Det stora snippet

Varför har du ens skaffat både hane och tik när din situation är sådan att du behöver kastrera en eller båda innan de ens fått chansen att visa

Jag skaffade hanhunden efter alla överväganden och en lång väntan på rätt valp i en ras med få kullar per år. Planen då var att behålla honom intakt och vid eventuella hanhundaproblem kastrera den andra hanhunden som var blandras.

Sen hände det sig att min andra hund blev dödad av en bil och jag satt med en sexmånaders valp som ensamhund i ett liv som inte var som gjort för det.

Efter att ha sökt i några månader efter en passande vuxen omplacering tog jag hem tikvalpen i fullt samråd med uppfödaren som fött upp båda två.

Syftar du på hanhunden eller tiken eller båda? Tidigast vid 6 mån säger en del, tidigast vid 1 år säger andra, före andra löpet om man ska få någon förebyggande effekt på juvertumörer, säger alla.

Sambandet med Cushings hade jag inte hört talas om, och får inga bra träffar när jag googlar, har du någon källa på det så jag kan kolla vidare?
Tänk på att det finns en fysisk och en psykisk könsmognad, och att den psykiska infaller ganska långt efter den fysiska. Man vill ju ha en hund som blir vuxen i alla bemärkelser, och inte avbryta mognadsprocessen.

Vet att när hundar som skulle bli blind-hundar kastrerades för tidigt i USA, klarade de inte av utbildningen trots utmärkta genetiska förutsättningar. De saknade den uthållighet och det fokus och allvar som behövs för jobbet eftersom de aldrig fått bli riktigt vuxna. Du har ju brukshundar och vill väl använda dem i arbete? Det är en sak att kastrera rena sällskapshundar, och en annan att kastrera för unga arbetshundar.

Nej, det kan de inte. Måste ha båda kulorna nere alternativt vara kirurgiskt kastrerade och ha papper på att båda kulorna var nere vid ingreppet :).

Men nej, när skulle det intyget visas upp? På tävlingsdagen innan certen delas ut? Är det en ny regel då?

Brukschampion alt. spår/sök/rapportchampion kan en kryptorchid hund däremot inte bli.

Nej, det kan de inte. Måste ha båda kulorna nere alternativt vara kirurgiskt kastrerade och ha papper på att båda kulorna var nere vid ingreppet :).

Nu har jag dubbelkollat med SBK för jag blev lite osäker om någon regel tillkommit, men nejdå, inga problem för krypta hundar att ta brukscert :)

Men det här var lite från tråden ;)

Nu har jag dubbelkollat med SBK för jag blev lite osäker om någon regel tillkommit, men nejdå, inga problem för krypta hundar att ta brukscert :)

Men det här var lite från tråden ;)
Ooops! Jaha, då har jag lärt mig något nytt idag. Tack :)!

Här kommer en uppdatering. Pojken fyller ett år i dagarna och jag har bestämt att han ska gå under kniven. Mycket lutar åt att även tiken ska få bli kastrerad för att slippa risk för livmoderinflamamtioner och juvertumörer, plus att jag ju vill att de ska kunna bo ihop alla månader på året.

Nu gäller det att hitta rätt tidpunkt. I början av oktober för hanen, hade jag tänkt mig. Han kommer då att vara 13 månader. Frågan är ska jag ta tiken samtidigt för att få allt gjort, eftersom de ska ta det lugnt efter operationerna är det ju bra att det blir samtidigt. Men då är tiken bara 7,5 månad och har inte vuxit färdigt. Vad säger ni om det? Borde jag vänta och låta henne ha ett löp först?

Hur brukar tiken må efter operationen? Hanen hämtar sig säkert på ett par dagar men hur ser eftervården ut för tiken och när törs man släppa ihop dem igen?
Räkna inte med att det räcker att kastrera hanen för att det ska fungera att ha dom ihop vid löp. Hanen(vuxen omplacering) här hemma kastrerades vid 8 månader ändå får dom separeras vid tikens löp då han försöker para om vi inte är i direkt närhet och påtalar att det är förbjudit.

/Camilla

Räkna inte med att det räcker att kastrera hanen för att det ska fungera att ha dom ihop vid löp. Hanen(vuxen omplacering) här hemma kastrerades vid 8 månader ändå får dom separeras vid tikens löp då han försöker para om vi inte är i direkt närhet och påtalar att det är förbjudit.

/Camilla

Håller med där. Har själv en tik och en kastrerad hane. När hon löper blir han väldigt på och vill busa och vara nära henne hela tiden, han har dock aldrig (hittills!) visat några tendenser till att försöka klättra på henne även fast hon är och trycker upp rumpan i ansiktet på stackarn ;) fast jag vill inte ta några risker, så när de måste vara ensamma hemma stänger vi in dem i olika rum under löpet. För man vet aldrig, rätt vad det är trillar polletten ner för herrn... :crazy:

Håller med där. Har själv en tik och en kastrerad hane. När hon löper blir han väldigt på och vill busa och vara nära henne hela tiden, han har dock aldrig (hittills!) visat några tendenser till att försöka klättra på henne även fast hon är och trycker upp rumpan i ansiktet på stackarn ;) fast jag vill inte ta några risker, så när de måste vara ensamma hemma stänger vi in dem i olika rum under löpet. För man vet aldrig, rätt vad det är trillar polletten ner för herrn... :crazy:
Vår herre klättrar även om tikarna inte ens själv vänder upp backen :S
5 år gammal kastrerad sedan 8 månader, men han är lika på som någon av våra intakta hanar varit. Däremot väldigt vek i personligheten och en hel del rädsleproblematik som jag inte är helt säker på om den funnits där om inte varit kastrerad.

/Camilla

Lite intressant med dom senaste inläggen, för jag har själv upplevt med bekantas hundar att det är dom som kastrerat i väldigt ung ålder, som ofta är mest intresserade av löptikar. Vuxna hanar som fått gå igenom de olika stadierna i utvecklingen och även tikars olika stadier i löpet, är ofta mindre intresserade. Det tyder än mer på det jag själv tycker - att låta en hund få bli ordentligt vuxen före ev kastrering:)

Jag blev ju oförhappandes med tikvalp för sex veckor sedan och min hanhund är i puberteten. Jag gissar att tiken kommer i löp för första gången framåt senhösten och då är hanen c:a 15 månader. Valpar vill jag inte ha, så någon sorts lösning måste det bli vartefter. Men eftersom båda är unga känns kirurgisk kastration som ett stort steg, man vet ju inte vem av dem (om någon) som skulle ha något att tillföra i rasen.
Han är snyggare än hon rent exteriört men båda har bra förutsättningar att lyckas bra inom sporten (det är snarare jag som är begränsningen där).
, dessutom
Bäst vore kanske att kastrera båda och slippa både löp, skendräktighet och få ned honom lite på jorden men jag har oerhört svårt att se framför mig hur det skulle gå till att hålla dem båda lugna och inte leka med varandra efter operationen i flera veckor...

Så det jag funderar på är Suprelorin-chip för honom efter sommaren, i god tid före hennes första löp. För han får tillbaka fruktsamheten efter, om han skulle visa sig vara värd att gå i avel? Får man tävla och ställa ut hundar med chip?

Svamligt inlägg, jag tänker högt som ni hör. Bolla med mig? Jag vet de medicinska för- och nackdelarna med kastration av både tik och hanhund.
Skulle inte falla mig in att kastrera hundar i preventivt syfte. Visserligen får var 4:e tik pyo, men det är inte alla raser som drabbas, dessutom förekommer biverkningar.
Hanhundar som kastreras kan dra på sig drösvis med hälsoproblem, speciellt om de kastreras före könsmognad. Bla en väldigt otäck form av skelettcancer. Tror du/ni inte på mig så kan ni fråga http://www.bukefalos.com/members/hastflicka.87390/ Ids inte leta reda på alla länkar.

Jag har haft intakta tikar tillsammans med intakta hanar utan minsta problem, dock aldrig mer än en tik samtidigt. Som jag ser det har du ett guldläge att uppfostra din hanhund att ge faaan i löptikar. Självklart lämnas de aldrig ensamma under löp, inte ens när jag går på toa osv. En är alltid med mig o jag har ögon i nacken.
Nackdelen är att hanhundar som skall betäcka inte gör det på hemmaplan eller om jag är närvarande.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
416
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka