Det perfekta sconesreceptet?

Trott

Trådstartare
Jag vill baka scones, men alla recept jag provat så blir dom så "tunga" och kompakta. Är det jag som gör nått tokigt, eller är det receptens fel? Jag vill ha ett enkelt som man bara kan mixa ihop i matberedaren typ :p
Kom med era bästa sconesrecept som *alla* kan lyckas med! :D
 
Sv: Det perfekta sconesreceptet?

Jag tycker om Leilas klassiska engelska scones (som inte alls är klassiska engelska men goda ändå). Googla så hittar du receptet. Med mandel och råsocker på är det mer kaka än matigt om man säger så, men gott som synden.
 
Sv: Det perfekta sconesreceptet?

Kan det bero på att du halverar recepten? Man kan nämligen inte halvera bakpulvermängden, då blir det för lite för att de ska jäsa upp ordentligt.
 
Sv: Det perfekta sconesreceptet?

Nope, jag följer receptet, har provat sånna jag hittat via google, samt de som finns i kokböckerna här hemma. Kunde inte prova Leilas recept (som Lovisaleonora_ tipsade om) då jag inte hade råsocker. Har tagit det "vanliga" jag brukar göra, men försökt att inte köra för länge i matberedaren så den är kladdigare nu. Återstår att se om tio min hur dom blev :D
 
Sv: Det perfekta sconesreceptet?

Smeten ska blandas ihop snabbt och slarvigt, annars blir de sega. Jag brukar tärna smöret och när jag blandar ihop så är inte ens alla smörtärningar ihoptryckta eller vad man ska säga:D
 
Sv: Det perfekta sconesreceptet?

Jag skulle aldrig köra i matberedare, det är nästan omöjligt att få bra. Nyp ihop smör med mjöl, rör snabbt i resten och sedan direkt på plåt. Du har ihjäl dem med matberedare.
 
Sv: Det perfekta sconesreceptet?

Jag säger detsamma, scones ska INTE göras i marberedare. Tärna smöret och rör snabbt ihop degen.

Min sambo däremot envisas alltid med att köra degen i beredaren men det blir verkligen inte scones då. Det blir mer som en limpmacka. :wtf:
 
Sv: Det perfekta sconesreceptet?

Leilas recept är det bästa jag provat hittills! ( fantastiskt gott med knaprigt råsocker på ytan som hon har också :d )

Mina scones blir ganska ofta väldigt tunga, och det beror på att jag tar ut dem för tidigt ur ugnen!

Så mitt tips är att inte ta ut dem för tidigt.
 
Sv: Det perfekta sconesreceptet?

Degen ska vara kladdig!

Jag brukar göra så här.

Ca 25-50 gram smör
1-2dl havregryn
3-4 dl vetemjöl
1,5 dl mjölk eller filmjölk
2tsk bakpulver
1tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt

Blanda mjöl havregryn, bakpulver och vaniljsocker
Tillsätt smöret och blanda ihop.
Häll i mjölken och rör ihop.

Dela i fyra delar, ta mjöl på handen och forma bullar du sedan plattar ut på en plåt. Grädda i ca 10 min på 250 grader.

De har blivit mycket bättre sedan degen fick vara kladdig och jag tog en klick mjöl i handen vid utbakningen
 
Sv: Det perfekta sconesreceptet?

Precis så har jag lärt mig, lite smör"klumpar" ska vara kvar och sen slafsar man ihop det snabbt när vätskan kommer i. Då blir de frasiga och fina annars blir de kompakta och sega. Smörklumparna ger fluffighet och alla smeter/degar med bakpulver blir sega och trista om man blandar dem för länge när vätskan kommit i.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 961
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 425
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp