Sv: Det omvinklade bäckenet...
Ärligt talat så har jag svårt att ta de här strecken på fullt allvar när man gör dem på bilder så här. Något resultat får man inte direkt ut av det (i alla fall inte jag). Mycket - mycket mer intressant vore det ifall man målade med krita, satte klisterlappar eller på annat sätt märkte ut på den levande hästen vissa hållpunkter (till exempel den benigaste delen över höftkammen och den benigaste delen över höftleden) och SEDAN tog kort när hästen stod rätt upp och ner - och när den rör sej. Och Först sedan börjar leka med att räkna o0ch rita vinklar i redigeringsprogram.
Mest rättvist blir dte också om man tar en hel rörelsesekvens - det går inte att jämföra en häst i den första fasen i galoppen med en annan häst i en helt annan fas av ett galoppsprång, resultatet ter sej ganska olikt av fullt naturliga orsaker - oavsett dålig eller bra ridning. Ej heller kan man dra på för stora växlar över en eller två bilder tagna i ungefär samma skede - det säger inte så mycket om helheten. När man börjar se ett mönster i 10 eller 20 bilder eller mer - då börjar det bli intressant!!
När man märker ut med linjer på bilder blir det väldigt otydligt och osäkert resultat av såna här vinkelmätningar. Det säger sej självt. Ni som roat er med att rita vinklar vet ju hur stor skillnad det gör om man bara ändrar strecket någon mikromillimeter. I know, jag älskar att pyssla med sånt här men jag vet också att inte lägga särskilt stor vikt vid resultatet
...
Det viktiga är ju egentligen inte från och till VAR man mäter, utan att man mäter från samma ställe till samma ställe PÅ VARJE BILD. (det är ju jämförelsen man vill åt)
Sedan undrar jag om det inte är minst lika viktigt att mäta vad som händer längre fram - dvs från bäcken till länd - hur fungerar hävarmen ryggen?
Dvs jämförelse mellan vad som händer mellan länd och sacrum - var är det egentligen vinklingen sker och på vilket sätt?
Hästen med starkt mellangärde kommer ej att få någon mindre vinkel mellan länd och bäcken när den verkligen
bär upp baktill. När hästen översträcker länden kommer vinkeln att bli betydligt mindre mellan länd och bäcken. Problemet med att börja kolla vinklar längre fram än bäcken är att där är hästen ledad mellan varje kota - många vinklar att ta hänsyn till.....
Min slutsats är att det är alldeles för krångligt att hålla på med detta - i alla fall om man ska dra på stora växlar (= lägga stor vikt) på resultatet...
Man kan ju ändå aldrig mäta vinklarna och det exakta skeendet i varje fas när hästen rör sej, särskilt tydligt när det gäller just bäckenet, om du inte har avancerad röntgenapparatur (som ej existerar ännu? Alltså från säkert 20 eller 50 år framåt i tiden? :smirk: )
Bäckenet ligger ju inte direkt "som en rak pinne" på det viset som dessa streck visar.
Jag tänker att om man intresserar sej för bäckenet är det bättre att verkligen gå ut till sin häst, känna, klämma, lära sej vad det är man ser och känner - var musklerna har sitt ursprung och fäste och vilken funktion var och en av dem har, vilka ligament som är viktiga och hur de sitter, lära sej hur hästens bäcken faktiskt ser ut (i 3D - här är jag allvarligt avis på er veterinärstuderande - jag antar att ni har chans att känna på, vrida, vända riktiga skelett och således riktiga hästbäcken
- jag får nöja mej med lite "halvslamsiga" ko, hjort, älg, rådjurs-bäcken när farsgubben har jagat...) - och sedan ta den kunskapen vidare till att studera hästen när den rör sej, titta, känna (lägg en hand ovanpå SI-platån när hästen skrittar - vad känner ni?), fundera över hur bäckenet måste ligga där inne under varje fas i rörelsen - vad ligamenten gör för nytta och när, vilka muskler som spelar när och på vilket sätt. Och gå sedan vidare till nästa häst pch se vad som är annorlunda.
Men visst - för diskussionsunderlag är det intressant...
Men det måste vara bra mycket mer intressant ifall man ritade "hållpunkter" på hästarna innan man fotade dem - så att resultatet faktiskt är tillförlitligt?
Synd om trådskaparen, hennes häst är ju sån dålig färg för såna aktiviteter (för att kleta på krita menar jag)