Detta med täcken..

Carla

Trådstartare
Täcken har aldrig varit min grej.
Jag har alltid svårt att veta vad som är vad och vad man ska titta på etc. etc.

Så - nu undrar jag. När jag tittar runt på olika täcken på nätet står det bl.a. 600 denier. Vad är denier? Är det hur slitstarkt täcket är?
Ju högre siffra desto bättre?

Det här med 400 g polyesterfodring förstår till och med jag, det är hur varmt/tjockt täcket är.

Men det är väl framförallt denier jag inte riktigt hajar.

Min häst ska nämlöigen helklippas nu i veckan och han är en riktig rövare i hagen så han leker gärna och väldigt mkt och väldigt tätt inpå.

Tacksam för svar!

Kram, Carla

Sv: Detta med täcken..

denier är rivstyrkan på tyget. precis som på strumpbyxor!! nylonstrumpor brukar va 20 denier.... så ju fler denier, ju starkare är tyget.

fyllningen mäts som sagt i gram, 300-500g är vintertäcken, 100-200g höst/vårtäcken.

Så har jag då hittat ett täcke med 1680 denier är detta alltså ultrabra? :D

Ja, det är ett av de högre denier-värdena. Att tänka på är att OCKSÅ kolla prislappen - de flesta täcken går sönder till slut ;) Att då hitta två ok för lägre pris kan ju funka, för priserna följer kvalitén.

Tänk också på att andasegenskaper (mvp, sök på vattenpelare) är viktiga. Ju högre värden desto bättre.

Denier är hur slitstarkt tyget är och ska du ha ett vintertäcke ska du även kolla på andasegenskaper och vattenpelaren. Desto högre destå bättre. tex så ska vattenpelaren vara mins 1500 mm för att ett täcke ska vara vattentätt, så ju högre desto bättre.

Det här är en ganska bra sida som det står lite om täcken på :)

http://www.hasttackesakuten.se/guide.html

Liknande trådar

Utrustning Nu vill jag gärna ha era tips på slitstarka utetäcken med god passform för en stor häst som inte är alltför bred över bogen :) Gärna med...
2
Svar
29
· Visningar
2 837
Senast: Wembley
·
Hästvård Har funderingar hur jag ska göra med min svårfödda arabvalack. Han tycks knappt gå upp ngt även fast det känns som att jag trycker i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 873
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka