Detta med ålder

pers

Trådstartare
Jag ska köpa min första häst efter att ha varit medryttare/ ridskola i många år.
Har fastnat för en 6-årig valack.
Så trevlig och stabil.
Men jag funderar på om det är dumt att köpa en så pass ung häst? Jag hade tänkt mig 10-14 år ca.

Ridmässigt är han gott och väl tillräckligt utbildad dvs jag ska rida lättare hobbyridning med honom. Instruktör finns, kunnigt folk finnsockså i stallet.

Men finns det någon annan anledning till att det skulle vara olämpligt att köpa en relativt ung häst?
 
Känns det bra så slå till och strunta i åldern.
Individen betyder mer.
Vissa hästar är aldrig "unghästiga " finns de som är superstabila redan från början likaväl som det finns äldre som inte alls är stabila.
 
Det jag främst tänker är; Vill du och är du redo för att utbilda en så ung häst?

Tror det är mer viktigt än just hur vidare hästen fungerar som hobbyhäst. Det är lite synd när folk skaffar unga hästar utan att utbilda de mer än till skogsridning, då fastnar de oftast väldigt länge vid just "outbildad" stadiet och sen säljs vidare billigt osv utan att någon tar tag i utbildningen när den blir äldre.

Men det är bara en allmän reflektion från min sida.:p
 
Det jag främst tänker är; Vill du och är du redo för att utbilda en så ung häst?

Tror det är mer viktigt än just hur vidare hästen fungerar som hobbyhäst. Det är lite synd när folk skaffar unga hästar utan att utbilda de mer än till skogsridning, då fastnar de oftast väldigt länge vid just "outbildad" stadiet och sen säljs vidare billigt osv utan att någon tar tag i utbildningen när den blir äldre.

Men det är bara en allmän reflektion från min sida.:p
Fast stadiga trevliga hästar är det ju många som vill ha. Ubildningsnivån är inte det viktigaste i många grupper.
 
Det jag främst tänker är; Vill du och är du redo för att utbilda en så ung häst?

Tror det är mer viktigt än just hur vidare hästen fungerar som hobbyhäst. Det är lite synd när folk skaffar unga hästar utan att utbilda de mer än till skogsridning, då fastnar de oftast väldigt länge vid just "outbildad" stadiet och sen säljs vidare billigt osv utan att någon tar tag i utbildningen när den blir äldre.

Men det är bara en allmän reflektion från min sida.:p
Varför är det synd?
Att hästen blir billigare vid en försäljning förstår jag.
 
Det jag främst tänker är; Vill du och är du redo för att utbilda en så ung häst?

Tror det är mer viktigt än just hur vidare hästen fungerar som hobbyhäst. Det är lite synd när folk skaffar unga hästar utan att utbilda de mer än till skogsridning, då fastnar de oftast väldigt länge vid just "outbildad" stadiet och sen säljs vidare billigt osv utan att någon tar tag i utbildningen när den blir äldre.

Men det är bara en allmän reflektion från min sida.:p
Finns rätt många äldre hästar i alla åldrar som inte är mer utbildade . en sexåring är iaf rätt färskt utbildad =D
 
Jag skulle nog tro att det kan bli bra om det är rätt individ. Vissa är ju stabila redan från början. Och utbildningen kan ju vara ganska klar på en sexåring, beroende på vad man siktar på? Vid fem års ålder måste min ponny ha varit "färdigutbildad", dvs kunde alla vanliga hjälper och rörelsemässigt upp till öppna och sluta - och då hade hon också hunnit få ett föl innan dess. Kanske inte något jätteimponerande, men fullt tillräckligt för att tävla lokala klasser på och högre än så har hon ändå inte kapacitet för.
 
Det jag främst tänker är; Vill du och är du redo för att utbilda en så ung häst?

Tror det är mer viktigt än just hur vidare hästen fungerar som hobbyhäst. Det är lite synd när folk skaffar unga hästar utan att utbilda de mer än till skogsridning, då fastnar de oftast väldigt länge vid just "outbildad" stadiet och sen säljs vidare billigt osv utan att någon tar tag i utbildningen när den blir äldre.

Men det är bara en allmän reflektion från min sida.:p

Jag tycker nog att en frisk 6-åring redan bör vara grundutbildad och ligga på iallafall LB-nivå minimum. Att sedan tillsammans med hästen ta sig vidare, om man vill det och med bra hjälp av tränare, borde även en medelmåttig ryttare kunna klara av. Jag skulle ha mer förståelse för ditt tankesätt om det rört sig om en helt outbildad 3-4 åring. :)
 
Det jag främst tänker är; Vill du och är du redo för att utbilda en så ung häst?

Tror det är mer viktigt än just hur vidare hästen fungerar som hobbyhäst. Det är lite synd när folk skaffar unga hästar utan att utbilda de mer än till skogsridning, då fastnar de oftast väldigt länge vid just "outbildad" stadiet och sen säljs vidare billigt osv utan att någon tar tag i utbildningen när den blir äldre.

Men det är bara en allmän reflektion från min sida.:p
Hej!
För mig betyder hobbyhäst inte skogsmulle. Jag anser min häst vara en hobby häst och vi tränar både dressyr och hoppning för instruktör minst en gång i veckan. Sen att min häst inte har kapacitet till att tävla varken höga klasser inom dressyr eller hoppning är väl det som gör den till hobby häst?
Ursäkta att jag snöade in på ett enda ord i ditt inlägg :)
 
Jag ska köpa min första häst efter att ha varit medryttare/ ridskola i många år.
Har fastnat för en 6-årig valack.
Så trevlig och stabil.
Men jag funderar på om det är dumt att köpa en så pass ung häst? Jag hade tänkt mig 10-14 år ca.

Ridmässigt är han gott och väl tillräckligt utbildad dvs jag ska rida lättare hobbyridning med honom. Instruktör finns, kunnigt folk finnsockså i stallet.

Men finns det någon annan anledning till att det skulle vara olämpligt att köpa en relativt ung häst?
Nej det är inte dumt, 6 år är en helt okej ålder. Hästen kanske kommer behöva mogna lite fysiskt, det är invdividuellt. Min första häst skulle fylla 5. Inga problem. Åldern är inte viktigast.
 
Jag ska köpa min första häst efter att ha varit medryttare/ ridskola i många år.
Har fastnat för en 6-årig valack.
Så trevlig och stabil.
Men jag funderar på om det är dumt att köpa en så pass ung häst? Jag hade tänkt mig 10-14 år ca.

Ridmässigt är han gott och väl tillräckligt utbildad dvs jag ska rida lättare hobbyridning med honom. Instruktör finns, kunnigt folk finnsockså i stallet.

Men finns det någon annan anledning till att det skulle vara olämpligt att köpa en relativt ung häst?

Om du värdesätter stabilitet högst så är detta inget problem. Från stabiliteten kan man i lugn och ro ta hjälp och utbilda hästen vidare om det är det man vill. Min häst är 21 år och inte någon man sätter upp vem som helst på. Rida ut på henne kräver sin ryttare då hon kan både bocka och dra iväg.
Det du kanske ska fundera på är vad du vill med ditt hästägande och ridning, nu och längre fram. Kommer denna häst att passa för de mål du har i framtiden? Eller är du beredd att sälja och köpa en annan om dina mål ändras?
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 148
Senast: linlar1
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 446
Senast: Stereo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 890
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 688
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp