Detta med att omplacera hundar

Priscilla

Trådstartare
För en tid sedan tvingades jag inse att jag inte längre kunde ha kvar min kooikerhane, som jag haft sedan han var valp, snart fem år. Beslutet att omplacera honom kom inte huxflux, utan mognade fram. Det var otroligt jobbigt att inse att det var det bästa för alla parter. De nya ägarna fick en mycket lång prövotid innan jag slutligen kunde släppa taget på riktigt, för att jag verkligen ville försäkra mig om att han blev såld till rätt personer.

Trots att jag har goda anledningar till omplacering (graviditet, färdig med utbildning vilket innebär mindre fritid, annan krävande hund) är det ändå så ofattbart många som är så ELAKA och ska tycka saker och ting om händelsen. Många av de mail eller kommentarer jag fått har handlat om att jag är en usel människa för att jag har "ersatt min hund med en bättre", och att den nya hunden jag har också säkert kommer gå "samma öde till mötes" och kasseras när han inte lever upp till mina förväntningar.

Jag blir helt ställd när jag får såna kommentarer. "Stackars hund" och allt möjligt sånt.

Jag har alltid tänkt att det jobbiga ligger hos en själv, som människa. Att hunden inte bryr sig speciellt mycket om var den bor, så länge den får aktivering i lagom dos, mat och omsorg. Visst, man har hört om extrema fall där hunden har dött av sorg när husse dog osv. Men för oss vanliga, som inte har en övernaturlig kontakt med våra djur, så är det väl knappast så det förhåller sig?

Detta blir en riktig skriva-av-sig-tråd, ni får ursäkta. Men jag blir så himla ledsen, verkligen på riktigt :cry: Jag önskar så att man kunde skaffa såntdär gåsskinn så att allt bara rann av en. Men tyvärr tar jag åt mig av elaka människors tyckanden och det tynger mig verkligen. Så jag behövde nog mest skriva av mig lite.

Sv: Detta med att omplacera hundar

Heh. Vilka jäkla idioter som beter sig så mot dig!
Om du kommit fram till att det är bäst att din hund får ett nytt hem, om du hittar ett bra hem och hunden mår bra där, varför i hela världen skulle något då vara elakt mot honom?

Det är SÅ många som har konstig syn på det där med hundägande, MÅNGA som inte tar sitt ansvar för hunden/hundarna på olika sätt och hunden blir i princip alltid den som lider mest för det i slutet. Varför kan inte folk bli sura på dem istället för på de som faktiskt tar sitt ansvar som hundägare och ser till hundens bästa?

Suck. En del är så elaka. Jag förstår inte det där med att man prompt MÅSTE ha sin hund hos sig från att den är 8 v tills den självdör i skogen, typ. Om fler vore som du och insåg att det finns andra som kan ta hand om min hund, kanske till och med så den mår bättre där, skulle många hundar i världen ha det bättre. Om fler kunde tänka på djuret istället för sig själva, och allra minst hacka på de som faktiskt fullföljer sin plikt som djurägare och gör det bästa för sin hund.

Stor eloge till dig son faktiskt hade modet att omplacera din vän, det är inget lätt beslut:bow:
Människor verkar ha ett behov av att få gnälla på andra, tyvärr.
Försök att inte bry dig om människor som inte ser längre än näsan räcker, du gjorde det som var bäst för din HUND och DU vet att den har det bra.

En skillnad mellan barn o hundar är att barn har man livet ut men hundar kan man omplacera eller ta bort när det av någon anledning inte fungerar.
PL

Ta all den sörjan och dumpa i en stor mental papperskorg.

Jag skulle inte tveka en sekund för att omplacera min hund om det inte fungerade och vi bara gjorde varandra olyckliga.

Det är svåra beslut att ta och det gör ont som det är så man behöver inte lyssna på dumt prat och må ännu sämre.

Omplacerar man hunden till en bra människa som tar hand om den så fattar jag inte varför det är något att skrika över? :confused: Spelar roll om det handlar om graviditet, problemhund eller bara för att man har insett att man kanske har högre ambitioner inom träning och att hunden inte kan leva upp till dem. Det viktigaste är ju att hunden hamnar i ett bra hem!

Visst är det förkastligt när man ser folk som gör sig av med hund efter hund för att det inte går som förväntat eller när man säljer till kreti och pleti för att man själv inte pallar/bryr sig, men det skedde ju inte i ditt fall. Folk vill bara ha någon att hacka på, ojja sig över och tycka att de är bättre. Då mår de själva bra då de drar fokus bort från sina egna felsteg och misstag. TA INTE ÅT DIG. Eloge till dig som väljer att vara osjälvisk och ge hunden de bästa förutsättningarna för att ha ett bra liv! :bow:

Enligt mitt tycke så har du gjort alla rätt och ska ha en eloge och "klapp på axeln" :bow:. Starkt av dig och helt rätt för alla parter!

Faktiskt, så tycker jag att du ska göra som Apocalypsen skriver. Föreställ dig att du kan plocka av dig obehaget från axlarna med händerna och släpp det där du står, sen går du därifrån och tänk dig hela tiden att känslorna ligger kvar där på marken som ett trasigt plagg du inte längre vill ha. Känn hur "nakna" axlarna är nu! Hur dumt det än låter så funkar det för mig.

Lycka till med allt i framtiden :)

Ta inte åt dig!
Har skrivit om det för ett tag sedan:
När en hund flyttar hemifrån.

http://profiler.aktivhund.se/vallhund/när-en-hund-flyttar-hemifrån-b7126.aspx

Bra skrivet!

Jag anser att om man tar på sig ett ansvar, ska man självfallet göra sitt yttersta för att ge hunden ett så bra liv som det bara går då. I vissa fall kan det tyvärr betyda omplacering, men är det bäst för hunden ifråga så måste man göra det.
Jag har omplacerat en hund, för några år sedan. Mitt hjärta höll på att brista, men det var enda utvägen för att han skulle må bra - så det var bara att stå ut med sorgen och göra det.

Nu står jag inför en dramatisk förändring om några månader, och jag ber till högre makter varje dag att vi ska hitta lösningar och ork till att behålla alla i vår lilla flock, att kunna ge dom allt som dom behöver. Vi kommer också att kämpa hårt, och prova allt.
Men skulle det inte gå, tvingas vi att hitta nytt hem till någon/några kanske - och jag har redan en enorm ångest inför att risken finns.. Hu!

Hundar är en hobby för de allra flesta, en hobby ska vara rolig och fungera, en hobby tar man ansvar för. I detta läget var det inte så för dig, och du gjorde det bästa för dig och din hund i den situationen. Enough said, och låt det rinna av. Dock kan jag förstå om folk som känner er, undrar eller frågar, men det är skillnad på det och sprida dynga.

Jag hörde vad som skrivits och FYFAAAN säger jag bara, vilken j*vla idiot rent ut sagt. Tyckte så synd om dig när syster berättade.

Men du har inte gjort några som helst fel och jag förstår att man tar åt sig, men du vet innerst inne att du har gjort rätt. Och han har det bra nu och kommer få ett toppenliv, du är underbar som lyckats ta detta steget för både din och hans skull. Du är stark!

Kraaaaam

Jag förstår inte det där med att man prompt MÅSTE ha sin hund hos sig från att den är 8 v tills den självdör i skogen, typ.

Jag håller med. Jag har tänkt skaffa en omplaceringshund när jag väl har tid och plats, på grund av att jag tror att en valp skulle inte passa hos mig som aldrig haft hund tidigare och behöver en "läromästare".

Jag tycker att det alltid är modigt av de människor som TS som vågar tänka på hundens bästa och inte vad man själv vill. Att man noggrant ser till att hunden hamnar i ett bra hem förtjänar en extra stor stjärna. Bra gjort!

Ta inte åt dig de dumma kommentarerna - antagligen kände de inte till bakgrunden av ditt beslut eller så tänker de inte på hundens bästa. Du behöver inte de människornas godkännande, de har inte ens med saken att göra.

Jag förstår inte alls denna hets så fort ngn ska omplacera sina djur.
Så länge dom hamnar hos ngn som ger dom det dom mår bra av så vad spelar det för roll? Dom är kanske lite förvirrade några dagar men sen är det glömt lika fort.
Det handlar ju inte bara om att hunden ska må bra, utan även ägaren.
Om man av ngn anledning inte känner att man vill/kan ha kvar hunden så gör man bäst i att placera om. Varken hund eller ägare mår bra om ägaren ska ha ångest eller inte vara nöjd.
Om man tex vill träna mkt och satsa, men hunden inte vill det. Varför ska man då fortsätta? Hunden får det lika bra hos ngn annan och man kan har förhoppningsvis bättre tur med nästa hund att hitta rätt.
Inte sagt att det inte känns att lämna ifrån sig en familjemedlem, det gör det.
Men ingen mår som sagt av att vara olika och vilja olika saker, varken hund eller människa.

Men det är ju så jäkla tabu att omplacera hundar. En häst däremot råder folk en till att sälja om man inte trivs med den. Varför skulle inte omställningen för en häst vara lika stor? Där kanske inte ägaren är den största omställningen, men dom övriga hästarna och miljön. Där så accepterar man rakt av att hästen kanske springer runt i hagen ett par dagar och det går sisådär i början när man rider. Men att en hund är lite förvirrad några dagar är inte ok? Jag har placerat om en hund och ångrar mig inte en sekund.

Och till sist en liten tankeställare, vad är det som säger att hunden har det bäst hos dig? Någon annan kan mkt väl vara bättre på att ta hand om just den hunden. Alla verkar självutnämna sig till dom bästa djurägarna i världen..

Senast ändrad:

Jag tror snarare att det är en rädsla för att få sitt eget ego knäckt.

Att någon annan kanske faktiskt kan ta bättre hand om mina djur än jag själv.

Ta inte åt dig de dumma kommentarerna - antagligen kände de inte till bakgrunden av ditt beslut eller så tänker de inte på hundens bästa. Du behöver inte de människornas godkännande, de har inte ens med saken att göra.

Nej, de kände inte till bakgrunden till mitt beslut, mer än att de på avstånd hade sett hur jag köpt en ny hund och sedan sålde min gamla. I ett sånt sammanhang är det kanske lättast att anta att jag sålde min "lite sämre hund" och bytte ut honom mot en "lite bättre hund". För att citera:

"Jag hoppas verkligen att dina utbildningar matchar din jaktgoldens träningar, så han slipper gå samma öde till mötes som kooikern… Men du vet väl att ingen hund kan bli bättre än mattes förberedelser…"

"Det kommer att komma en dag då inte ens din jaktgolden lever upp till dina förväntningar… Ska du slänga iväg honom också då ??? Förmodligen…"

Men det är däri jag också har en så stor konflikt på insidan. Mest för att jag känner att jag faktiskt tycker att, om det nu hade varit på detta vis, att det också är ett legitimt skäl att omplacera en hund. Precis som Shark skriver i sitt inlägg så kanske man helt enkelt inte passar ihop träningsmässigt med sin hund. Detta kan resultera i en jättetråkig relation med hunden, om man känner att man bara har möjlighet att ha en hund och att den hunden man har hindrar en från att utvecklas och ha kul i hundträningen.

Visst, om man byter ut hund efter hund och aldrig blir nöjd så är det ju något fel och felet ligger troligtvis hos en själv.
Jag tänker också litegrann som detta med hästar. Varför det kan vara så okej att sälja och köpa hästar lite hur man känner för. Men att det är så himla vidrigt att sälja en hund, nästan som att "sälja sitt eget barn". Och missförstå mig inte, jag tycker verkligen om mina djur. Man blir så matt bara, när man gått igenom åtskilliga nätter med tårar och jättemånga månaders vånda och ångest och sen får sånt här vältrat över sig.

"Jag kan inte tycka annat än att du är svag och jag tycker synd om kooikern och jag tycker synd om din jaktgolden, för jag vet att samma öde väntar honom så fort han inte fyller high-score på apellplan…"
....

Tack för övrigt för alla snälla svar jag fått. Det känns mycket bättre, både för att man pratat av sig om det och för att det gått ett par dagar sedan sist jag fick gliringar. Jag pratade med nya ägarna häromdagen och dom har börjat gå en hundkurs nu på hundklubben och är supernöjda och glada och tackar mig varje gång vi pratar för att jag sålt en så underbar hund till dom. Då blir man glad i hjärtat, trots elaka kommentarer :)

Senast ändrad:

Fast bara för att ngn annan kan ta bättre hand om hunden du har just nu betyder ju inte att du är sämre än den människan, utan att du och hunden inte passar, eller så har du en livssituation som inte passar för hunden.

Men det hjälper ju inte om folk ska klanka ner så fort man omplacerar :mad:

Jag hoppas att min framtida omplaceringshund kommer att komma från en lika bra ägare som du :)

"Jag hoppas verkligen att dina utbildningar matchar din jaktgoldens träningar, så han slipper gå samma öde till mötes som kooikern… Men du vet väl att ingen hund kan bli bättre än mattes förberedelser…"

"Det kommer att komma en dag då inte ens din jaktgolden lever upp till dina förväntningar… Ska du slänga iväg honom också då ??? Förmodligen…"

"Jag kan inte tycka annat än att du är svag och jag tycker synd om kooikern och jag tycker synd om din jaktgolden, för jag vet att samma öde väntar honom så fort han inte fyller high-score på apellplan…"
....

:eek::eek:

Folk har för mycket fritid verkar det som...

Jag pratade med nya ägarna häromdagen och dom har börjat gå en hundkurs nu på hundklubben och är supernöjda och glada och tackar mig varje gång vi pratar för att jag sålt en så underbar hund till dom. Då blir man glad i hjärtat, trots elaka kommentarer :)

:bow:

Verkligen jätteroligt att höra!

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
657
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka