna.
 
Fast i somras var Det en väldigt kall sommar. Danmark har inte haft så kallt på 70 år. Potatis och betor ruttnar på åkrarna.
Att ett år är varmaste hittills sedan mätningarna betyder ju inte att det är en varm och fin sommar, det kan vara ett utsmetat år vädermässigt, med låga temperaturer och mycket regn, lite sol. Varken varmt eller kallt och mycket talar väl för att det är vad vi har att se "fram emot".
 
Jag hör till den generationen som växt upp med hotet om annalkande ny istid. Jag undrar var den tog vägen. Liksom, under min livstid kan klimatet rimligtvis inte ha vänts 180'?
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Fast i somras var Det en väldigt kall sommar. Danmark har inte haft så kallt på 70 år. Potatis och betor ruttnar på åkrarna.
Nu gör du den logiska kullerbytta som alltför många gör. Jag vet inte hur många gågner jag hört folk säga.
"Titta så kallt det är och så talar de om växthuseffekt."
Problemet är att man då tittar på en plats, den man befinner sig på. Klimatet är dock globalt så man måste titta globalt. Vad som händer tex här i Sverige vid ett givet ögonblick säger ingenting alls om de stora skeendena. En kall sommar i Sverige kan vad jag förstått faktiskt bero på växthuseffekten eftersom den påverkar havströmmar och blir Golfströmmen svagare påverkar det klimatet i vårt land.
 
Jag vet inte hur specifika de där klimatmodellerna är för så globalt sett små geografiska områden som tex västsverige?

Men mer nederbörd och en varmare årsmedeltemperatur, dvs kallare somrar och varmare vintrar och allmänt mer regn, är vad jag har uppfattat att vi får vänja oss vid.

Det nuvarande regnandet är ju antingen karaktärsdanande eller komplett psykiskt nedbrytande, beroende på hur man är lagd.
 
Framförallt mer ojämn nederbörd, dvs mer på vissa platser och mindre på andra. Och högre temperatur då såklart. Man ser ju att odlingszonerna ganska snabbt förskjuts, det var ett väldigt pedagogiskt inslag på nyheterna senast igår om just det.

Sen kan jag känna mig så uppgiven med tanke på stora länder som Kina och Indien som nu ska göra vår resa med bilar till alla osv. Det känns verkligen inte som någon mening alls att göra något i lilla Sverige.
 
Sen kan jag känna mig så uppgiven med tanke på stora länder som Kina och Indien som nu ska göra vår resa med bilar till alla osv. Det känns verkligen inte som någon mening alls att göra något i lilla Sverige.

Även om farhågorna är rimliga, så tror jag att det är felaktigt att förutsätta att utvecklingsländer behöver vandra samma väg och använda samma teknik som de redan utvecklade länderna har gjort, t.ex. genom att skapa en stor bilpark som drivs på fossila bränslen. Utvecklingsländerna är inte lika vägvalsberoende som vi är, utan har större möjligheter än vad vi har att gå över till elbilar.

Ett tydligt exempel på det är västvärldens, i jämförelse, mycket långsamma övergång till mobilteknologi och trådlös teknik. Det ska till politiska beslut, det är kostsamt att bygga om befintlig infrastruktur och system av olika slag. För att inte tala om farhågor med den nya tekniken som ska stötas och blötas både etiskt och politiskt. När det redan finns ett fungerande system så finns det således en inbyggd kulturell, politisk och ekonomisk tröghet när det kommer till att förändra detta. När vi tittar på vår egen övergång till mobilteknologi och trådlös teknik så kan den för oss förefalla ha gått mycket snabbt. Men om vi jämför oss med utvecklingsländer i bland annat Afrika så har den gått oerhört trögt. De behöver gå igenom samma tröga process som vi när det kommer till att införa modern teknik. De hoppar liksom på den nya tekniken direkt.
 
Även om farhågorna är rimliga, så tror jag att det är felaktigt att förutsätta att utvecklingsländer behöver vandra samma väg och använda samma teknik som de redan utvecklade länderna har gjort, t.ex. genom att skapa en stor bilpark som drivs på fossila bränslen. Utvecklingsländerna är inte lika vägvalsberoende som vi är, utan har större möjligheter än vad vi har att gå över till elbilar.

Ett tydligt exempel på det är västvärldens, i jämförelse, mycket långsamma övergång till mobilteknologi och trådlös teknik. Det ska till politiska beslut, det är kostsamt att bygga om befintlig infrastruktur och system av olika slag. För att inte tala om farhågor med den nya tekniken som ska stötas och blötas både etiskt och politiskt. När det redan finns ett fungerande system så finns det således en inbyggd kulturell, politisk och ekonomisk tröghet när det kommer till att förändra detta. När vi tittar på vår egen övergång till mobilteknologi och trådlös teknik så kan den för oss förefalla ha gått mycket snabbt. Men om vi jämför oss med utvecklingsländer i bland annat Afrika så har den gått oerhört trögt. De behöver gå igenom samma tröga process som vi när det kommer till att införa modern teknik. De hoppar liksom på den nya tekniken direkt.

Jag hoppas du har rätt men jag tvivlar. Kina t ex bygger ju massor av nya kolkraftverk om jag inte är felunderrättad.
 
Jag hoppas du har rätt men jag tvivlar. Kina t ex bygger ju massor av nya kolkraftverk om jag inte är felunderrättad.

Nja, de bygger faktiskt många kärnkraftverk som de (och jag i ärlighetens namn) anser är grön kraft. De vet att de har enorma problem pga utsläppen från kolkraften och försöker göra något åt det. Andelen kärnkraftsel är fortfarande låg men ökar stadigt där. De är väldigt aktiva när det gäller att säkra tillgången till kärnbränsle också.
 
Jag hoppas du har rätt men jag tvivlar. Kina t ex bygger ju massor av nya kolkraftverk om jag inte är felunderrättad.

När det gäller kol så är utvecklingen i Kina trögare, just eftersom Kina producerar sin egen kol. Däremot så har Kina förändrat sin syn på kolkraften. Kina stänger i snabb takt kolgruvor och har börjat avbryta sin satsning på kolkraftverk - man ska sluta bygga ny kolkraft och istället satsa på IPCCs linje. Även Indien avbryter planer på nya kolkraftverk till förmån för solenergi (med bland annat världens största park med solpaneler - en historiskt stor satsning).
 
Nja, de bygger faktiskt många kärnkraftverk som de (och jag i ärlighetens namn) anser är grön kraft. De vet att de har enorma problem pga utsläppen från kolkraften och försöker göra något åt det. Andelen kärnkraftsel är fortfarande låg men ökar stadigt där. De är väldigt aktiva när det gäller att säkra tillgången till kärnbränsle också.

Ja alltså kärnkraft är verkligen en kluring these days.
 
Det sjukaste med världens energiförsörjning enligt min mening är att det vore rent tekniskt sett relativt enkelt att förse "allt och alla" med solenergi. Problemet är liksom att distribuera den över landgränser osv, det är ju utopiskt antagligen men tänk vilken grej!
 

Liknande trådar

Hästvård Det här är fan den VÄRSTA jävla sk vinter jag varit med om på länge. Under snöovädret i onsdags kom det undekylt regn, och sen frös det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 126
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 152
S
Träning Jag har funderat på att bygga en lösdrift att ha min kallblodstravare på, men jag är skeptiskt till kombinationen långvarig kyla, arbete...
2
Svar
22
· Visningar
2 874
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp