Det stora snippet

Lejonelle

Trådstartare
Jag blev ju oförhappandes med tikvalp för sex veckor sedan och min hanhund är i puberteten. Jag gissar att tiken kommer i löp för första gången framåt senhösten och då är hanen c:a 15 månader. Valpar vill jag inte ha, så någon sorts lösning måste det bli vartefter. Men eftersom båda är unga känns kirurgisk kastration som ett stort steg, man vet ju inte vem av dem (om någon) som skulle ha något att tillföra i rasen.
Han är snyggare än hon rent exteriört men båda har bra förutsättningar att lyckas bra inom sporten (det är snarare jag som är begränsningen där).

Bäst vore kanske att kastrera båda och slippa både löp, skendräktighet och få ned honom lite på jorden men jag har oerhört svårt att se framför mig hur det skulle gå till att hålla dem båda lugna och inte leka med varandra efter operationen i flera veckor...

Så det jag funderar på är Suprelorin-chip för honom efter sommaren, i god tid före hennes första löp. För han får tillbaka fruktsamheten efter, om han skulle visa sig vara värd att gå i avel? Får man tävla och ställa ut hundar med chip?

Svamligt inlägg, jag tänker högt som ni hör. Bolla med mig? Jag vet de medicinska för- och nackdelarna med kastration av både tik och hanhund.

Vi har haft hanhundar och tikar i olika konstellationer. Våra tikar fick då p-spruta, men då vill man ju ofta att de fått ett löp innan första sprutan.

Jag blev ju oförhappandes med tikvalp för sex veckor sedan och min hanhund är i puberteten. Jag gissar att tiken kommer i löp för första gången framåt senhösten och då är hanen c:a 15 månader. Valpar vill jag inte ha, så någon sorts lösning måste det bli vartefter. Men eftersom båda är unga känns kirurgisk kastration som ett stort steg, man vet ju inte vem av dem (om någon) som skulle ha något att tillföra i rasen.
Han är snyggare än hon rent exteriört men båda har bra förutsättningar att lyckas bra inom sporten (det är snarare jag som är begränsningen där).

Bäst vore kanske att kastrera båda och slippa både löp, skendräktighet och få ned honom lite på jorden men jag har oerhört svårt att se framför mig hur det skulle gå till att hålla dem båda lugna och inte leka med varandra efter operationen i flera veckor...

Så det jag funderar på är Suprelorin-chip för honom efter sommaren, i god tid före hennes första löp. För han får tillbaka fruktsamheten efter, om han skulle visa sig vara värd att gå i avel? Får man tävla och ställa ut hundar med chip?

Svamligt inlägg, jag tänker högt som ni hör. Bolla med mig? Jag vet de medicinska för- och nackdelarna med kastration av både tik och hanhund.

Man får inte ställa ut och tävla med kemiskt kastrerad hanhund. Karenstiden är 6 månader från det att tillverkaren påstår att chippet är overksamt. Att jag säger "påstår" har att göra med påverkan kan vara både längre och kortare. Jag skulle inte chansa med kemisk kastrering om jag hade en hund jag funderade på att ha i avel i framtiden. Det finns hundar som har blivit permanent sterila av chippet.

Från och med 2017 kommer inte kirurgiskt kastrerade hanhundar ställas ut. Huruvida det även kommer att gälla prov vet jag inte.

Jag skulle inte chansa med kemisk kastrering om jag hade en hund jag funderade på att ha i avel i framtiden. Det finns hundar som har blivit permanent sterila av chippet.

Från och med 2017 kommer inte kirurgiskt kastrerade hanhundar ställas ut. Huruvida det även kommer att gälla prov vet jag inte.

Man kan vända på resonemanget och tänka, att med kemisk kastrering finns en chans att fortplantningsförmågan återkommer, till skillnad från kirugisk kastrering. Men det är ju märkligt att man får ställa kirurgskt kastrerade hanar men inte kemiskt. Även om det är en undantagsbestämmelse som kommer upphöra.

Frågan om tävling är mera viktig. Får den kastrerade hunden tävla eller inte. För om den inte får tävla spelar det ju ingen roll hur jag kastrerar eftersom den inte kommer kunna meritera sig i alla fall. Som jag har tolkat det får den kastrerade hunden tävla, däremot inte ställas ut från 2017. Har jag förstått fel?

Jag kommer ju att kastrera någon av dem. Frågan är vilken. Och när. Bäst för familjen är förmodligen att kastrera honom, och få en lugnare mindre stimmig hane hemma, men han är en rasande vacker pojke och verkar lovande i flera tävlingsgrenar.

Får den kastrerade hunden tävla eller inte. För om den inte får tävla spelar det ju ingen roll hur jag kastrerar eftersom den inte kommer kunna meritera sig i alla fall. Som jag har tolkat det får den kastrerade hunden tävla, däremot inte ställas ut från 2017.

Svarar mig själv efter att ha kollat upp reglerna - kanske någon annan undrar också. Kemiskt kastrerad hanhund får inte tävla, ställas ut eller delta i prov. Kirurgiskt kastrerad hanhund får tävla och ställas ut fram till 1/1 2017, därefter får den inte ställas ut, däremot fortfarande tävla och delta i prov.

Alltså går kemisk kastrering bort för vår pojke.

Själv hade jag nog valt att kastrera tiken, men jag kan vara färgad av att jag haft en tik med juvertumörer (elakartade) och en tik med livmoderinflammation. Dessutom är det ju skönt att slippa löp och skendräktighet. Plus då att kastrerade tikar kommer att få ställas ut även efter 2017, vilket ju (som du skrev) hanarna inte får.

Det finns en del artiklar på nätet (både svenska och engelska) om hälsoeffekter av kastreringar och när man bör kastrera åldersmässigt, kan vara klokt att söka upp och läsa dem, har för mig att tidig kastrering av hanar inte var helt hälsomässigt bra, men det kan vara mitt minne som är fel. Det jag är rätt säker på är att om man kastrerar en tik innan första löpet så minskar risken för juvertumörer rejält mycket, den blir nästan noll. Å andra sidan finns risk för att tikar blir inkontinenta efter kastrering. Kan nog drabba hanar också men är vad jag förstått mycket vanligare hos tikar än hos hanar, HUR vanligt vet jag inte.

En viss förändring av pälskvaliten ses ofta, alla våra nuvarande kastrerade hanar (som ju är av samma ras som dina hundar) har fått rejält mycket mer underull, däremot inte sämre kvalitet på pälsen men mycket mer, nästan som schäfer... det borstas bort mycket underull när de fäller... De är också mer benägna att gå upp i vikt lätt, men det har mest varit ett problem med de äldre hanarna som inte rör sig så mycket.

Ni har ingen möjlighet att dela på dem vid löp? Det hade ju annars varit det optimala, så hade ni sluppit kastrera någon av dem. Men det är ju förstås inte helt lätt, man vill ju så klart vara helt säker på att det inte sker en tjuvparning... så jag förstår fullständigt att du överväger kastrering av åtminstone en av dem.

Svarar mig själv efter att ha kollat upp reglerna - kanske någon annan undrar också. Kemiskt kastrerad hanhund får inte tävla, ställas ut eller delta i prov. Kirurgiskt kastrerad hanhund får tävla och ställas ut fram till 1/1 2017, därefter får den inte ställas ut, däremot fortfarande tävla och delta i prov.

Alltså går kemisk kastrering bort för vår pojke.

Under nästa år så kommer specialklubbarna att göra en översyn av provreglerna, som gäller t.o.m. 2016-12-31. Jag skulle faktiskt inte bli förvånad om provreglerna från 2017-2021 på något sätt kommer att harmoniera med utställningsreglerna. Kanske inte att kirurgiskt kastrerade hundar inte får starta prov, men att de inte kommer tilldelas cert. Men det är bara mina spekulationer. :)

Hur ser det ut med att behålla båda intakta och faktiskt separera hundarna? Jag har två hanar och en tik, det funkar utan problem att separera dem, killarna både tränas och tävlas utan några bekymmer. De är något pipiga vid höglöpet om tiken är i samma rum som dem men inte mer än så. En av hanarna har fått para och vet alltså vad som gäller, den andra är väl glatt ovetande om den verkliga lyckan med löptik. ;) Jag separerar dem med stängda och ev. låsta dörrar under den tiden (runt 10 dagar två gånger om året). Jag har haft hane med mig på parningsresor och sovit i samma rum som löptik utan knussel (då fick inte den hanen para alltså utan var med som "medresenär") samt att de har friat till löptik på tävling och presterat trots det. Bara man har koll och stänger dörrar noga när det är löptider så funkar det väldigt bra.

Att ha löptik och hane tillsammans tycker jag är i alla fall ett alternativ för det är inte särskilt jobbigt om man bara har en tik. Det blir betydligt jobbigare om man har flera tikar och måste separera för varje gång nån löper, ifall de inte är synkade.

Svarar alla @Åsa A @Philosophia @Belethien
Tack för input och bollande. Som vi har livet ordnat är det inte helt enkelt att hålla isär dem hemma under löpet men jag kan säkert ta hjälp av något av barnen eller uppfödaren som är bäst i världen på att ställa upp på sina valpköpare :love:

Det känns ganska säkert att tiken inte ska bidra till aveln, eftersom det finns 6 tikar till i hennes kull och hon är inte den mest korrekta. (även om hon i mina ögon är den finaste :love: ) Så visst är det ett alternativ att kastrera henne. Hon ska ställas om några veckor (ses vi då @Åsa A ?) och då får vi se hur hon står sig i konkurrensen från syskonen. Hon är liten för åldern men har bra päls, ett vackert huvud och ett väldigt fint temperament som hon kan tjäna på i ringen.

Pojken är vacker så självklart kommer jag inte kastrera innan jag vet om uppfödaren är intresserad av honom på det viset. Men just nu är han är värsta slyngeln så vissa dagar är det är lågt kilopris på kulorna :devil:

Kan mycket väl bli båda som får gå under kniven.

Det känns ganska säkert att tiken inte ska bidra till aveln, eftersom det finns 6 tikar till i hennes kull och hon är inte den mest korrekta. (även om hon i mina ögon är den finaste :love: ) Så visst är det ett alternativ att kastrera henne. Hon ska ställas om några veckor (ses vi då @Åsa A ?) och då får vi se hur hon står sig i konkurrensen från syskonen. Hon är liten för åldern men har bra päls, ett vackert huvud och ett väldigt fint temperament som hon kan tjäna på i ringen.

Om det är på rasspecialen så japp, jag ska ställa Indigo så då ses vi, kul! :)

Jag har två tikar och en hane och har valt att kastrera tikarna - dels för att slippa löp men också för att slippa juvertumörer och pyo.
Har även hört att hanar kan bli osäkra när de kastreras och då min ras generellt är ganska veka så vill jag inte riskera det.

I ditt fall hade jag nog kastrerat tiken - med tanke på det du berättar :)

Under nästa år så kommer specialklubbarna att göra en översyn av provreglerna, som gäller t.o.m. 2016-12-31. Jag skulle faktiskt inte bli förvånad om provreglerna från 2017-2021 på något sätt kommer att harmoniera med utställningsreglerna. Kanske inte att kirurgiskt kastrerade hundar inte får starta prov, men att de inte kommer tilldelas cert. Men det är bara mina spekulationer. :)

Och jag skulle bli förvånad om det blev så eftersom man då också rimligtvis borde införa samma regler för kryptorchida hanar - annars är det ju bara för de med kastrerad hane att säga att kulorna aldrig trillade ner.

Jag menade mest att de inte kommer att harmoniera så tillvida att kastrerade hundar inte kan starta, borde nog varit tydligare. :)

Fast jag skrev ju att jag ocksåinte trodde det. :) Vad jag skrev var "… kanske inte så att de inte får starta prov, men att de inte kommer tilldelas cert".

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
416
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka