Detta med hårt underlag

Marie_K

Trådstartare
Hej!

Jag är bara i början av "karriären" och rider väl mest som vanliga människor än så länge, om ni förstår vad jag menar!

Det diskuteras ju en del om underlag och jag har funderat kring detta. Vissa vill ha vanliga järnskor, andra barfota, en del har boots. Men hur rider ni? Alltså, travar och galopperar ni på vanliga hårdare grusvägar? Det ser ju ut att vara mycket vanlig grusväg på tävlingar och då travas det ju mestadels. Hur försiktiga är ni med att trava där det är hårt?

Förr hade jag en ponny som jag red 2 tim per dag på. Ville tävla distans då men kom aldrig till start innan jag tvingades sälja henne pga min längd. Jag hade henne skodd som vanligt och travade mycket på hårdare grusvägar, varvat med skogsstigar etc. Ponnyn var aldrig halt en enda gång på dom 4-5 åren jag ägde henne. Hästen därefter som senare skadade sej i hagen red jag innan det i kanske 4 år på samma sätt, aldrig en hälta på den hästen heller.

Men vad är era erfarenheter?

MVH Marie

Sv: Detta med hårt underlag

Trava på hårda underlag kan man göra men man måste ta hänsyn till hur mycket hästen har gått på hårda underlag. Det skall läggas in successivt i träningen och med en häst i form och balans. Inga längre sträckor i början, inget högt tempo och inte i nedförsbackar.

Det hästen blir tränad för, är den van vid. Jag har alltid travat o galopperat på grusväg eftersom det har varit det enda vi ridit på. Nu är hästen uppstallad i skogen men tidigare så stod han i stall på skåneslätten med odlade åkrar och grusvägar. Då har man inget annat val än att rida på grusvägarna.
Jag tror att det är värre för benen med för mjuka underlag än för hårda.
// Linda

Min häst är byggd på ett sådant sätt att han är känsligare för mjukt underlag än hårt. Dessutom är han tränad för hårt underlag. Så jag både travar och galopperar på hårt underlag.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 123
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 699
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 626
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 891
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar