Det vi väntat på - är detta räddningen för oss?

Sv: Det vi väntat på - är detta räddningen för oss?

*off-topic*
:rofl: Måste skratta lite åt mig själv - jag identifierar mig fortfarande automatiskt med distansryttare trots att jag inte ridit på 1,5 år och kanske aldrig kommer att tävla mer. Men det är en sport som sätter djupa spår i ryggmärgen, det är tydligt det! ;)

/Camilla

Har ni sett detta:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=832064

Om detta går igenom så ser jag det som en jättemöjlighet för distansen att få större startfält och fler ekipage!

/Camilla

Jag tycker personligen det är ett måste med veterinärer inom distansen och förstår inte varför det skulle tas bort. Jag har kanske missuppfattat dig, men jag ser veterinärens roll som given. Däremot är ersättningsfrågan av intresse, för som det är nu måste ju en av veterinärerna komma från Jordbruksverket och de tar ganska bra betalt, så om det är arvodsdelen i artikeln du menar, så blir det kanske ett uppsving för distansen om startavgiften blir lägre.
Dock tror jag att det är likadant inom alla sporter, är man en inbiten fantast prioriterar man det som man tycker är roligt och gör kanske då avkall på något annat för att få ekonomin att gå ihop. Själv har jag i flera år tävlat upp tom 80 km och det är inte av ekonomiska skäl jag inte startat högre, utan helt enkelt för att jag inte har den ambitionen. Hade jag haft det kanske jag hade ridit färre, men längre ritter, om det var ekonomin som satt käppar i hjulet för antalet ritter. Jag kanske dock har missuppfattat vad du menar och i så fall ber jag på förhand om ursäkt.

Ta bort veterinärerna? Försvinner inte halva grenen då? Ny gren som uppstår, kapplöpning?!

Det är inte frågan om att ta bort veterinärer!
Det som diskuteras är att ingen tävlingsveterinär behöver vara anställd av jordbruksverkat, vilket kan göra att man kan diskutera deras lön under tävlingsdagen.

Det kan möjligen vara så att kravet på 2 veterinärer försvinner på lokal nivå.
Som det är nu så måste man ha 1 veterinär per 20 startande, och minimum 2 veteirnärer.
Anordnar man en liten lokal tävling med 5 startande i CR, samt 9 startande i en 50 tävling så måste man nu ändå ha 2 veterinärer, samt 3 domare.
Lite väl magstarkt, tycker jag.

Tack CK!

Du förstod precis vad jag var ute efter. Självklart är det ersättningsfrågan jag menar! Att ta bort veterinärer går ju inte - de är ju en del av själva tävlingsmomentet!

Om jag fick önska något i julklapp just nu så vore det att bukefalister faktiskt läser det som de ska kommentera och sen inte tolkar det som det värsta de kan tänka sig i första hand...

Det här var nämligen mitt inlägg i den tråd jag länkade till:
För distansen är det här ett suveränt förslag! Och då inte att veterinärer inte behövs (för de ingår ju som ett naturligt inslag i tävlingen där, helt avgörande i många fall) utan att man kan anlita våra distansveterinärer privat (spec. utbildade veterinärer som ofta är engagerade i sporten).

Annars är det många som drar sig för anmälningsavgifter på 1000 kr på medelsvår nivå och därför får distansen kämpa för att få fler ekipage för att kunna erbjuda fler tävlingar på terminen så jag hoppas verkligen att distansterminen svämmar över!

/Camilla
/Camilla

Senast ändrad:

så om det är arvodsdelen i artikeln du menar, så blir det kanske ett uppsving för distansen om startavgiften blir lägre.

Ursäkta, jag är lite grinig idag med magsjuka och ett halvgipsat ben men är det inte det mest troliga att det var just DETTA jag menade?

/Camilla

För att diskutera sakfrågan:

Jag håller med dig - det är mycket magstarkt att kräva två dyra veterinärer för en liten, liten tävling, men det är ofta de små tävlingarna som gör att man kan väcka intresse för sporten även i trakter där det inte finns så stort underlag.

Jag är ju norrlänning och inte bara det - norrlands inland, dessutom. Ren öken om man gillar trångboddhet, rena paradiset om man vill vara för sig själv. Men nackdelen är att vi inte har ett upptagningsområde som ger 50 startande för en tävling, samt att vi har närmaste distansveterinär minst 10-15 mil bort och kan inte den (enda, typ) så är nästa 30 mil bort...

Så då är det lite svårt att locka ryttare att testa distansritt och rida 40 km när anmälningsavgiften borde vara på typ 600-800 för att faktiskt täcka veterinärkostnaden, och sen ska de stackarna dessutom betala mängder i resekostnad. Nä, då förstår jag att man avstår.

Norrland borde vara det ultimata distansmeckat då vi har enorma träningsmöjligheter och mycket få markägare. Men det är vi jämtlänningar som hittills varit de nordligaste ryttarna. Något är på gång i Västerbotten och kanske detta kan göra att klubbarna vågar arrangera en tävling och att ryttarna kan våga prova?

/Camilla

Ursäkta, jag är lite grinig idag med magsjuka och ett halvgipsat ben men är det inte det mest troliga att det var just DETTA jag menade?

/Camilla

Var inte så grinig! Läser du hela mitt tidigare inlägg, så ser du att jag bad om ursäkt på förhand om jag missförstått något, eftersom jag inte var helt säker vad du menade och ville undvika påhopp i ämnet.

Jo, jag ser att du ber om ursäkt men OM du läst tråden jag hänvisade till så skulle du ha vetat på förhand vad jag menade...

/Camilla, grinig gammal kärring idag :D

Jo, jag ser att du ber om ursäkt men OM du läst tråden jag hänvisade till så skulle du ha vetat på förhand vad jag menade...

/Camilla, grinig gammal kärring idag :D

Men där diskuteras ju både borttagande av veterinärer vid vissa tävlingar, samt reducering av antalet veterinärer = förhoppningsvis billigare avgifter, så det går faktiskt att tolka på två sätt, enligt mig...:D

kan man inte ha en tävling på gusturleden? inte så jättenorrland men ändå norrland.

*lite OT men ändå*

Ok, tack för förklaringen.

Om jag fick önska något i julklapp just nu så vore det att bukefalister faktiskt läser det som de ska kommentera och sen inte tolkar det som det värsta de kan tänka sig i första hand...

Det här var nämligen mitt inlägg i den tråd jag länkade till:
/Camilla

Ok, jag fattade inte att det var ditt inlägg utan texten som var länkad i det du länkat. Det var en ren missuppfattning och inte alls meningen att "måla fan på väggen"
Tack för ditt förtydligande!

Inte om du läser mitt inlägg i den tråden... :D

/Camilla som är lite mindre grinig idag, mer uppgiven skulle jag vilja säga...

Okidoki..!

Och till Tender - jag undrar också vad Gusturleden är?

/Camilla

min fundering är ,vad står i tr för tex hopp o dressyr. Om hästen blir halt under ritten men fullföljer och tex placerar sig varför kan den då få pris? V*arför inte införa obl besiktning efter utförd prestation på alla grenar så som det är innom distansen. Är inte det djurskydd så säg?

Jo och efter avslutat terängprov i FT. Skulle minst sagt vara interesant att se hur hästarna mår efter 20 min. Gäller givetvis körning, hopp, dressyr med.

Antar att det skulle bli VÄSEN om dom skulle bli uteslutna på hälta efter avslutad ritt. :crazy:

/Linnea

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 914
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 022
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024
  • Liten fodertunna?