Detta daltande med unghästar

G

_gimlet_

Jag tycker att det i sverige finns ett utbrett daltande med unghästar. Unghästar som inte kan utföra arbete på nåt sätt bara för att de är unghästar. De kan inte ridas ordentligt och får bete sig hursomhelst bara för att de är.. just det unghästar!
Många 3-4 åringar är knappt ridna rakt fram :eek: och är helt "gröna". Vad är det för daltande??
Mina 4-åringar går motsvarande MSV- klass (dressyr) och tränas för tävling. De är väluppfostrade, vana vid att transporteras till träning och tävling. De vet hur man beter sig och de tränas regelbundet och målmedvetet. När sjutton tänker folk att de ska börja träna sina unghästar? Ska de gå och lalla runt hela unghästtiden för att sedan helt plötsligt knalla in i Svår klass.. eller?? Det är ju tragiskt när man ser sex, sjuåringar som inte är mogna för LA-MSV klass. Det är ju vanlig hederlig grundridning! :crazy:

Någon fler som uppmärksammat samma sak??

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Detta med daltande med unghästar

Men det finns ju gränser. hästen har faktiskt ett psyke också. Det är inte bra att varken träna de för hårt eller för lite.
MSV för en 5-åring är det väldigt få 5-åringar som är redo för, men att däremot ha en väluppfostrad och lätthanterlig häst är inte fel.
Men man måste ställa rimliga krav på hästen både gällande ridning och hantering!!

Sv: Detta daltande med unghästar

_gimlet_ skrev:
Jag tycker att det i sverige finns ett utbrett daltande med unghästar. Unghästar som inte kan utföra arbete på nåt sätt bara för att de är unghästar. De kan inte ridas ordentligt och får bete sig hursomhelst bara för att de är.. just det unghästar!
Många 3-4 åringar är knappt ridna rakt fram :eek: och är helt "gröna". Vad är det för daltande??
Mina 4-åringar går motsvarande MSV- klass (dressyr) och tränas för tävling. De är väluppfostrade, vana vid att transporteras till träning och tävling. De vet hur man beter sig och de tränas regelbundet och målmedvetet. När sjutton tänker folk att de ska börja träna sina unghästar? Ska de gå och lalla runt hela unghästtiden för att sedan helt plötsligt knalla in i Svår klass.. eller?? Det är ju tragiskt när man ser sex, sjuåringar som inte är mogna för LA-MSV klass. Det är ju vanlig hederlig grundridning! :crazy:

Någon fler som uppmärksammat samma sak??

*Hämtar popcorn*

En som skriver så här skämtar bara :angel:

För ingen förnuftig människa låter sina 3/4 åriga hästar göra byten och slutor halvpiuretter etc

De vet att en häst som går så fort fram aldrig kommer att hålla för ridning när den är äldre :D

Instämmer!

T ex tyckte jag att det var så sorgligt att se Don Dorn som inte kunde gå rent i fri skritt på bruksprovet.

Daltande?

Det är väl en smaksak vad man gör med sina hästar?

Jag satsar inte på tävling på någon nivå alls, betyder det att jag "daltar" med mina hästar?

Du tycker alltså att det är fel att ta det lugnt med utbildningen?
Det får stå för dig då. Som sagt, det är en smaksak och var och en gör som dom tycker det känns bäst att göra...

/Miria

Vi inleder inridningen vid 2 1/2 sedan utökas träningen lite beroende på hur hästen utvecklas osv. Har man bra hästmaterial går utbildningen lättare och smidigare.

Jag har bilder ja.. om jag inte missminner mig har jag även lagt ut ett par bilder tidigare här. Dock har jag inget intresse av att lägga ut mina bilder i tråden då det inte är vad tråden handlar om

Senast ändrad av en moderator:

MSV på en 4-åring.... Hur har du hunnit med det???

Min pålla gick fälttävlanschampionatet som 4-åring, gick stadigt i alla gångarter, men mycket mer än så var det inte. Inga "krumelurer", förutom lite lätt skänkelvikning och öppna, det hade hennes psyke inte fixat. Hon var precis "klar" till championatfinalen som gick i augusti. Då var hjälperna "befästa" och hon gick i en bra unghästform.

Påbörjade inridning på henne som 2,5 åring och gått lugnt och metodiskt fram i hennes utbildning.

Men aldrig att jag hade hunnit få fram henne i MSV-nivå som 4-åring...

/Lizzie

Hmm, jag är inte för daltande med unghästar och kräver ungefär samma sak hanteringsmässigt av åringar som a vuxna hästar. I alla lägen. Men inte ridmässigt, där finns det en enledning varför unghästar och ridhästar inte ska jämställas, däremot ska de SKÖTA sig lika väl. Men det är skillnad på väluppfostran och träningsnivå.

Å andra sidan är detta inlägg garanterat skrivet bara för att vara provokativt.

Och hmm, du går rakt in i MSV med dina fyråaåringar då? ;)

Alexandra_W skrev:
Och hmm, du går rakt in i MSV med dina fyråaåringar då? ;)

Nej, om jag börjar vid 2 1/2 så har jag (såvida du är räknekunnig) lite tid tilgodo där :smirk: :smirk:
Jag ser ridning på MSV nivå som vanlig hederlig grundridning. Hästen arbetar i god form, samlar sig och länger sig. Ett byte i språnget exempelvis ser jag knappast som en "krumelur" eller en svårighet.

Jag har läst igenom dina tidigare trådar, men tyvärr inte hittat några bilder.

Men jag undrar bara: Du lovordar bl a rollkur, och du skriver att du kombinerar graman och kandar. Är detta metoder du praktiserar även på dina tre- och fyraåringar?

Immer

Äh, det finns väl kvällsöppna bensinstationer även där du bor?

Immer

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 573
Islandshäst Har köpt en unghäst, hon blir 4 år nu i maj. Har haft henne sedan nyår, så lite drygt 3 månader. Hon skall skickas på inridning och...
Svar
9
· Visningar
1 443
Senast: Boj
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: Nielaa
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 955
Senast: frittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.