Detta evinnerliga sadelletande... (långt)

Tillis

Trådstartare
Nu har jag nog provat sisådär 15 dressyrsadlar på min häst, och inte blivit mycket klokare av det. :crazy:
Eller det har jag nog egentligen, men jag är ändå jättekluven över vad jag ska satsa på.
Jag vet att alla förordar att man ska ta ut en duktig sadelmakare men det är inte så lätt när det inte finns ngn in närheten – och jag behöver en sadel NU! Så vänta på att ngn duktig auktoriserad sadelmakare ska få för sig att köra vägarna förbi här, är inte aktuellt just nu.
Däremot kan jag försöka samla ihop ett gäng sadlar som jag tror på, och sedan ta ut traktens sadelmakare (han säljer inga sadlar själv) för en ”konsultation”. :idea:

I nuläget har jag fem sadlar hemma:
Beg Albion Legend, bovidd M – Ligger sådär. För vid i bomvidden (behöver stoppas om). Känns inte heller så stabil på hästryggen.

Beg Albion Herbert Rehbein, bomvidd M – ligger bra. Fantastiskt nog glider den knappt fram alls (som nästan allt gör på hästskrället). Den är skön att sitta i också, men den måste stoppas om! Stoppningen fram är nästan borta samt att den är jättehård i bossorna bak. Dessutom reagerade hästen med lite irritation i ryggen när jag klämde där bossorna legat efter att jag ridit. Är det troligt att detta försvinner när den stoppas om och bossorna blir mjuka igen?

Ny Lemetex Futura XL, bomvidd normal mot smal – ligger absolut bäst, stabilt och bra och ligger han längs ryggen hela vägen, men jag är rädd att så fort min häst börjar muskla sig runt manken så blir den för trång, och den verkar inte vara omstoppningsbar (?). Dessutom kan jag inte rida i den så jag vet inte var den hamnar efter ett dressyrpass. Tyckte också att denna sadel var lite lång – fick knappt in en hand bakom vilket jag har hört att man bör få in (mellan bakvalv och virvel typ).

Äldre begagnad Zaldi, normal bomvidd – ligger skapligt, men svårt att säga då den måste stoppas om. Lite väl vid i bommen kanske samt smal i kanalen baktill.

Beg Kieffer Aachen, allround mot dressyr, bomvidd 1 - ligger bra, men är så himla smal i kanalen mellan bossorna. I alla fall baktill. Eftersom hästen är ryggkänslig känns detta lite osäkert.

Jag vet att det är jättesvårt när man inte sett det live – men lite tycken och tips tar jag gärna emot! :)
Kan tillägga att en ny Albion SLK med bomvidd M ligger perfekt (men är tyvärr för dyr för plånboken). Därför tror jag att ovanstående Albion HR kommer att ligga jättebra fram när den är omstoppad – frågan är bara vad som händer bak... :crazy:

Hästens rygg ser ut så här: Pållen

Jo visst, men hur snällt är det mot en häst som inte är resvan att åka 30 mil enkel resa. Därefter prova ett antal sadlar med ridning därtill och sedan åka hem 30 mil igen.
Visst går det bra med hästar som är vana att åka så långt och är lugna när de reser, men jag är inte så sugen på att utsätta min häst för det... Inte om det kan undvikas.

Oj, du har ju nästan ingen plats att lägga sadlen på.... :eek: Om den ska ligga bakom bogbladen... Hästen verkar dessutom vara liiite svankig, har du provat någon Prestige sadel??

Skulle inte chansa på att den sadlen blev perfekt bara med omstoppning, då kanske den ligger HELT fel, eftersom den nu nästan inte har stoppning fram....

Hur mkt pengar har du möjlighet att skramla i hop? :confused:

Det är just det... Hög manke, kort rygg, och nej - den är snarare näst intill helt rak, fast sluttande uppåt :( :crazy:.
Alla sadlar med svängd bom har "svajat" på honom...
Prestige har jag inte provat... Menar du Hippos?

Kan nog skrapa ihop 10000 för helt rätt sadel, om jag är övertygad om att den verkligen passar till 100%.

visste e de va så långt....men med den ryggen blir de nog problem...

Min har jättekort rygg och lååång manke...de slutade med att han fick en måttsydd sadel eftersom det inte gick att hitta nån som sadel som pasade...

Stackare.. Förstår precis vad du går igenom, höll på i 3,5 år och letade sadel, så jag är jävligt trött på sadlar. Jag tycker inte att du skall ha dåligt samvete eller något bara för att du inte anlitat en sadelutprovare, vem säger att de kan hitta bättre än du med din sammanlagda nyfunna kunskap :D
När jag till slut hittade en sadel så var den en Albion legend dressage w kanonsadel som jag fick rida i sisodär 5 ggr. sedan gick det ju inte att rida hästen mer och idag är han ju borta.

Min dröm är nu att nya hästen skall kunna ha den också, men jag sätter inte för stort hopp till det ännu.

Inte mkt till hjäälp kanske men kolla upp Albionen lite till för de verkar funka på hästar som inte kan ha någonting.
MVH/

För jag tänkte att det är lättare att se om en ny sadel passar, pga då är ju stoppningen som den ska! Dvs ett riskmoment mindre.

Så du VET att den nya albionen passar perfekt, men har inte råd... Hur mkt fattas? Går den att få tag på begagnad? Kan du köpa på avbetalning kanske? Eller helt enkelt rida barbacka/inte rida, tills du sparat i hop nog pengar?

Hästens rygg såg lite kort ut :smirk:
Du nämde att med en sadel kunnde du inte lägga en hand bakom till virveln, hade samma problem och fick byta ut mot en mindre sätes stl.Har normalt 17,5, men min häst kan inte ha större än 16,5, mern det ligger en 17 på nu :o

Jag skulle nog rekomendera att du tar ut en sadelutprovare då du verkar ha svårt att hitta en bra sadel.
Eller du kan göra som mig, fortsätt att prova dig fram :D

Jag rekomenderar dig att kolla hur många grader i bommen din häst behöver och + på några grader på sadeln

Lycka till
:banana:

Hmmm... Rida barbacka funkar nog inte... Hästen är lite för stökig för det, och jag har inte suttit utan sadel på 15 år. Iofs kanske det inte skulle skada med lite balansträning. :D
Ställa av honom går inte alls. Han hatar verkligen att inte ha ngt att göra. Blir jobbig att hantera och gnager på allt han kommer åt. Dessutom faller han ur ngt vansinnigt både hullmässigt och muskulärt.

Jag vet som sagt att Albion SLK funkar perfekt - men det är ju innan jag ridit i den, så nytt vågar jag inte köpa utan att ha ridit i en begagnad först. Och jag har inte hittat ngn sådan heller... Har en begagnad Albion SL på gång, men den måste jag i så fall köpa på öppet köp innan jag testar den, och det känns lite småsurt när jag är så osäker som jag är. :crazy:

Vad tror ni om bomlöst? Tvingas jag köpa en sådan till slut?

Eller tvingas jag pressa ner min rumpa i en 16"-are. :o

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
812
Senast: Jeps
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 174
Senast: Mogge
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 632
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur