Detta eviga tiggande av pengar på Facebook till veterinär

Jag skulle aldrig skänka till någon "nätinsamling". Inte heller skänka men låna till någon bekant om jag vet att:
1. Hunden är försäkrad men någon mycket stor oväntad utgift har drabbat ägaren.
2. Jag vet att jag får tillbaka mina pengar inom 2 månader.
3. Den veterinära åtgärden är nödvändig, hunden är i övrigt OK och att utsikten för att hunden skall
bli helt frisk är stor.

Jag blir skeptiskt också, känner mig inte alls säker på att allt stämmer. Hur vet man att de inte fiskar pengar till annat? Hur känner ni, är ni villiga att hjälpa en främling i såna lägen? Jag skulle vilja hjälpa just för hundens skull, det är ju inte den som försatt sig i situationen. Men, samtidigt vill jag inte stötta människor som struntar i försäkringar och sen förväntar sig att någon annan ska lösa problemet.

Ja hur tänker ni?

Jag skänker never ever pengar till snyfthistorier från privatpersoner på ex facebook. Dock skänker jag så mycket jag kan till lokala djurskyddsorganisationer som jobbar med katter/hundar/smådjur, eftersom jag har bättre koll på organisationen och jag tycker att deras arbete oftast är beundransvärt.

Och Bosses hundhjälp finns väl fortfarande? Det är ju inte en organisation där du lånar pengar och sen har återbetalningskrav på det viset, utan de lever ju på donationer (och jag kan tänka mig att flera som fått pengar därifrån kan göra donationer tillbaka på någon summa när ekonomin tillåter), men de ger ju inte heller ut pengar hur som helst utan har vissa specifika målgrupper där de jobbar extra mycket (om jag förstått det rätt).

Över min döda kropp! :rage: Har faktiskt inte sett några sådana snyfthistorier heller men skulle jag se en så skulle jag skita i den fullständigt :turd:

Jag har egentligen inga problem med att skänka pengar till någon som behöver betala en veterinär. Man kan hamna i ekonomiska svårigheter som man inte kan ha förutsett, eller leva på existensminimum fast man har djur hemma. Har man då inte ett bra kontaktnät när det skiter sig så är det ju kört. Jag har inte någon stor inkomst och nu är jag dessutom föräldraledig men det finns utrymme i min ekonomi för att hjälpa lite om det behövs och det känns som väl spenderade pengar.

MEN jag litar tyvärr inte på den typen av insamlingar på nätet. Risken är alldeles för stor att pengarna hamnar i fel fickor och det känner jag mig för fattig för att chansa på.

Jag har faktiskt själv fått sådan hjälp.

Hittade en kattunge på motorvägen, tog den till veterinären och den var inte i toppskick direkt men det som var i sämst skick var svansen som var död och behövde amputeras. Operationen skulle gå på ett antal tusen som inte fanns att slänga upp rätt upp och ner där (student och ja -inte riktigt budgeterat för en skadad överraskningskatt).
Hursomhelst, jag var med i ett kattforum och via dem fick jag både hjälp att hitta en annan veterinär som tog "djurskyddspris", vilket var avsevärt mindre än första kostnaden -och dessutom samlade folk in till nästan hela kostnaden. Helt galet hur välvilligt inställda folk var.

Katten opererades och är idag 6 år gammal. Numera givetvis försäkrad för ev sjukdomar/skador.

Tja gillade ju inte ens "tiggeriet" till silversaras häst - så nej detta är verkligen inte min melodi. Jag brukar "blocka" dessa personer för att slippa ha dem i mitt nyhetsflöde ;) Men det är klart det blir vanligare när det finns folk som betalar.

Jag har faktiskt själv fått sådan hjälp.

Hittade en kattunge på motorvägen, tog den till veterinären och den var inte i toppskick direkt men det som var i sämst skick var svansen som var död och behövde amputeras. Operationen skulle gå på ett antal tusen som inte fanns att slänga upp rätt upp och ner där (student och ja -inte riktigt budgeterat för en skadad överraskningskatt).
Hursomhelst, jag var med i ett kattforum och via dem fick jag både hjälp att hitta en annan veterinär som tog "djurskyddspris", vilket var avsevärt mindre än första kostnaden -och dessutom samlade folk in till nästan hela kostnaden. Helt galet hur välvilligt inställda folk var.

Katten opererades och är idag 6 år gammal. Numera givetvis försäkrad för ev sjukdomar/skador.
Fast det tycker jag är en annan sak :)
Har själv hjälpt till med husrum till två infångade kattungar, som sedan skulle bo kvar hos mig tills dom blev hanterbara då dom var så skygga - men då det visade sig att först den ena började få svårt med bakbenen och sen den andra väckte mig en morgon med ett skrik och blev förlamad i bakdelen så blev det kris - dom var inte försäkrade då dom inte var i skick att försäkras än då (men räknades ändå som mina då). Där hjälpte folk till med insamling för att få dom bedömda - mest då folk som höll på med omplaceringsverksamhet/hittekatter. Den ena katten fick somna in då hon hade patella luxation och även grava höftledsfel på båda bak och den andra fick vi hjälp med röntgen av ryggen till. Hon blev till 95% återställd, men kunde senare inte hålla tätt så även hon fick somna in ett år senare (fast då på min bekostnad). Jättejobbigt läge när man vill hjälpa andra som jag gjorde med dessa kattunugar, men då det blir galet kännbart ekonomiskt. Dessa katter plockades ur ett stall med misär gällande katterna, men dom fick i alla fall ett bra liv dessa små sitt sista år och övriga fick hjälp därifrån :)

Jag skulle dock aldrig ge hjälp rätt över facebook/internet för snyfthistorier - utan då ska det vara genom "jag känner en som känner den personen" osv så man vet exakt vad det handlar om.

För nåt år sen var det en "förening" som skulle samla in pengar till en hund. Jag skriver "förening" för det var inte officiellt ännu med papper. Folk ville se underlag på veterinärräkning och då visade de räkningen för en annan hund, som bevis på att pengarna betalar veterinärräkningar. Jamendåså..

Jag bidrar inte med pengar till "Facebook-tiggare". Just nu har jag inte ekonomi att betala andras veterinärräkningar än mina egna. Skulle jag vilja hjälpa andra djurägare med veterinärkostnader skulle jag göra det via någon av de fonder som finns.

Var en sådan tiggare i en lokal FB-grupp. Hen fick mängder med förslag på hur hen skulle kunna tjäna pengar, men inget av dem var intressanta. Hen ville bara att folk skulle ge hen pengar.
Jag ger inte pengar i sådana fall.

Har det blivit en modefluga`? Lite här och där ser jag folk tigga pengar till veterinärräkningar. Det sjukaste var en tjej som ville skrapa ihop 30 000 till kejsarsnitt, men det kom fram att kejsarsnitt inte behövts så hon tog bort inlägget.
Idag var det en tjej som fiskade om pengar för en kastrering.

Det finns ju en tjej som är "känd" för att hon samlat ihop rätt rejäla summor till sin hund. En hund som är såpass sjuk så den nog borde avlivas egentligen dessutom. Det redovisas inte alla intäkter och kostnader heller.

En annan tjej bad om pengar till veterinär för e hund i Grekland som hon ville ta med hem, hon var där på semester. Hon hade alltså inte ens råd med hunden innan hon skaffat den.

Jag kan förstå att man hamnar i knipa. Förr fanns ju Bosses hundhjälp, vet inte om de finns fortfarande? De gick ju under, var ingen som betalade tillbaka några pengar.

Jag blir skeptiskt också, känner mig inte alls säker på att allt stämmer. Hur vet man att de inte fiskar pengar till annat? Hur känner ni, är ni villiga att hjälpa en främling i såna lägen? Jag skulle vilja hjälpa just för hundens skull, det är ju inte den som försatt sig i situationen. Men, samtidigt vill jag inte stötta människor som struntar i försäkringar och sen förväntar sig att någon annan ska lösa problemet.

Ja hur tänker ni?

Jag skänker inte pengar i liknande fall, blir mest irriterad att folk inte har råd att ha djur eller väljer bort försäkringar! Ett dött djur lider inte och har man inte råd att laga sitt djur, nä då får man nog avliva djuret helt enkelt! Även om jag vet att många är emot det, men ibland tror jag att de som är emot avlivning är de som också har råd att laga sina djur...

Hunden jag hade var ju bara olycksfallsförsäkrad pga hennes ålder när jag tog över. Men jag hade alltid en buffert som täckte åtminstone en akut avlivning.
Katten är fullförsäkrad och jag har till självrisk plus en stor del av den rörliga delen för att täcka ett akut vårdbehov
Sen har jag möjlighet att låna resten vid behov av en kompis.
Nästa hund kommer sannolikt att ha ifs försäkring med fast självrisk och då är det lättare att veta hur mkt det kan gå loss på.
Där är nog maxtaket 60000 i veterinärvård så beroende på vad skadan är så kommer ju ett alternativ vara avlivning.
Beroende på prognos återhämtningstid osv och så klart beroende på hunden
Om den klarar en lång tids konvalescens mm

Skulle inte heller lite på Facebook-tiggeri. Men däremot till vän i ekonomisk knipa, man snabbt ticka uppåt om något akut händer..
Sitter själv just nu och försöker få ihop resten av månadens ekonomi (tur att det är slutet på månaden!) efter saftiga veterinärräkningar. Lilla gumman gjorde det inte så smarta beslutet att sätta i sig ett olämpligt föremål för 2 veckor sen, vilket resulterade i en räkning på sammanlagt nästan 60.000, och med ett tak på försäkringen på 40.000 så står vi med resterande själva. Som tur är har jag min sambo som jag delar räkningen med. Hade jag inte haft det hade jag nog inte kunnat lösa det själv, då hade jag själv varit utlämnad till att försöka skramla ihop pengar från släktingar/vänner, vilket hade känts hemskt såklart! Men illa tvunget, förstår personer som hamnar i denna sits.. För även om jag har en stabil ekonomi och fast inkomst så är det inte lätt att hosta upp 20.000 bara sådär.
Och nu håller jag och min sambo tummarna att det inte sker ytterligare komplikationer (har redan varit inne en runda på jourtid och fått hosta upp ytterligare 2000..), för nu är sparkontona tömda!! :(

Nej,snyfthistorier är inte min "grej" (ingen blir väl förvånade över det) jag skulle aldrig få för mig att ge till tiggare. Jag ger bara om jag vet var pengarna hamnar.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 655
Övr. Hund Milou lider av extrem gosighet. Han har senaste tiden hittat ultimata stället att lägga sig på, nämligen precis framför/under mig och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 798
Senast: Unafraid
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 945
Senast: Nominous
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 568
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar