Det ULTIMATA stallet!

Sv: Det ULTIMATA stallet!

Ja nu är inte detta aktuellt än på ett par år! Men det är ett stort projekt då vi har tänkt oss att köpa massor med mark och sen bygga allt från grunden så att det blir precis som vi tänkt oss! :laugh: Vi förstår ju att det blir ett par miljoner, så jag är inte dum och drömmer mig bort utan att ha en grund i det jag skriver här!! :laugh:
Planeringen är minst lika viktig så att man inte står där en dag och undrar vad man gav sig in på anser jag!

Stallhyran blir hög då det kommer att vara total fullskötsel, kanske uppåt 5000kr?
Eventuellt att du behöver köpa in egen kraft om det jag använder inte duger! ;)

(Och vill någon sköta mer själv kan man ju självklart sänka stallhyran också)

Senast ändrad:

Hade jag haft de drömmarna hade jag öst upp en lösdrift också. Om inte annat för inackorderade. Lösdrift kan ju även vara bra om någon av de egna hästarna mÅr bättre på lösdrift, hosta, krubbitare eller vad det nu kan vara.

Om det är en verksamhet du ska driva så är det klokt att börja med budget och kundunderlag.

Ja nu är inte detta aktuellt än på ett par år! Men det är ett stort projekt då vi har tänkt oss att köpa massor med mark och sen bygga allt från grunden så att det blir precis som vi tänkt oss! :laugh: Vi förstår ju att det blir ett par miljoner, så jag är inte dum och drömmer mig bort utan att ha en grund i det jag skriver här!! :laugh:
Planeringen är minst lika viktig så att man inte står där en dag och undrar vad man gav sig in på anser jag!

Stallhyran blir hög då det kommer att vara total fullskötsel, kanske uppåt 5000kr?
Eventuellt att du behöver köpa in egen kraft om det jag använder inte duger! ;)

(Och vill någon sköta mer själv kan man ju självklart sänka stallhyran också)

Ett par miljoner? Ett par är två. Har du inte missat en del i räknandet? :angel::angel:
Lägg till en nolla. Massor av mark, perfekta hagar och värstingstall.

Skall du kunna begära 5000 kr per månad så bor du nära en storstad. Gissar på att du får ut med över 200000 kr per hektar, kanske 300000 kr, så enbart marken kommer att kostar mer än 2 miljoner. Och då är det ej "massor av mark".

Precis vad jag tänkte. Förutom marken så lär bara boningshuset gå på ett par miljoner om det ska vara i närheten av lika flashigt som resten.

Och om det ska vara fullskötsel för inackorderingarna så måste ju någon jobba med det. Alltså ha anställda eller själv kunna försörja sig på verksamheten.

Bara för att du själv inte har nog med pengar behöver du inte vara uppnosig! :mad: Ett par miljoner för mig är runt 10! :grin:

Råmark = betesmark kostar emellan 4-36kr för 1 kvm vilket innebär att du får ungefär 50 hektar för 1 miljon.

Trani: Jo, givetvis ska vi ha en anställd. Står i första inlägget! :idea:

Ett par miljoner för mig är runt 10! :grin:

Tror inte det räcker. Glöm inte alla kostnader för att gräva, dränera, gjuta innan allt är klart för att bygga. Ska ni dessutom ha in någon som bygger åt er så kostar det minst lika mkt som byggnaden.

Köper ni t.ex. en villa för 1,6 miljoner. Så får att få ut en firma som bygger ihop det på 8-12 veckor kostar det er minst 1,6 miljoner. Sen tillkommer ju som sagt grunden, el och vatten. Målare, mattläggare. Ett komplett kök kostar 50-100.000kr.

För jag antar att ni vill ha det klart snabbt? Eftersom ni kanske kommer ha en byggnadskreditiv tills allt är klart och ni kan värdera gården och göra om till bolån. Kreditivet har högre ränta än bolånet och beviljas på den summa ni har fått offerter på. När t.ex. rörmockarna är klara skickar de en faktura till er som sen banken betalar med byggnadskreditivet.

Nej nej det är klart! Som sagt, allt jag har skrivit har en grund och är inte bara drömmar så att säga! :laugh: Vissa saker kommer att kosta mer och vissa mindre än vad man tänkt sig, men givetvis får man ha en buffert på ganska mycket extra så att det håller! :laugh:

VAR bor du :eek: Jag vill oxå ha 50 ha för 1 mille :mad: I Skåne är ju allt svindyrt och dessutom är det så jäkla mycket högklassig jordbruksmark, lite svårt att hitta "billig skitmark" att släppa hästarna på. Här kostar det ca 250 kkr/ha och man får platt skåneslätt, medan hemma hos mina föräldrar kostar marken ca 25 kkr/ha och då får man underbara kuperade skogshagar... Jag e inte bitter ;)

Oj hur ska du få ihop allt det där för runt 10 milj kr? :eek:

Är själv inne på att bygga en egen liten gård och får ett mindre hus, stall för 4-5 hästar, litet ridhus 20x40 och en liten ridbana 20x40, lite mark ca 2-3 ha och allt som allt hamnar det på ca 6-8 milj kr trots att vi har väldigt mkt vänner inom byggbranschen så vi har kraftigt rabatterade priser på det mesta.

Har du inte betydligt mer än 10 mille sp är det nog en dröm
Drömma måste man få göra, men livet får man leva i verkligheten

Äsch, tyst med dig. Jag letar fortfarande, efter 2 år, efter det perfekta stället :D Sedan att jag numera till och med hade ansett att en lägenhet hade varit det perfekta stället istället för en avskild gård med hästen hemma är väl en annan femma :angel:

VAR bor du :eek: Jag vill oxå ha 50 ha för 1 mille :mad: I Skåne är ju allt svindyrt och dessutom är det så jäkla mycket högklassig jordbruksmark, lite svårt att hitta "billig skitmark" att släppa hästarna på. Här kostar det ca 250 kkr/ha och man får platt skåneslätt, medan hemma hos mina föräldrar kostar marken ca 25 kkr/ha och då får man underbara kuperade skogshagar... Jag e inte bitter ;)

Tänkte också så, vill också ha 50 ha för 1 miljon :p

Skämt och sido, tycker att det låter helt underbart om du har möjligheten att kunna bygga upp din drömgård :)

Sedan så är det som med allt annat att man måsyte verkligen gå igenom alla kostnader, för det kommer bli betydligt dyrare än vad man räknat med. Så är det ju oftast när man ska lägga upp en budget för något man verkligen vill ha, budgeten har en tendens att visa "lyckosiffror" så att säga, man vrider lite för att få fram det man vill.

Jag har inte en aning om vilka ekonomiska möjligheter du har, och du behöver självfallet inte redovisa det, men om du har du råd och möjlighet att bygga din drömgård så är det ju jättehärligt :) Men låt gärna någon som inte är personligt engagerad i projektet titta i/på er budget, man blir så lätt hemmablind och missar en del kostnader, till och med sådana där små saker som lampor, fönster, galler osv springer lätt i väg och blir en del.

Som någon tipsade om tidigare, åk till olika stall för att samla inspiration (och eventuella kostnader till budgeten).

Hoppas verkligen att du får din dröm uppfylld, hade dessutom varit jättetrevligt att se bilder sen när den väl är klar :)

Lycka till

Jag hade inte skrivit ut det här om jag inte var seriös med det! Jag ville ha ärliga och riktiga tips och råd inför framtiden...

FRAMFÖRALLT om konstruktion, inte ekonomignäll... :crazy: :angel:

TACK!

Jag förstår precis hur du menar! Vi har många år på oss att planera och fixa, men jag som älskar att planera vill samla så mycket info som möjligt längs vägen! :laugh:

Ja eller hur, mamma jobbar som Lantmäteriingenjör & Exploateringsingenjör så nog har hon koll! ;):D

TACK!

Jag förstår precis hur du menar! Vi har många år på oss att planera och fixa, men jag som älskar att planera vill samla så mycket info som möjligt längs vägen! :laugh:

Ja eller hur, mamma jobbar som Lantmäteriingenjör & Exploateringsingenjör så nog har hon koll! ;):D

Låter vettigt, förberedelse och planering är A och O :)

Du ser, guld värt med folk i närheten som man kan bolla lite tankar med, alltid bra att få olika vinklar på ett sådant här stort projekt. Olika folk med olika inriktningar ser ju olika saker/kostnader och idéer. :) Känner du någon grävmaskinist, snickare, smed, elektriker, rörmockare osv så har de säkerligen olika tankar på vad som är bra att tänka på inför detta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka