Detta eviga tiggande av pengar på Facebook till veterinär

purity_666

Trådstartare
Har det blivit en modefluga`? Lite här och där ser jag folk tigga pengar till veterinärräkningar. Det sjukaste var en tjej som ville skrapa ihop 30 000 till kejsarsnitt, men det kom fram att kejsarsnitt inte behövts så hon tog bort inlägget.
Idag var det en tjej som fiskade om pengar för en kastrering.

Det finns ju en tjej som är "känd" för att hon samlat ihop rätt rejäla summor till sin hund. En hund som är såpass sjuk så den nog borde avlivas egentligen dessutom. Det redovisas inte alla intäkter och kostnader heller.

En annan tjej bad om pengar till veterinär för e hund i Grekland som hon ville ta med hem, hon var där på semester. Hon hade alltså inte ens råd med hunden innan hon skaffat den.

Jag kan förstå att man hamnar i knipa. Förr fanns ju Bosses hundhjälp, vet inte om de finns fortfarande? De gick ju under, var ingen som betalade tillbaka några pengar.

Jag blir skeptiskt också, känner mig inte alls säker på att allt stämmer. Hur vet man att de inte fiskar pengar till annat? Hur känner ni, är ni villiga att hjälpa en främling i såna lägen? Jag skulle vilja hjälpa just för hundens skull, det är ju inte den som försatt sig i situationen. Men, samtidigt vill jag inte stötta människor som struntar i försäkringar och sen förväntar sig att någon annan ska lösa problemet.

Ja hur tänker ni?

Alltså det beror ju på. Är det någon okänd så antagligen inte. Sen kan det säkert finnas undantag. Kan ju röra sig om någon på Buke kanske. Då blir det ju lite annorlunda.

Är det dock någon man känner som man vet hamnat i trubbel så absolut.

Har det blivit en modefluga`? Lite här och där ser jag folk tigga pengar till veterinärräkningar. Det sjukaste var en tjej som ville skrapa ihop 30 000 till kejsarsnitt, men det kom fram att kejsarsnitt inte behövts så hon tog bort inlägget.
Idag var det en tjej som fiskade om pengar för en kastrering.

Det finns ju en tjej som är "känd" för att hon samlat ihop rätt rejäla summor till sin hund. En hund som är såpass sjuk så den nog borde avlivas egentligen dessutom. Det redovisas inte alla intäkter och kostnader heller.
Tror den hunden är avlivad nu. Det var mycket som var underligt i den historien, och trots att hon påstod att hon knappt hade tid att umgås med hunden så spenderade hon mängder med tid på att skriva spaltmeter om hur elak alla var som önskade livet hur hennes hund etc.
Om vi tänker på samma? Hundens namn började på K.

Har inte sett det så ofta men nu veckan var det någon som tiggde pengar till veterinärräkningar för en hund av samma ras som mina egna. Blev lite kluven, visst är det synd om dem som råkar ut för att kostnaden överskrider försäkringen men det är ändå ägarens eget ansvar att lösa det inte förlita sig på andra personers dåliga samvete. Personligen utgår jag från att jag betalar för min hund och har jag inte råd så har jag inte råd att ha hunden. I absolut värsta fall får jag väl ta ett lån men att tigga av mina medmänniskor skulle jag ha extremt svårt för. Sen kan jag tycka att om man har en mindre bra ekonomi då ser man till att ha hunden så välförsäkrad det bara går alternativt vara inställd på att avliva hunden den dagen den blir "för" dyr.

Det är ju nästan omöjligt för andra att veta om det är en bedragare eller någon som är seriös när de tigger pengar.

Inget nytt under solen.
En gång på världen skapades Miltons fond av aktiva vovverister, den gick i graven ganska snart eftersom flera personer lånade pengar utan tanke på att återbetala.
Sen hade vi en tiggare på AoH som tiggde pengar för att få ut sin hunds journal o lik från Bagarmossen, tror det var en PK från Tjeckien. Valpen (Albin?) dog förmodligen pga att den kvävdes inifrån av all giardia den hade i hela kroppen, magtarmkanalen liksom andnings apparaten.

Jag skulle absolut kunna bidra med pengar till vänner om något sket sig fullständigt för dem, förutsatt att jag själv hade råd då. Men, jag hade hellre sett att alla förutom nära vänner lånat pengar av bank eller så istället, just pga risken att inte få tillbaka pengarna.

Den enda i min bekantskapskrets som (vad jag vet) fått kostnader hos veterinär som försäkringen först inte skulle täcka, det var en som köpte hund av mycket(!) osund ras. Denna hund fick en lång rad hälsoproblem, försäkringen täckte förvånansvärt mycket och sedan tog det väl stopp. Då var det försäkringsbolaget som var elakt och personen började prata högt och mycket på internet om hur gräsligt bolaget betett sig, de ville visst plåga hundar och allt vad det var... (Hunden avlivades i mycket ung ålder pga den dåliga hälsan) Hade den personen börjat tigga pengar av andra så hade jag sagt "skyll dig själv".

Nej, jag skulle inte skänka pengar till sånt. Har man inte råd att ge hunden vård när den behöver det får man väl ta sitt ansvar och avliva hunden. Förhoppningsvis inser personen sina ekonomiska begränsningar då och låter bli att skaffa fler hundar som får lida.

Jag ogillar företeelsen.
Ett undantag för mig har varit den tjänstehund som skulle tas ur tjänst och samtidigt behövde en op som staten inte vill kosta på den. Den hade varit i samhällets tjänst länge och hade flera fina år kvar, dock inte i tjänst. Föraren och kollegor skramlade.
I mina ögon är dessa hundar hjältar, unga redskap som tyvärr faller mellan reglers stolar ibland.

Tror den hunden är avlivad nu. Det var mycket som var underligt i den historien, och trots att hon påstod att hon knappt hade tid att umgås med hunden så spenderade hon mängder med tid på att skriva spaltmeter om hur elak alla var som önskade livet hur hennes hund etc.

Knappt något som den människan skrev var sant. Om de som skänkt pengar till henne hade vetat hur det egentligen ligger till hade hon inte fått in många kronor.
Tyvärr är det nog så i många andra fall också.
Kan man inte få in pengar till att ta hand om sitt djur på ett bra sätt får man bita i det sura äpplet.

Senast ändrad:
Är en som är aktuell i flera grupper nu och har den ena ekonomiska krisen efter den andra. Har "lånat" ganska mycket pengar av olika folk som de naturligtvis aldrig får tillbaka. Hon är polisanmäld i alla fall. Hon började med att tigga till veterinär men nu är det till allt möjligt, mat till sig själv bl.a.

Jag har inte kollat hennes sida på länge, det blev ju bara sjukt till slut. Är nog samma vi tänker på ja. Skönt för hunden att äntligen få somna in i så fall.

Är en som är aktuell i flera grupper nu och har den ena ekonomiska krisen efter den andra. Har "lånat" ganska mycket pengar av olika folk som de naturligtvis aldrig får tillbaka. Hon är polisanmäld i alla fall. Hon började med att tigga till veterinär men nu är det till allt möjligt, mat till sig själv bl.a.

Det där har man ju hört om. Folk som tiggt mat och kläder där det sedan visat sig att de visst hade råd med saker och ting.

Är det bara jag som tecknat en FÖRSÄKRING? Att tigga pengar skulle jag aldrig göra till dylikt, möjligen för UNHCR:s räkning. Jag tycker det är förkastligt även om jag förstår att en del är desperata. Men då får man ta sitt ansvar och avliva anser jag.
Tyvärr verkar många med djur ha katastrofalt dåligt med pengar, eller får man det av att ha djur..?
Att sen folk skänker helt utan att tänka kan jag inte se som annat än lärpengar.
Jag skänker pengar när jag kan. Men inte till konstiga utredningar utan till just UNHCR, läkare utan gränser och liknande. Jag blir faktiskt bara arg av sånt där, och dessutom är det ett djur som lider.
Hade det varit en anhörig hade jag hjälp till med kostnad för avlivning, jag är skeptisk till långa utdragna utredningar med oklar prognos på en "vanlig" sällskapshund.

Det där har man ju hört om. Folk som tiggt mat och kläder där det sedan visat sig att de visst hade råd med saker och ting.

Ja, jag vet inte om just denna person har pengar eller ej men hon lovar att kunna betala tillbaka och säger att det ser ljusare ut i framtiden osv. Vet att folk som själva har det väldigt knapert har skänkt eller lånat ut till henne :(. Hon har många hundar också och jag tänker väl att hon det är så illa så borde väl prio 1 vara att försöka omplacera några stycken i alla fall.

Generellt sett så skänker jag inte till "anonyma" insamlingar på nätet. Jag känner väl som så många att har man djur bör man ha pengar (och försäkring). Sen är det ju tyvärr så att livet händer och försäkringar täcker inte allt alltid. I den andan har jag en gång lånat ut pengar till en person på ett forum (inte Buke faktiskt ;)) vars hund blev skadad och det saknades 3.000 kr för att hämta ut den. Personen tiggde dock inte, eller ens bad om ett lån utan jag erbjöd mig.

Nej, jag skänker inte pengar till sådana insamlingar. Inte när det är okända och fiskas efter pengar.
Dels för stor risk att bli lurad (dvs bara bedrägeri, kanske inte ens finns en hund?), dels blir jag rätt sur att man inte ser till att ha pengar (de senaste jag sett har varit i samband med valpning etc dvs sånt man vet har större risk för komplikationer) även om det är synd om hunden/djuret så tror jag tyvärr inte att det lär ägaren så mycket.

Det kommer alltid att finnas människor som hakar på trender med lättförtjänta pengar. Funkar det för en, kan det funka för en annan.

Är det bara jag som tecknat en FÖRSÄKRING? Att tigga pengar skulle jag aldrig göra till dylikt, möjligen för UNHCR:s räkning. Jag tycker det är förkastligt även om jag förstår att en del är desperata. Men då får man ta sitt ansvar och avliva anser jag.
Tyvärr verkar många med djur ha katastrofalt dåligt med pengar, eller får man det av att ha djur..?
Att sen folk skänker helt utan att tänka kan jag inte se som annat än lärpengar.
Jag skänker pengar när jag kan. Men inte till konstiga utredningar utan till just UNHCR, läkare utan gränser och liknande. Jag blir faktiskt bara arg av sånt där, och dessutom är det ett djur som lider.
Hade det varit en anhörig hade jag hjälp till med kostnad för avlivning, jag är skeptisk till långa utdragna utredningar med oklar prognos på en "vanlig" sällskapshund.
I de fall jag har sett på facebook sägs det nog oftast vara oförsäkrade hundar. Sen kan ju veterinärvård bli dyrt i alla fall, tyvärr. Dels självrisk, dels att försäkring inte täcker allt. Sen är jag inte ute efter att försvara att man inte har råd, dock.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 655
Övr. Hund Milou lider av extrem gosighet. Han har senaste tiden hittat ultimata stället att lägga sig på, nämligen precis framför/under mig och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 798
Senast: Unafraid
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 945
Senast: Nominous
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 568
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar