Det stora snippet

Kastrering av hanhund är ju ett mindre ingrepp, värt att ta med i beräkningen också.
Det sägs att ju yngre desto större chans att de inte fortsätter bete sig som okastrerade (vid löp etc). Min var 4,5 men det har inte varit några problem.

Jag personligen hade kastrerat tiken av flera olika anledningar.

Först och främst för att jag skulle vara alldeles för orolig för livmoderinflammation vilket drabbar en stor andel av alla tikar för eller senare. Sen för att slippa "störningar" i tränings och tävlingsaktiviteter pga. humörförändringar under förlöp, löp och skendräktighet/valpning och att man helt enkelt inte får vara med på allt med löptik. Sen för att även om hanhunden kastreras så är det inte säkert att de kan vara tillsammans under löpet i alla fall eftersom även kastrerade hanhundar kan para, dock utan valpar som resultat.

Visst är det ett större ingrepp men det är nog väldigt ovanligt att något går fel under själva operationen ändå.

Och jag skulle bli förvånad om det blev så eftersom man då också rimligtvis borde införa samma regler för kryptorchida hanar - annars är det ju bara för de med kastrerad hane att säga att kulorna aldrig trillade ner.

Det stämmer nog inte, kastrerad som kastrerad i så fall. Oavsett om den var krypt så ska inte man få tävla med kastrerad hund, eventuellt kan man komma undan med att lämna intyg från veterinären om att hunden var krypt och därför kastrerades. Annars får den behandlas som en okynneskastrering. OM detta då går vidare till andra tävlingsformer d.v.s men det tror inte jag.

Det stämmer nog inte, kastrerad som kastrerad i så fall. Oavsett om den var krypt så ska inte man få tävla med kastrerad hund, eventuellt kan man komma undan med att lämna intyg från veterinären om att hunden var krypt och därför kastrerades. Annars får den behandlas som en okynneskastrering. OM detta då går vidare till andra tävlingsformer d.v.s men det tror inte jag.

Jag menar inte att man skulle säga att man kastrerat för att hunden var krypt utan att kulorna helt enkelt aldrig kommit ner. Det är ju omöjligt att kolla varför en hund inte har kulor - ska man ställa ut en kastrerad hund nu måste man ju ha ett testikelintyg men det finns ju inget motsvarande "kryptorchidintyg".

Jag menar inte att man skulle säga att man kastrerat för att hunden var krypt utan att kulorna helt enkelt aldrig kommit ner. Det är ju omöjligt att kolla varför en hund inte har kulor - ska man ställa ut en kastrerad hund nu måste man ju ha ett testikelintyg men det finns ju inget motsvarande "kryptorchidintyg".

Fast det spelar ju som sagt ingen roll eftersom kryptorchida hundar (som får delta på prov men inte på utställning) ändå inte kan ta cert. :)

Jag pratar fortfarande om det osannolika scenariot att kastrerade hundar inte skulle få starta alls.... ;)

Aha. Ja i så fall är det nog inte mer problematiskt att man inför ett kryptintyg. Men som sagt, jag tror inte att det är ett sannolikt scenario att kastrerade hundar utesluts från prov.

Aha. Ja i så fall är det nog inte mer problematiskt att man inför ett kryptintyg. Men som sagt, jag tror inte att det är ett sannolikt scenario att kastrerade hundar utesluts från prov.

Nu diskuterar vi som sagt ett osannolikt scenario men med tanke på att en hanhunds kulor kan vandra upp och ner så länge att man hinner kastrera den så har jag svårt att tänka mig något sådant som ett kryptintyg.

Nu diskuterar vi som sagt ett osannolikt scenario men med tanke på att en hanhunds kulor kan vandra upp och ner så länge att man hinner kastrera den så har jag svårt att tänka mig något sådant som ett kryptintyg.

Själv diskuterar jag inte ens det scenariot så jag finner frågan helt överflödig. :)

Jag slipper hemskt gärna diskussionen också eftersom jag redan förklarat vad jag tror, men eftersom det var mitt första inlägg som misstolkades igen så kanske det fanns behov av förtydligande? Dessutom var det du som svarade på mitt senaste inlägg och höll igång diskussionen... :meh:

Förlåt då, men eftersom det var du tog upp scenariot så antog jag att DU var intresserad av att diskutera det och därför föreslog jag kryptintyg. Man får väl svara på frågor även om man anser frågan vara endast av hypotetisk karaktär? Jösses, vill du inte ha svar på dina inlägg så skriv det så att alla vet det.

Senast ändrad:

Det ska ju stå på besiktningsinstyget som valp annars. Så det lär väl gå att bevisa det så, visst kan de ha vandrat upp efteråt men det är i så fall ägarens skyldighet att skaffa intyg för det. Det är ju främst för att man ska undvika okynneskastrering. Men det kommer inte att gå vidare till andra prov och tävlingsformer om man inte inför argumentet att det påverkar temperament = någon form av "doping". Ergo man får börja ansöka om en dispens för att få tävla med kastrerad hund som inte bevisats krypt som valp. Men eftersom det främst är ett utställnings/avelsproblem så tror jag inte det påverkar annat än i värsta fall MH och BPH om ens det.

Förlåt då, men eftersom det var du tog upp scenariot så antog jag att DU var intresserad av att diskutera det och därför föreslog jag kryptintyg. Man får väl svara på frågor även om man anser frågan vara endast av hypotetisk karaktär? Jösses, vill du inte ha svar på dina inlägg så skriv det så att alla vet det.

Va? Det var ju du som plötsligt skrev att inte ens diskuterade scenariot och jag uppfattade det som lite snorkigt, jag ber verkligen om ursäkt om jag misstolkade dig!

Jag vill hemskt gärna ha svar på mina inlägg men i den här diskussionen kändes det som om vi hamnade på fel spår redan från start. Alla mina inlägg förutom det första har handlat om att försöka förklara mig bättre och det har bara blivit mer och mer tokigt ändå. :crazy:

Här kommer en uppdatering. Pojken fyller ett år i dagarna och jag har bestämt att han ska gå under kniven. Mycket lutar åt att även tiken ska få bli kastrerad för att slippa risk för livmoderinflamamtioner och juvertumörer, plus att jag ju vill att de ska kunna bo ihop alla månader på året.

Nu gäller det att hitta rätt tidpunkt. I början av oktober för hanen, hade jag tänkt mig. Han kommer då att vara 13 månader. Frågan är ska jag ta tiken samtidigt för att få allt gjort, eftersom de ska ta det lugnt efter operationerna är det ju bra att det blir samtidigt. Men då är tiken bara 7,5 månad och har inte vuxit färdigt. Vad säger ni om det? Borde jag vänta och låta henne ha ett löp först?

Hur brukar tiken må efter operationen? Hanen hämtar sig säkert på ett par dagar men hur ser eftervården ut för tiken och när törs man släppa ihop dem igen?

Jag skulle inte kastrera en hund så tidigt. Det finns studier som visar att tidigt kastrerade hundar kan få cushings. Hormonsystemet är en väldigt viktig del i hundens uppväxt, att ta bort livmodern påverkar det nog mer än vad vi tror.

Jag skulle inte kastrera en hund så tidigt.

Syftar du på hanhunden eller tiken eller båda? Tidigast vid 6 mån säger en del, tidigast vid 1 år säger andra, före andra löpet om man ska få någon förebyggande effekt på juvertumörer, säger alla.

Sambandet med Cushings hade jag inte hört talas om, och får inga bra träffar när jag googlar, har du någon källa på det så jag kan kolla vidare?

Varför har du ens skaffat både hane och tik när din situation är sådan att du behöver kastrera en eller båda innan de ens fått chansen att visa eventuell avelsduglighet?

Personligen hade jag i ditt fall väntat till hundarna var vuxna fysiskt och mentalt och deltagit i iaf de mest basala avelsutvärderingarna (typ röntgen, MH och kanske någon tävlingsstart) eftersom jag tycker att det är jätteviktigt att hålla avelsstatistiken fri från kastreringsbias eller hur man ska kalla det. För uppfödarens och rasens skull.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
416
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka